Gå til innhold

Katteoppdragelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Mine får ikke gå på bord, de har en liten del av kjøkkenbenken de bruker, men det er for å komme høyere opp (har bjelker i taket de liker å ligge på).

Og de får ikke klore på møbler, men det har jeg heller ikke hatt noen problemer med.

Om de klatrer opp steder de ikke får lov til å være eller klorer på vindu, leker med ting de ikke får lov til e.l. så har jeg spruteflaske. Det funker helt fint.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i huset så er det stort sett stuebordet hun ikke får gå på. Selv om det ikke blir respektert når vi går ut av rommet såklart. Hun er 3-4 mnd så hun tester ut i det videste! Så prøver vi å få henne til å slutte å tigge mat når vi spiser, men det er ikke så lett..

:)

Skrevet
Her i huset så er det stort sett stuebordet hun ikke får gå på. Selv om det ikke blir respektert når vi går ut av rommet såklart. Hun er 3-4 mnd så hun tester ut i det videste! Så prøver vi å få henne til å slutte å tigge mat når vi spiser, men det er ikke så lett..

:)

3-4 måneder er den viktigste alderen for å lære seg hva man ikke skal gjøre=)

To tips mtp tigging;

- ALDRI gi pus mat når dere lager eller spiser mat. Vil du gi litt matrester, vent til en stund etter dere har spist, slik at den ikke kobler dette. En katt som har fått mat, kan mase i ukesvis før den gir opp igjen.

- Maser den når det lukter godt, forsøk å gi den en bit løk, en appelsinbåt eller noe annet katten absolutt ikke liker.

Skrevet

Vi har vel egentlig ikke så mange "katteregler", men så er det da heller ikke nødvendig. Han liker f.eks. ikke "menneskemat", så tigger ved bordet gjør han aldri. Han prøver seg av og til på litt kloring og et aldri så lite besøk på kjøkkenbordet, men da er det nok med et litt strengt "Du pus...", så slutter han. Å "mobbe" hunden er forresten heller ikke lov, men det gjelder det samme der. Som regel er det nok med et litt skarpt blikk faktisk.

Det kan nesten virke som om jeg har "dengt" ham for å få ham til å høre, men det har jeg ikke. Han er nok bare en snill og lydig katt fra naturens side! :ler:

Skrevet

Her har ikke kattene mange regler, men det er ikke lov å klore på møbler eller høytalere, og det er ikke lov å gå på kjøkkenbenken. De gjør det allikevel.

Hunden er ganske flink til å stoppe kloring på møblene, for HAN har skjønt at det ikke er lov, og han blir veldig ivrig når noen andre enn han får "nei". Da er han på pletten med en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...