Gjest Gjest_Marita_* Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=528278 Jeg har absolutt forståelse for at det må være vanskelig å forsone seg med tanken på at urnen blir sendt i posten. Det jeg imidlertid ikke forstår er hvorfor de blir så sinte på grunn av det. Posten hadde tidligere en spesialtjeneste som sørget for slike sendinger, men det har de kuttet ut fordi det ikke var lønnsomt. Hvorfor skal det være Postens ansvar å sende urner til de pårørende på en slik måte som tilfredsstiller sistenevnte? Burde ikke det ansvaret heller ligge på de pårørende? Altså å bestille et spesialbud på egen regning, eventuelt hente urnen selv.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg synes det er sutring. Det er som de skriver i artikkelen, vanlig praksis. Hvorfor det er så fælt skjønner jeg heller ikke. Jeg ser ikke helt forskjellen på å bli sendt med posen og bli sendt med et bud. Budene leverer jo stort sett mye det samme som posten, men av folk som ikke vil sende det med posten av en eller annen grunn.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 "- Det gjør vondt å tenke på at de bare har puttet bestefar i en postkasse og sendt ham av gårde, sier «Anne» til BA.no." Nåh, de hadde jo selv bestemt seg for å putte ham i en ovn og brenne opp fyren. Det er ikke bestefaren deres lenger, det er en haug med aske som pleide å være ham.
Kamikatze Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Hehehe. Synes jeg ser det for meg: "Avisa, reklame, reklame, strømregninga, bestefar, reklame, å her kom jammen kort fra naboen på sydentur!"
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 "- Det gjør vondt å tenke på at de bare har puttet bestefar i en postkasse og sendt ham av gårde, sier «Anne» til BA.no." Nåh, de hadde jo selv bestemt seg for å putte ham i en ovn og brenne opp fyren. Det er ikke bestefaren deres lenger, det er en haug med aske som pleide å være ham. Hvor ufølsom er det egentlig mulig å bli? Man kan si det samme om avdøde som blir gravlagt i kiste. Ingen ville vel likevel finne på å snakke så respektløst om det som du gjør her. Det må da finnes andre ordninger enn å sende levninger i vanlig post.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Hehehe. Synes jeg ser det for meg: "Avisa, reklame, reklame, strømregninga, bestefar, reklame, å her kom jammen kort fra naboen på sydentur!" Ja, veldig morsomt. Lo du da DIN bestefar døde også?
Daria Skrevet 9. oktober 2008 #7 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg skjønner egentlig ikke helt problemet. Og uansett er det i så fall krematoriet, som er avsender og som har valgt forsendelsesmetode, de burde klage til og ikke posten.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #8 Skrevet 9. oktober 2008 Hvor ufølsom er det egentlig mulig å bli? Man kan si det samme om avdøde som blir gravlagt i kiste. Ingen ville vel likevel finne på å snakke så respektløst om det som du gjør her. Det må da finnes andre ordninger enn å sende levninger i vanlig post. De kan sende levninger med vanlig bud, ja. Men da må de nesten ordne det selv, det er mye dyrere enn å sende med posten. Og hva er galt med å sende med posten? Disse budene sender også vanlige pakker og brev, men gjerne med ekspress slik at de garanterer at det kommer frem til en viss tid, osv. Jeg ser ikke hva som er forskjellen med å sende levningene med budservice og med å sende via posten. Budene kjører ikke levningene i begravelsesbil med urnen plassert på en fløyelskledd pidestall de heller...
Rosalie Skrevet 9. oktober 2008 #9 Skrevet 9. oktober 2008 De velger vel selv å få bestefars aske tilsendt i stedet for å hente han selv. Å skylde på Posten blir for dumt, da de bare gjorde jobben sin. Hvis man absolutt skal skylde på noen, må det være begravelsesbyrået, dersom de ikke varslet om at de sendte med Posten og ikke et annet budfirma.
Gjest Piper Skrevet 9. oktober 2008 #10 Skrevet 9. oktober 2008 De burde fått beskjed om at dette var vanlig prosedyre, sånn at de kunne velge selv om de ville sende urnen med vanlig post eller med spesialbud. Jeg hadde aldri trodd at de ville sende noe slikt som vanlig post, og hadde derfor ikke tenkt tanken på å spørre om noe slikt heller. Og enkelte her inne burde fått en skikkelig stram oppdragelse, for makan til frekkhet skal man lete lenge etter. Vi snakker om en død person
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #11 Skrevet 9. oktober 2008 De burde fått beskjed om at dette var vanlig prosedyre, sånn at de kunne velge selv om de ville sende urnen med vanlig post eller med spesialbud. Jeg hadde aldri trodd at de ville sende noe slikt som vanlig post, og hadde derfor ikke tenkt tanken på å spørre om noe slikt heller. Og enkelte her inne burde fått en skikkelig stram oppdragelse, for makan til frekkhet skal man lete lenge etter. Vi snakker om en død person Signerer denne! Du får det sagt, Piper.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 De burde fått beskjed om at dette var vanlig prosedyre, sånn at de kunne velge selv om de ville sende urnen med vanlig post eller med spesialbud. Jeg hadde aldri trodd at de ville sende noe slikt som vanlig post, og hadde derfor ikke tenkt tanken på å spørre om noe slikt heller. Og enkelte her inne burde fått en skikkelig stram oppdragelse, for makan til frekkhet skal man lete lenge etter. Vi snakker om en død person Ja, men jeg skjønner ikke hva som er galt med å sende en død person med posten i forhold til å sende med bud? Hva er forskjellen? Hvorfor er det mer "verdig" å bli sendt med bud enn med post? Selve sendeprossessen er ikke noe annerledes. Tingene bud sender er i samme gaten som det posten sender. Så hva er det som er galt med å sende med posten? Posten sender pakker/post. Bud sender pakker/viktig post rundt. Hvor ligger forskjellen? Er det bare ordet "post" som er fælt, at det er et så dagligdags ord at "bud" høres bedre ut? Kan dere som mener det er fælt forklare hva som er så fælt?
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 9. oktober 2008 #13 Skrevet 9. oktober 2008 Hvis det er verdighet og respekt det hele handler om og det er verdinormene en skal forholde seg til i dette tilfellet, så skjønner jeg ikke hvorfor de selv ikke kjørte over fjellet for å bringe bestefar hjem.
Gjest Piper Skrevet 9. oktober 2008 #14 Skrevet 9. oktober 2008 Ja, men jeg skjønner ikke hva som er galt med å sende en død person med posten i forhold til å sende med bud? Hva er forskjellen? Hvorfor er det mer "verdig" å bli sendt med bud enn med post? Selve sendeprossessen er ikke noe annerledes. Tingene bud sender er i samme gaten som det posten sender. Så hva er det som er galt med å sende med posten? Posten sender pakker/post. Bud sender pakker/viktig post rundt. Hvor ligger forskjellen? Er det bare ordet "post" som er fælt, at det er et så dagligdags ord at "bud" høres bedre ut? Kan dere som mener det er fælt forklare hva som er så fælt? Når man sender dette med Posten, er det ikke sikkert de får med seg hva dette er og at de da behandler den som en vanlig pakke som de kan kaste på som de selv vil. Pakker blir ikke behandlet med respekt i posten, og det vet jeg siden jeg kjenner flere som jobber i posten. de ahr rett og slett ikke tid til å sjekke alt grundig, og leser kjapt hvor pakken skal, og kaster den fra seg der den skal være. Når man sender noe slikt med bud, forteller man at dette er det det er og at den må behandles med respekt. Og det er større sjangse for at Budet behandler pakken med respekt. Der har du forskjellen som jeg ser det, men etter å ha lest dette så ville jeg hentet urnen selv. Hadde ikke latt en urne gå i posten.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #15 Skrevet 9. oktober 2008 De burde fått beskjed om at dette var vanlig prosedyre, sånn at de kunne velge selv om de ville sende urnen med vanlig post eller med spesialbud. Jeg hadde aldri trodd at de ville sende noe slikt som vanlig post, og hadde derfor ikke tenkt tanken på å spørre om noe slikt heller. Og enkelte her inne burde fått en skikkelig stram oppdragelse, for makan til frekkhet skal man lete lenge etter. Vi snakker om en død person Ja, kanskje de burde fått beskjed, men det var isåfall krematoriumets oppgave og ikke Posten. Posten gjorde vel ikke annet enn å ta imot urnen pluss beskjed om å sende den til Bergen. Jeg synes forøvrig gjestekommentaren over her kanskje var litt drøy, men Kamikatze sin var egentlig bare morsom. Ja, det er en død person, men sistenevnte kommentar gikk jo mer på det generelle. Det er få ting det ikke er akseptert å tulle med på en generell basis.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #16 Skrevet 9. oktober 2008 De burde fått beskjed om at dette var vanlig prosedyre, sånn at de kunne velge selv om de ville sende urnen med vanlig post eller med spesialbud. Når det var familien som etterspurte tjenesten så synes jeg det er deres ansvar å sette seg inn i hva tjenesten faktisk går ut på. Postens tilbud om spesialsending forsvant for flere år siden.
