Gjest jaus Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 jeg har behov for noen som driver med konkrete "verktøy" for angstmestring med fysiske utslag. jeg vet mange har lyktes med samtaler, jeg har prøvd dette med hell på andre ting - men ikke for dette. noen som kan anbefale noe?
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 jeg har behov for noen som driver med konkrete "verktøy" for angstmestring med fysiske utslag. jeg vet mange har lyktes med samtaler, jeg har prøvd dette med hell på andre ting - men ikke for dette. noen som kan anbefale noe? Jeg kjenner ikke til hvilke terapeuter som jobber i Kristiansand av hverken det ene eller andre slaget, men jeg vet en del om hvilke "hverktøy" som virker mot angst, også andre enn samtaleterapi. En rekke studier viser at meditasjon, yoga, thai chi og qigong hjelper svært, svært bra mot angst. Det gjør også en form for tearpi kalt mindfulness based cognitive therapy som baserer seg på en blanding av meditasjon, meditativt nærvær og kognitiv terapi. Også akkupunktur har en ganske bra angstdempende effekt. Diverse pusteøvelser virker også svært bra. Generelt så skal også samtaleterapi, spesielt kognitiv terapi virke bra, men det er en del som ikke får godt nok utbytte av det. Siden du etterlyser "konkrete verktøy" kan det tenkes at NLP er noe for deg. Da bruker man gjerne mye visualisering, konkrete rollespillsøvelser, suggesjoner og "tanketriks" for å skape endring. Rundt NLP er det sparsomt med studier, men virkemiddlene er svært like mye av det som annvendes innen idrettspsykologi og jeg har stor tro på at at det kan fungere veldig godt. Verktøyene er i utgangspunktet veldig gode. Problemet er at mange av uttøverene ikke er så veldig flinke fordi de bare har korte coachingkurs eller liknende. Jeg vil derfor helst hatt en annbefalning fra noen som hadde godt til vedkommende fra før, eller i hvert fall vært litt avventende til å se hvordan det fungerte og testet personkjemi. Hypnose er også ofte effektivt mot angst og det kan du få hos en rekke psykologer. Du kan også benyttte deg av selvhypnose. Var jeg deg ville jeg uansett testet akkupunktur fordi det har gode resutlater mot angst og fordi det krever lite egeninnsats. Jeg ville også gjort ett eller annet for pusten. Pustemønsteret er helt avgjørende for angst. Enten enkle pusteøvelser, meditasjon, yoga, qigong eller noe lignende. Aller helst meditasjon, litt pustøvelse og noe med bevegelse som en helhetlig pakke. Du kan google mindfulness based stress reduction. Det er laget meget gode cder/bøker med veiledet avspenning, meditasjon og yoga med det konseptet. Den kinesiske øvelsen six helaing sounds er også i min og mange andres erfaring svært god til å helbrede følelsesmessige problemer. Den har overlved som en helt sentral del av kinesisk medisin siden før historisk tid og det er det en grunn til. Riktignok vil den lett fremstå litt pussig for folk fra vesten, men den er utrolig bra. Michael Winn har Cder med veiledning til Healing Sounds som kan kjøpes over nett, men det finnes haugevis av andre kinesiske lærere som også tilbyr den siden den er så vanlig. http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6244976 Nav er så fornøyd med effektiviteten til Qigong for å få uføre tilbake i arbeid at de nå har bestemt seg for å utdanne 15 egne qigong instruktører. Jeg vet ikke om healing sounds har vært en del av denn Qigongen, men healing sounds er en del av reportoaret i qigong tradisjonen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå