Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det vanlig at faste ansatte assistenter i en barnehage har lederdager? Jeg ser på det som en fin erfaring, men jeg er jo ingen leder, men en assistent. Setter spørsmål ved hvorfor sjefene våres vil at vi skal dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei. jeg er pedagogisk leder i en barnehage. nei dette er ikke vanlig for min del. verken sett eller hørt om noe slikt før.

det er nok en fin erfaring for assistenter slik at de ser hvordan det er å være ledere- til en viss grad. men uannsett så har ikke assistenter den samme kunnskapen som 3 år på høgskolen har gitt med å være ledere, så jeg vil tippe at dette er kanskje litt skummelt/utryggt område? jeg vet at ihvertfall mine assistenter aldri i verden ville hatt slike lederdager. de liker å bli "styrt"- hvis du kan kalde det det ;) og de liker å kun ha det begrensa området med ansvar som de har.

kanskje de har innført slike lederdager pågrunn av følelse av manglende autoritet og skjevt maktforhold i barnehagen?

eller tror de at det kan være mer at de ønsker at alle skal få kjenne på kroppen hvordan det er å være en leder?

eller dette med at medvirkning fra barn er noe som står sterkt i fokus- kanskje de ønsker også at alle som er ledere skal få bruke sine ambisjoner eller få prøvd ut- komme med innspill om endring i dagsrytmen?

jeg vet ikke hvem som har bestemt dette i din barnehage, men det skader ikke spøre om hva som ligger til grunne for denne avgjørelsen? alle skal få være med å medvirke på slike avhjørelser, og hvis ting blir gjort over hodet på meg- vil jeg alltid vite hvorfor- slik at jeg ser hva som ligger bak av begrunnelser for et valg barnehagen har foretatt seg.. spør du- får du vite. de fleste valg pedagoger gjør er som regelt godt gjennomtenkt på forhånd ;) og jeg liker godt når assistenter spør hvorfor- for da kan jeg dele min kunnskaper/tanker eller erfaringer- slik at de får større innsikt og mer kunnskap :)

Skrevet

Når du sa lederdag, så tenkte jeg motsatt, at assistentene skulle på kurs og lederne i kommunen skulle komme og jobbe som assistenter for en dag. Det har jeg nemlig hørt om før, men aldri den varianten som du beskriver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...