Gjest Gjest_Miss Li_* Skrevet 10. oktober 2008 #1 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg fikk et brev med beskjed om at jeg har mindre celleforandringer og at det anbefales å gå til ny undersøkelse om 6 mnd. Hva betyr egentlig dette? Får ikke tak i legen min nå i helgen. Kan det være farlig?
lille katt Skrevet 10. oktober 2008 #2 Skrevet 10. oktober 2008 Google litt, så får du masse info om emnet. Svært mange kvinner får påvist mindre celleforandringer når de tar celleprøve. I sjeldne tilfeller kan slike celleforandringer utvikle seg til kreftceller, men i de aller fleste tilfeller blir det aldri noe mer. Siden du er anbefalt ny undersøkelse om 6 mnd., tyder det på at det ikke er noe skumlere enn at det er lurt å følge med utviklingen videre. 'Vanligvis anbefales det å ta celleprøve en gang i året. Norge har en ganske stor satsing på å oppdage livmorhalskreft tidlig, derfor anbefales alle norske kvinner å sjekke livmorhalsen årlig. Det fører naturlig nok til at man fanger opp mange som har helt ufarlige celleforandringer, og mange av disse blir naturlig nok litt skremt av dette. Men på den måten fanger man lettere opp de som faktisk begynner å utvikle livmorhalskreft. Har ikke annet råd enn at det er lurt å tenke at statistikken er på din side, og sjekke igjen om et halvår. Har selv hatt slike celleforandringer .
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå