Kara W Skrevet 15. oktober 2008 #21 Skrevet 15. oktober 2008 Synes virkelig barn det er traumatisk når de finner ut at nissen ikke finnes? Jeg husker at jeg etterhvert begynte å lure på om det kanskje var noen som hadde kledd seg ut. På juletrefest var det f.eks bare noen som hadde kledd seg ut, det husker jeg, og det var helt greit. Men han som kom hjem til oss på julaften, han var nok den ordentlige nissen. Jeg ble mer og mer usikker etterhvert, men jeg ville alikevell at nissen skulle komme, i tilfelle det var den ekte nissen. Husker at jeg ble lei meg det året foreldrene mine foreslå at nissen kanskje ikke skulle komme, nå som vi var blitt så store. Fikk mast meg til et år til med nisse, for det hørte med til julen, enten det var den ekte nissen eller ei. Kan ikke huske at jeg "pluttselig" ikke trodde på nissen lenger, det var en gradvis prosess, og absolutt ikke traumatisk.
MiAmore83 Skrevet 15. oktober 2008 #22 Skrevet 15. oktober 2008 Hva med å gjøre det på denne måten: La barnet oppdage en nissemaske, kanskje en nissedrakt. Da er det lett å forklare at NISSEN med stor N må ha maaange hjelpere om han skal rekke hele verden på juleaften, det skjønner et barn også. Når barnet kommer hjem og sier at de på skolen sier at nissen ikke finnes, forteller du at det da er opp til barnet selv om han/hun tror på den ekte nissen. Etterhvert som barnet blir eldre og bedre i resoneringen sin, vil det skjønne at den ekte ikke finnes, men at en del av sjarmen med julen er at nissen kanskje likevel kommer, og vel så spennende kan det kanskje være å lure på hvem det er som har kledd seg ut i år? Pappa, naboen, onkel? Jeg husker også selv da jeg visste sannheten, at det var fryktelig morro at mine yngre brødre trodde han var ekte. Da hadde mamma og jeg en spennende hemmelighet
Puma Skrevet 16. oktober 2008 #23 Skrevet 16. oktober 2008 La nå bare ungen få tro på nissen. Min sønn trodde på nissen, han er 15 år nå, og synes enda at nisser er kule. Det ble ingen dramatisk overgang fra å tro til å ikke tro. Det bare gradvis ble sånn at han ikke trodde på nissen lengre. Unger er ikke så sårbare som vi tror. Etterhvert som de blir eldre, velger de selv hva de vil tro på, og ikke tro på. Men en direkte løgn, vil jeg ikke anbefale. La ungene gjøre opp sin egen mening.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå