Gjest Imsdal Skrevet 10. oktober 2008 #1 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) Har alle som bruker tegnspråk de samme tegnene? Slik at en fra feks. Polen kan fint kommunisere med en fra Norge? Endret 10. oktober 2008 av Imsdal Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest misa Skrevet 10. oktober 2008 #2 Del Skrevet 10. oktober 2008 Nei, det er som vanlig talespråk; hvert land har sitt tegnspråk. -misa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #3 Del Skrevet 10. oktober 2008 Sant som det er sagt over. En fra Norge kan ikke uten videre kommunisere med en fra USA. (og så heter det ikke tegnEspråk. Det er vel en bedre beskrivelse på hieroglyfer enn tegnspråk Ikke for å mobbe altså, jeg gikk lenge og lurte på hvorfor blindeskrift het "brille"..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Imsdal Skrevet 10. oktober 2008 #4 Del Skrevet 10. oktober 2008 Sant som det er sagt over. En fra Norge kan ikke uten videre kommunisere med en fra USA. (og så heter det ikke tegnEspråk. Det er vel en bedre beskrivelse på hieroglyfer enn tegnspråk Ikke for å mobbe altså, jeg gikk lenge og lurte på hvorfor blindeskrift het "brille"..) Hehe, lurte faktisk litt på om det skrives tegnespråk eller tegnspråk, så jeg tok en råsjans på å skrive det sånn jeg sier det, så da sier jeg det vel kanskje feil også da Da har jeg lært to ting idag, takk for svar Når begynner man å lære en som er født døv tegnspråk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2008 #5 Del Skrevet 11. oktober 2008 Er riktig det som er skrevet over, tegnspråk er ikke internasjonalt. Samme som hørende har engelsk som et overordnet internasjonalt språk har døve det man kaller ASL, Amerikansk sign language. Men det er lettere for en døv å kommunisere med en person fra et annet land enn det er for en hørende. Dette fordi de bruker mer bevist gester og kroppspråk som gjør at det er lettere å forstå han/henne. Må i tillegg si at innenfor de norske grenser har tegnspråk dialekter på samme måte som talespråk har. Dette i form av forskjellige tegn til samme ordet. Utviklingen av dialektene kan sammenlignes på lik linje med talespråk dialektene, folk bodde desentralisert og fikk dermed forskjellige dialekter. Over til spm om når en døv person lærer tegnspråk. Dette kan være forskjellig, det er avhengig av hvor mye og hvor fort foreldrene lærer barnet tegnspråk (kan de det? er de hørende eller døve? osv) Det er endel faktorer som spiller inn. Hvor de bor har også endel med utviklingen av tegnspråket å gjøre, er det kompetanse innenfor dette i nærområdet? Alt i alt lærer døve barn språk på lik linje med hørende barn, eneste forskjellen er at døve har tegnspråk som sitt førstespråk. Så det er ingen fasit om når man lærer dette, det er veldig forskjellig. Samme som utviklingen av talespråk. Håper du fikk litt svar på spørsmålet ditt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. oktober 2008 #6 Del Skrevet 11. oktober 2008 Veldig bra innlegg av gjest over her. Bare som en kuriositet, på Madagascar snakker man faktisk norsk tegnspråk Norske misjonærer brakte med seg tegnspråk dit, og selv om det har utviklet seg uavhengig av det norske tegnspråket, så skal det visstnok være ganske lett å forstå (hvis man kan norsk tegnspråk). Hvis du er interessert i å vite mer om tegnspråk, så har wikipedia faktisk noen gode artikler på norsk. Tegnspråk Norsk Tegnspråk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten igjen Skrevet 11. oktober 2008 #7 Del Skrevet 11. oktober 2008 Wow! Madagascar? det viste jeg ikke! Så lærte jeg noe i dag også Alltid noe å lære i forhold til tegnspråk, det som er så utrolig spennende med språket:) Norges Døveforbund har også en veldig bra side med informasjon; www.deafnet.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 11. oktober 2008 #8 Del Skrevet 11. oktober 2008 (endret) Tegnspråk er spennende, utfordrende og krevende Endret 11. oktober 2008 av Wolfmoon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Imsdal Skrevet 13. oktober 2008 #9 Del Skrevet 13. oktober 2008 Takk for interessante og gode svar Hadde ikke trodd det var dialekter innen tegnspråket, har alltid trodd at tegnspråk er likt over hele landet, så det er jo ganske stilig da. Takk for linkene, de var kjempebra. Har alltid tenkt at tegnspråk er direkte oversatt fra vårt talespråk, dette er jo veldig interessant! Har nylig fått en døv person i omgangsmiljøet mitt, har ikke noe direkte med vedkommende å gjøre, har