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #17 Skrevet 9. oktober 2008 Når man sender dette med Posten, er det ikke sikkert de får med seg hva dette er og at de da behandler den som en vanlig pakke som de kan kaste på som de selv vil. Pakker blir ikke behandlet med respekt i posten, og det vet jeg siden jeg kjenner flere som jobber i posten. de ahr rett og slett ikke tid til å sjekke alt grundig, og leser kjapt hvor pakken skal, og kaster den fra seg der den skal være. Når man sender noe slikt med bud, forteller man at dette er det det er og at den må behandles med respekt. Og det er større sjangse for at Budet behandler pakken med respekt. Der har du forskjellen som jeg ser det, men etter å ha lest dette så ville jeg hentet urnen selv. Hadde ikke latt en urne gå i posten. Kan man ikke sende ting i Posten merket med "Forsiktig" eller slikt da? Det skal ihvertfall gå an å merke pakker slik at de skjønner at innholdet er noe man må være varsom med, så de ikke slenger pakken omkring.
Gjest Piper Skrevet 9. oktober 2008 #18 Skrevet 9. oktober 2008 Når det var familien som etterspurte tjenesten så synes jeg det er deres ansvar å sette seg inn i hva tjenesten faktisk går ut på. Postens tilbud om spesialsending forsvant for flere år siden. Og det er ikke alltid like enkelt å være så fornuftig, når det handler om dødsfall i familien. Og hvordan i all verden skulle de vite at speisalsendingen forsvant for flere år siden, om de ikke har brukt denne tjenesten på mange år? Er det virkelig noe man setter seg inn i når det gjelder posten, bare for å vite i tilfelle man en eller annen gang i fremtiden vil få bruk for det? Eller er det naturlig å tro at posten ahr slik spesialsending, uten at man må tenke noe særlig emr over det?
Kara W Skrevet 9. oktober 2008 #19 Skrevet 9. oktober 2008 Må si meg enig i at posten aldeles ikke har gjort noe galt her. Familien burde forhørt seg om hvordan urnen ble sendt, og krematoriet burde ha opplyst om hvordan de sendte. Jeg vet ikke hvordan denne "Anne" trodde urnen ble sendt, men hun må jo ha visst at den ble sendt som pakke? Slik jeg leser artikkelen visste hun jo også at den kom via posten, ettersom det var dit hun ringte. Så det hun reagerer på er at det var en vanlig pakke, og ikke en "bestefaren min har dødd"-pakke?
Gjest Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #20 Skrevet 9. oktober 2008 Og det er ikke alltid like enkelt å være så fornuftig, når det handler om dødsfall i familien. Og hvordan i all verden skulle de vite at speisalsendingen forsvant for flere år siden, om de ikke har brukt denne tjenesten på mange år? Er det virkelig noe man setter seg inn i når det gjelder posten, bare for å vite i tilfelle man en eller annen gang i fremtiden vil få bruk for det? Eller er det naturlig å tro at posten ahr slik spesialsending, uten at man må tenke noe særlig emr over det? Hvem er det egentlig du mener burde ha opplyst om dette - krematoriumet eller Posten?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå