Gå til innhold

God Champagne eller musserende vin?!


LilleLavendel

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig ikke noe godt forhold til Champagne.. men det kan hende jeg har smakt feil type.

Min lillesøster ble 18 i uken som gikk, og vi skal feire bursdag i helgen, hun har allerde fått gaven sin, men jeg fikk lyst til å kjøpe noe som Champagne...hun ble jo trods alt 18...

Noen som vet om en champagne som unge sjeler liker`? Eller evnt har et annet forslag...?!

Endret av LilleLavendel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Lisa_*

Matini Asti var noe jeg drakk i "mine yngre dager", veldig lettdrikkelig og fruktig. Den er vell en musserende vin kan jeg tenke meg til. Champagne kan ha en "litt spesiell" smak for de som ikke er veldig vant til å drikke det. Jeg syntes at en type som heter cava er bedre, samme prinsipp som champagne..

Det spørs jo hvor vant søsteren din er på vinfronten seffølgelig, men jeg tror jeg ville gått for Martini Asti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. når jeg husker det så var det det jeg å drakk. Husker den var helt grei..:)

Men tar gjerne imot helt andre tips også, noe musserende som kan likes av en 18 åring ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har smakt rosa champagne?

(sorry for å stille spørsmål i tråden din ts, men siden vi var inne på champagne måtte jeg bare spør)

og i tilfelle, hva er forskjell på den og vanlig (ekte), sånn i smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg blitt anbefalt : Fontanafredda Asti

En på jobben er Italiensk.. og jeg fikk ikke lov til å kjøpe Martini Asti... men denne gikk bra.. så da tar jeg den tror jeg..:D Håper den er god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elastica
da har jeg blitt anbefalt : Fontanafredda Asti

En på jobben er Italiensk.. og jeg fikk ikke lov til å kjøpe Martini Asti... men denne gikk bra.. så da tar jeg den tror jeg..:D Håper den er god!

:fnise:

Sikkert et lurt tips. Er helt enig med kollegaen din, vedrørende forbudet.

Men altså, Fontanafredda Asti kjenner jeg ikke til.

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Sikkert et lurt tips. Er helt enig med kollegaen din, vedrørende forbudet.

Men altså, Fontanafredda Asti kjenner jeg ikke til.

Men den passer sikkert på en fredda :fnise:

Sorry - måtte bare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. ja.. jeg mente å huske det var litt "jalla" jeg også.. hihi..;)

så da får vi håpe denne er bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Fanteria_*

Lillebroren min fyller 18 år i dag faktisk.

Og jeg har kjøpt en liten flaske champagne til han.

Den kommer i rosa og blått. Har fått høre den er god, men har selv ikke smakt den. Den koster 112,- og heter Nicolas Feuillatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fanteria den du tenker på er dyr og sur og koster alt for mye i forhold til hvor mye du får ut av den :P

Helt uenig. Nicolas Feuillatte lager kvalitetschampagne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Champagne er dyrt. Koster fra 250 kroner og oppover for en flaske.

Det finnes mye billig tysk og italiensk musserende skvip. Disse er søtladne og uelegante og man får vondt i hodet av dem.

Gode alternativer til ekte vare er musserende Burgund eller Alsace vin. De kalles Cremant og er laget på samme måte som ekte Champagne, men i en annen del av Frankrike. Pris er 120 - 150 kroner stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike
Champagne er dyrt. Koster fra 250 kroner og oppover for en flaske.

Det finnes mye billig tysk og italiensk musserende skvip. Disse er søtladne og uelegante og man får vondt i hodet av dem.

Gode alternativer til ekte vare er musserende Burgund eller Alsace vin. De kalles Cremant og er laget på samme måte som ekte Champagne, men i en annen del av Frankrike. Pris er 120 - 150 kroner stort sett.

Det jeg har uthevet er en sannhet med modifikasjoner. Det finnes også billige og ok musserende fra andre land enn Frankrike, noe jeg har lært litt om i det siste. Man har feks denne her, som med 0,40 g restsukker ikke akkurat kan karakteriseres som søtladen. Heller ikke som uelegant, iflg feks Dagens Næringsliv.

Nå er vel neppe denne syrebomben noe for en nybegynner (jf trådens tema), men feks denne cavaen, som jeg testet fredag til tapasmat etter anbefaling her inne, :blomst: er "snillere" uten å være søtt skvip i det hele tatt (til tross for 8,5 g restsukker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

noen som har smakt rosa champagne?

(sorry for å stille spørsmål i tråden din ts, men siden vi var inne på champagne måtte jeg bare spør)

og i tilfelle, hva er forskjell på den og vanlig (ekte), sånn i smak.

Omtrent som forskjellen i smak på hvitvin og rosévin.

rosa champagne er rett og slett musserende rosévin. Variantene som selges på polet er som oftest dyrere enn de hvite.

Og til de som snakker om at musserende vin ofte for søtt og skvipete. Dyre champagner (slik de originalt ble laget) er MYE søtere en brutene som de fleste av oss kjøper.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent som forskjellen i smak på hvitvin og rosévin.

rosa champagne er rett og slett musserende rosévin. Variantene som selges på polet er som oftest dyrere enn de hvite..

tusen takk, kunne tenke meg å prøve. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Moscato Asti er en helt okei musserende vin, veldig billig også. den er sikkert for søt for noen. Men for meg som drakk meg lei på Martini Asti i ungdommen og nå syns at den er litt bitter så er Moscato et godt alternativ.

Drakk en del gode champagner da vi gifta oss utenlands i sommer, men har ikke funnet igjen disse i Norge dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...