tenkt litt på hvordan det må være å ikke høre noe og ikke kunne snakke, men bare gjøre seg forstått med tegn og kroppspråk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 13. oktober 2008 #10 Del Skrevet 13. oktober 2008 Har alle som bruker tegnspråk de samme tegnene? Slik at en fra feks. Polen kan fint kommunisere med en fra Norge? Nei, det er forskjellig fra land til land. Noe som er ganske interessant er at tegnspråket i USA ligner mer på det franske enn på det britiske. Til tross for at amerikansk engelsk og britisk engelsk er ganske likt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 13. oktober 2008 #11 Del Skrevet 13. oktober 2008 Ikke spesielt overraskende i grunn, siden ASL bygger på det franske tegnspråket og BSL vel bygger på britisk/tysk skole. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 15. oktober 2008 #12 Del Skrevet 15. oktober 2008 Ikke spesielt overraskende i grunn, siden ASL bygger på det franske tegnspråket og BSL vel bygger på britisk/tysk skole. Nei, men man skulle tro at det britiske og amerikanske tegnspråket bygget på det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 16. oktober 2008 #13 Del Skrevet 16. oktober 2008 Fordi de tilfeldigvis fantes i land med samme talespråk? Det er en myte som egentlig bør oppklares en gang for alle, og som det blant annet også sto noe om på wikipedia, tegnspråk bygger ikke på talespråk! Så enkelt, men akk så vanskelig er det visst å forstå. Vi har forresten minst et tegnspråk til som finnes i et land med engelsk talespråk, nemlig Australsk tegnspråk AUSL. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 18. oktober 2008 #14 Del Skrevet 18. oktober 2008 Fordi de tilfeldigvis fantes i land med samme talespråk? Det er en myte som egentlig bør oppklares en gang for alle, og som det blant annet også sto noe om på wikipedia, tegnspråk bygger ikke på talespråk! Så enkelt, men akk så vanskelig er det visst å forstå. Vi har forresten minst et tegnspråk til som finnes i et land med engelsk talespråk, nemlig Australsk tegnspråk AUSL. Hvor har jeg skrevet at jeg tror tegnspråk likner på talespråk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 19. oktober 2008 #15 Del Skrevet 19. oktober 2008 Vel, hvilken annen grunn skulle det være til at du mener det amerikanske og britiske tegnspråket skulle bygge på det samme? Uansett så ser jeg at innlegget mitt bærer litt preg av min frustrasjon over folks uvitenhet når det kommer til tegnspråk, og jeg ser at jeg har litt fordommer når det gjelder hva folk kan om tegnspråk, og hvilke resonnementer de gjerne kommer med som at "tegnspråk er jo ikke et språk, så da er det jo dumt at det ikke er det samme over hele verden!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesten igjen Skrevet 20. oktober 2008 #16 Del Skrevet 20. oktober 2008 Ser frustrasjonen din Wolfmoon. Tror mange mennesker har lite eller ingen kunnskap om tegnspråk. Men egentlig så var jeg i samme "båt" før jeg kjente til språket selv. Syns det er flott at folk spør og snakker om dette på forumet her, det viser at de har en interesse for det i alle fall. Min frustrasjon er mest det i forhold til fordommer/holdninger til døve og deres kultur, språk, bakgrunn osv. Der er der jeg merker at jeg blir forbanna (nå gikk tastene raskt her, hehe) Man kan dessverre ikke endre holdningene til folk, men vi kan øke kunnskapen! Så hold debatten i gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. oktober 2008 #17 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jepp, men ofte etter å ha forklart at tegnspråk er ett naturlig utviklet språk på lik linje med talespråk så får jeg nesten alltid kommentaren "så dumt at det ikke er ett språk da, for det hadde jo vært mye lurere!" Men du har helt rett, det er viktig å informere. Og kanskje, hvis noen leser denne tråden her så får de det inn en gang for alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest misa Skrevet 20. oktober 2008 #18 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jepp, men ofte etter å ha forklart at tegnspråk er ett naturlig utviklet språk på lik linje med talespråk så får jeg nesten alltid kommentaren "så dumt at det ikke er ett språk da, for det hadde jo vært mye lurere!" Det blir jo like dumt som å si at "hvorfor snakker ikke alle bare engelsk"! -misa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 20. oktober 2008 #19 Del Skrevet 20. oktober 2008 Det er det jeg pleier å svare også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå