Gjest Yoghurt Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Tittelen sier seg selv. Jeg har ingen jobberfaring (om man ser bort for vasking/barnepass for familie). Så langt er det eneste jeg kan komme på at jeg kan skrive er skolegangen min og legge ved karakterer. Jeg er frivillig arbeider for Røde Kors, men vet ikke om det er relevant å skrive ned dette? Er type dagligvareforetninger, bokhandler og kafeer jeg skal søke på.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Det er relevant å ta med at du jobber frivillig, det blir ofte sett på som veldig positivt; det viser jo at du engasjerer deg og ikke bare gjør ting for penger eller sitter hjemme og er lat. Andre ting du har gjort, f eks vært i elev/studentråd eller ting relatert til hobbyer, arrangementer osv kan også være verdt å ta med. Du kan også nevne ting du har gjort for familiemedlemmer - ha f eks en kategori som heter "Annet", og ta med det meste her?
Pingting Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Skriv alt som kan tenkes å virke positivt Uten å lyve, selvsagt Frivillig arbeid er fantastisk, må med!!! Søke jobb i bokhandler? Skriv det om du er glad i å lese bøker. Eller liker å rydde. Organisere. Glad i mennesker og kan behandle kunder. Var/er du flink i norsk på skolen, kan du sannsynligvis endel om litteratur. Jobb i butikk? Er du glad i å lage mat, kan det være positivt fordi du har varekunnskap. Vaskingen kan være verdt å nevne, fordi det viser at du kan å rydde opp. Barnepass: du holder ut ungene som griner ved godtehylla (eller - kanskje best å ikke nevne den...) Er du glad i mennesker, er du sannsynligvis god på kundebehandling. Har du gjort ting som krevde at du takla litt stress eller måtte ha flere tanker i hodet samtidig - få det med. Og så videre. Kafe... jeg tenker faktisk at om du går mye på kafe selv, så ville jeg nevnt det - på en måte som får det til å se ut som om du er kvalitetsbevisst og vet hva som ventes fra en bra kafe. Den type ting. Igjen: er du glad i å lage mat, kan det jo nevnes her. Mye av trikset ved å skrive en god jobbsøknad er å tilpasse den til stedet du søker til. Aldri, aldri, aldri "masseproduser" og lever like søknader til ulike steder. Da blir den anonym, og du forsvinner lettere i bunken om de får flere søknader. Da er det også lurt å styre unna de verste klisjeene a la "jeg er utadvent, positiv og lærer fort". Du kan godt prøve å få frem at du har disse kvalitetene, men gjør det på en annen måte, eller referer til konkrete erfaringer/situasjoner der det har vært relevant. Jeg har f.eks. nevnt i en jobbsøknad at jeg i en tidligere jobb hadde fått mange kommentarer fra kundene om at jeg "var så blid hele tiden". Poenget er at den som leser søknaden skal kunne relatere det til deg som person, og til virkelige situasjoner. Et generelt råd er at CV'en skal fortelle om hva du har gjort, mens søknaden skal fortelle om hvem du er. Det finnes mange gode nettsider om jobbsøknader, søk litt rundt så finner du nok flere gode tips
Gjest Fi fi la Belle Skrevet 13. oktober 2008 #5 Skrevet 13. oktober 2008 jeg var arbeidsledig en stund og gikk på jobbsøkerkurs igjennom nav. der lærte jeg at personlige egenskaper er noe av det mest viktige å få med i en cv. og ta gjerne med interesser også. alle har jo begynt med å søke sin første jobbe en gang! noen eksempler på egenskaper: ryddig, resultatorientert, arbeidsvillig, godt humør, serviceinnstilt, lærevillig, detaljorientert, kreativ, vet viktigheten av å sammarbeide med kunden/kollegaer for å nå felles mål, ståpå-vilje, tar initiativ.. osv.. håper det var til hjelp. lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå