Gjest Miley Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Vår katt er bortskjemt. Den får stort sett gjøre hva den vil, bortsett fra å klore på møblene, ødelegge ting og sitte på bordet mens vi spiser. Som oftest må den være på stua når vi sover, men er den ekstra søt havner den i seng med oss Når vi føler for å sette grenser (en sjelden gang) bruker vi spruteflaske med vann. Hvilke regler har dere for katten og hvordan får dere viljen deres?
Arkana Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Vi har ikke mange regler for våre to katter. De får være hvor de vil, og sove hvor de vil om natten (noe som gjerne betyr sengen vår eller gjestesengen). De eneste reglene jeg kan komme på er at kjøkkenbenker og spisebord er forbudt område, og når vi nå får barn vil også barnesengen bli forbudt, men ellers får de fortsette som før. Klore på møbler og ødelegge ting er selvsagt heller ikke lov, men det har de aldri gjort, så det tenker vi ikke over. Synes ikke de er bortskjemte egentlig, det er jo deres hjem akkurat som vårt så vi har ikke noe problem med at alle rom er tilgjengelige. Vi har egentlig to veldig snille katter, så vi har ikke trengt å gjøre noe spesielt for at de skal gjøre som vi vil. Når de en og annen gang gjør noe de ikke får lov til sier vi bare strengt "nei" og det pleier å være nok.
Gjest Tanita Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 Den får gjøre litt som den vil, hun har tilgang til alle rom til enhver tid. Men hun får ikke klore på møblene, hender hun gjør det når hun strekker seg eller når jeg kommer hjem fra jobb o.l. og ikke viser henne oppmerksomhet med en gang. Da sier jeg fra med en gang og hun stopper. Hun får ikke gå opp på stuebordet og kjøkkenbenken, noe jeg har store problemer med å få henne til å la være å gjøre. Hun har aldri fått lov til det hos meg og i den forrige leiligheten gikk hun aldri opp på kjøkkenbenken men nå når kjøkkenet er åpen løsning i stua, så hopper hun stadig opp på der og hender hun legger seg under kjøkkenlysene, og lurer på sluket i servanten og prøver å leke med fruktene i fruktskåla. Hun forstår at hun ikke får lov, for når jeg ser på henne og sier "nei, gå ned!" så ser hun på meg og er på vei ned, men stopper opp og ser hvor langt hun kan vente før hun må hoppe ned så jeg må ofte sprette opp av sofaen for å jage henne ned fra benken. Så kan det gå noen minutter, så gjør hun det samme igjen. Har prøvd spruteflaske men det hjelper ikke. Samme er det med stuebordet. Virker som at grensene ikke var så klare der hun bodde før jeg fikk henne og lurer fortsatt på hva som skal til for å få henne fra å gå oppå kjøkkenbenken. Ellers er det ingen spesielle regler da andre ting fungerer greit.
Gjest Gitte Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Kjøkkenbenk og alt av bord er fyfy. Samt kloring på møbler. That's it.
Gjest Tanita Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Glemte å nevne at hun ikke har lov til å spise på planter, men ikke noe problem akkurat nå da det ikke er noen planter i hus.
AnetteR Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 - Ingen kloring på møbler - Ingen graving i potteplanter - Ikke gå på kjøkkenbenk, spisebord, salongbord eller tv-benk - Ikke lov å gå på soverommene, boden, vaskerommet - Ikke bite eller klore - Ikke lov å mase ved dører eller når vi spiser - Sove på eget rom om natten De er også lært opp til å akseptere et bad, daglig børsting og klipping av klør, samt å kjøre bil uten protester. De forstår også "kom", "ned", "nei" og "sitt". Men det der - "nå er jeg forbanna, derfor er jeg sikker på at du ser meg, så stiller jeg meg opp og klorer på sofaen eller klorer opp en potteplante" slipper vi ikke unna her heller. Jeg har aldri hatt tru på å skrike til katten, ta hardt i den eller sprute vann. Jeg trur katter lett lærer at dette er en konsekvens av at du er i rommet, og at roping gir redde katter. Man kommer langt med et bestemt nei og løfte ned fra de er små, og det å være helt konsekvent og aldri akseptere at de går på steder de ikke får lov tl.
Gjest Tanita Skrevet 8. oktober 2008 #7 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg har aldri hatt tru på å skrike til katten, ta hardt i den eller sprute vann. Jeg trur katter lett lærer at dette er en konsekvens av at du er i rommet, og at roping gir redde katter. Man kommer langt med et bestemt nei og løfte ned fra de er små, og det å være helt konsekvent og aldri akseptere at de går på steder de ikke får lov tl. Har du noen gode tips til meg, for jeg har prøvd "alt". Katten er en omplasseringskatt som kom til meg da hun var 7 måneder og jeg har vært konsekvent fra starten av men det hjelper lite.
Gjest Infralove Skrevet 8. oktober 2008 #8 Skrevet 8. oktober 2008 Mine får ikkje gå på bord eller klore på møblar. Om dei gjer det, så seier eg "nei" eller "gå ned". Nokre ganger hoppar dei ikkje ned når eg seier frå, så då er eg nødt å reise meg opp. Då går dei ned med ein gang. Dei er heldigvis ikkje så rampete no som det dei var då dei var kattungar. Då kunne eg løfte ned katten på golvet, katten ventar i 2 sekund, og spring rett opp att. Eg løftar den ned igjen og det gjentar seg.
AnetteR Skrevet 8. oktober 2008 #9 Skrevet 8. oktober 2008 Har du noen gode tips til meg, for jeg har prøvd "alt". Katten er en omplasseringskatt som kom til meg da hun var 7 måneder og jeg har vært konsekvent fra starten av men det hjelper lite. Jo eldre kattene er, jo værre er det å venne dem av med uvaner. Jeg har vært så heldig å ha mine fra de var små, selv om de også er omplasseringskatter med en tøff start på livet. Enkelte eldre katter lærer dessverre aldri. Det viktigste er å fortsette å være helt konsekvent. Den ene gangen man ikke gidder å løfte seg og ta ned katten, setter opplæringen ganske langt tilbake. Jeg trur jeg har løftet minstemann her ned fra kjøkkenbenken over 100 ganger. Fortsatt finner jeg henne der ca 1 gang i uka (hun er 6 måneder), men det er betraktelig mindre enn i begynnelsen. Bruk samme ordet hver gang, jeg bruker "nei". Et triks er å legge noe på kanten der du ikke vil de skal hoppe opp. Jeg hadde for eksempel en hylle med en potteplante pus absolutt ville opp til uansett hvor mange nei hun fikk. Jeg la da ukeblader langs hyllekanten, slik at det ble umulig for henne å hoppe opp, da ville både hun og bladene rast i bakken. Da jeg fjernet dette igjen hadde hun gitt opp hele prosjekt "herpe potteplante". Ellers kan man bruke get off spray (fra dyrebutikk), sitruslukter, eddik, nykvernet pepper og så videre. Det er noe forskjellig hva kattene ikke liker. Jeg har ikke så mye erfaring med bruk av dette.
Gjest Tanita Skrevet 8. oktober 2008 #10 Skrevet 8. oktober 2008 Skal prøve ukebladtrikset! Håper det fungerer!
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #11 Skrevet 8. oktober 2008 *Ikke gå på spisebordet eller kjøkkenbenken (men hender han gjør det når vi ikke er i samme rom) *Ikke klore på høytalere Ellers er alt lov - litt av et liv Om vi hadde hatt småbarn ville nok barneseng/vogn/rom (når barnet var alene) vært forbudt område også.
Puma Skrevet 9. oktober 2008 #12 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg er egentlig ganske fornøyd, bare jeg får ha kjøkkenbord og benk i fred jeg. Stuebordet har endt med å bli soveplass noen ganger, men som regel ligger han i "egen seng", dvs, ei kurv med klær som ikke blir brukt lengre. Ellers så er han i alle rom som vi er i. Vannskåla si har han på badet, fordi han nekter å drikke fra den som er på kjøkkenet. Vaskerommet er vel det eneste rommet han ikke får lov å gå inn i, men det er fordi at det er der, de farlige tingene er. De som er litt spennende, de han har lyst til å smake på. Å være konsekvent fungerer godt, men jeg må innrømme at jeg var mer nøye på det før, enn nå. Pusen er 10 år nå, så jeg tenker vel litt at, har han ikke lært det nå, så er det vel forseint. Selv om jeg vet at det ikke er sant, i og med at han lærte å gi labb igår.
Gjest Lintin Skrevet 9. oktober 2008 #13 Skrevet 9. oktober 2008 * Komme på innkalling * hente leker * ingen tigging når vi spiser * kjøkkenbenk og stuebord er forbudt * Plassene våre i sofaen er forbudt, de har sine egne. * Ingen kloring på møbler bortsett fra en puff som jeg ga opp å forhandle om * biting og kloring er fyfy * Ingen masing med døren * Ingen skal sprinte mot utgangen så snart en dør åpner seg * sitte pent i bil Ellers er vel alt lov tenker jeg....
Ambivalent Skrevet 9. oktober 2008 #15 Skrevet 9. oktober 2008 Vår katt får tilsnakk på tegnspråk når hun hopper opp på benker og bord (noe hun aldri gjør lenger, og gjør hun det vet hun selv at det er galt), når hun prøver å rive ned ting, når hun klorer på soafen og når hun ikke rydder opp lekene sine etter seg. Ok, det siste var litt tull, men det har fungert bra å la henne få vite at hun har gjort noe galt, hver gang hun har gjort det. Da vet hun iallefall hva hun får lov til og ikke får lov til å gjøre.
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. oktober 2008 #17 Skrevet 9. oktober 2008 Regler? Katter? Kjenner jeg må ha misforstått noe vesentlig her, for jeg kan aldri huske at vår katt hadde noen regler. Og var det noen regler, så fulgte hun dem vel neppe uansett Men så skal det sies at hun var en utrolig snill, om en litt sær katt da, så følte vel aldri det helt store behovet for regler heller.
Tabris Skrevet 9. oktober 2008 #18 Skrevet 9. oktober 2008 Kjøkkenbenk og kloring på møbler er forbudt, ellers får de lov til det meste. Jeg har en hund som har overtatt deler av påpassingen der, hun bjeffer og sier klart i fra til dem (og meg) om en av kattene bryter reglene.
Aurora M. Skrevet 9. oktober 2008 #19 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg kommer bare på et forbud jeg, og det er kloring på nysofaen min. Ellers ville jeg ikke likt å ha henne på kjøkkenbenken selvsagt, men det gjør hun aldri likevel. Ellers gjør hun ikke noe galt.. Hmm... mystisk.. Var andre boller da hun og søstra var små! Vill vest 24/7! Ellers så kommer hun når jeg roper på henne, og det synes jeg er veldig bra.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 10. oktober 2008 #20 Skrevet 10. oktober 2008 Har du noen gode tips til meg, for jeg har prøvd "alt". Katten er en omplasseringskatt som kom til meg da hun var 7 måneder og jeg har vært konsekvent fra starten av men det hjelper lite. Hei Jeg har tre katter. En som hører etter og er lydig, skremmende lydig. En som gir fff i hva jeg sier, og ser ikke ut til å komme inn:p bare koser og maler videre. En annen som er en mellomting. Tror de er forskjellige, våre kjære
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå