Sekretæren Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Min vanlige skepsis til piller jeg ikke vet hva er har meldt seg, så jeg spør dere: Er det noen som har erfaring med bruk av disse pillene? Noen sitater fra nettsidene: Generell informasjon: Probiozym består at 4 forskjellige stammer av melkesyrebakterier. Dette er bakterier som utfyller hverandre. På bakgrunn av de egenskaper de enkelte bakteriestammene har vil Probiozym være egnet til bruk ved forskjellige tilstander hvor proteintoleranse og forstyrret tarmflora spiller en rolle: - Autisme - ADHD - Inflammatoriske tarmsykdommer - Irritabel tarm - Fibromyalgi - Kronisk utmattelsessyndrom (ME) - Reetablering av tarmflora etter antibiotikabehandling Info om bruk av preparatet ved ADD/ADHD: Det største problemet for pasienter med ADHD/ADD er som regel konsentrasjonsproblemer. Dette skaper spesielt store problemer for skoleelever. Ved ufullstendig nedbrytning av kasein (melkeprotein) og gluten (kornprotein) dannes opioide peptider. Dette er stoffer som har morfinliknende effekt på hjernen, og som man tror kan være en årsak til manglende konsentrasjon ved ADHD/ADD. (...) Probiozym er et preparat av 4 typer melkesyrebakterier som har evnen til å bryte ned opioide peptider. Det vil kunne ta unna spormengder av kasein og gluten som pasienten kan få i seg. Det er mange "lidelser" man tilsynelatende kan få hjelp til å håndtere på en litt bedre måte. Jeg vil altså vite mer om bruk av disse pillene ved ADD/ADHD. En diett ville være optimalt, jeg har stor tro på kosthold, men det er ikke alltid vedkommende har denne selvdisiplinen. Og jeg er skeptisk til sånne lett tilgjengelige preparater, så jeg vil være 120 % sikker i min sak. Er det noen som har erfaring med dette produktet? Er det harmløst å bruke?
Mixelite Skrevet 2. desember 2008 #3 Skrevet 2. desember 2008 (endret) Vi bruker det og har hjelp av det. Det virker som om diettbrudd "glir lettere over" når vi tar probiozym jevnlig. MEN, vi følger en streng diett og evt. brudd skyldes kun at det ikke alltid er like enkelt å unngå gluten og melk 100%. Mao; diett først, probiozym i tillegg. Probiozym er ingen erstatning for diett! Men la meg spørre; har dere testet positivt for proteinintoleranse? Probiozym er vel først og fremst "konstruert" for å hjelpe nedbrytingen av opioide peptider, selv om den også kan bidra til en bedre tarmflora generelt? (Jeg spør, for jeg er hverken biolog eller lege). Endret 2. desember 2008 av Mixelite
Sekretæren Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. desember 2008 Hei! Så fint at du svarer!! Kan jo ta det siste spørsmålet først. Nei, han er ikke testet for protienintoleranse. Dette er foreløpig noe jeg har luftet litt diskret. Jeg har lagt merke til forskjeller på hva han spiser (det er min kjære jeg snakker om), og han reagerer spesielt på tunge melkeprodukter som ost og fløte. (Mer sliten i hodet, vanskeligere å håndtere mye info på en gang) Jeg mener også at en diett er mest hensiktsmessig, og ville ikke skaffet disse pillene, og bare stolt på dem. Så jeg samler informasjon, og prøver å lufte det for ham Mer kan jeg jo ikke gjøre I hvor stor grad synes du hverdagen glir lettere med diett?
Mixelite Skrevet 2. desember 2008 #5 Skrevet 2. desember 2008 Hverdagen min på diett er en helt annen enn før. Jeg måtte passere 40 år før jeg fant ut hva jeg feilte, holdt jeg på å si, så man lever da uten diett også, men nå _lever_ jeg! Jeg takler flere ting på en gang, reagerer ikke på høye lyder, husker mye bedre(trenger ikke lete etter nøkler og lommebok lenger og vet hvor jeg har lagt ting), sover godt om natten og våkner uthvilt, ikke minst! - og er ikke oppblåst som en sperreballong. For ikke å snakke om at jeg har blitt i mye bedre humør, dvs har lengre lunte. Energinivået har også økt godt. Hvis din kjære har proteinintoleranse er det viktig at han følger dietten slavisk(også kutte hvtetestivelse, dvs spise "naturlig glutenfritt"), og det kan ta tid før man ser de virkelige resultatene, selv om man merker forskjell etter noen dager. Dessverre merker noen den forskjellen først i form av en slags abstinens :-S Hvis han er motvillig, er det kanskje smart å ta prøven først? Jeg tenker som så at det er lettere å overbevise ham hvis det finnes biokjemiske bevis på at han ikke tåler melk og/eller gluten... Det _jeg_ merket mest, var hveteboller. Sikkert kombinasjonen gluten og mye sukker, har jeg tenkt. Gi ham en fastelavensbolle eller fem på forskudd med rikelig krem. Har han PI, burde det smelle godt i sikringsboksen ;-)
Sekretæren Skrevet 2. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. desember 2008 Tusen takk! Skal vise ham hva du har skrevet her!
Mixelite Skrevet 2. desember 2008 #7 Skrevet 2. desember 2008 Tusen takk! Skal vise ham hva du har skrevet her! Lykke til :-)
Gjest nora gjest Skrevet 3. desember 2008 #8 Skrevet 3. desember 2008 Du vet vel hvilke test det er snakk om? Det er den hos neurozym, for dem som ikke er innvidde. En nettside for eksempel er npif.no og så fins det sikkert noen hvor det er mest foreldre til autister, som jo er på gfcf diett. Jeg selv spiser glutenfrit, og uten hvetestivelse, og uten spor av melk. Det kan gjøres, men jeg lager omtrent alt fra bånn. Men det kommer av noe som ligner mer på cøliaki hos meg. (altså ikke peptider, men antistoffer av gluten) Det fins ikke enzymer eller noe man kan ta for det, man må være på en streng diett. (til informasjon for andre lesere)
Sekretæren Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 3. desember 2008 Du vet vel hvilke test det er snakk om? Det er den hos neurozym, for dem som ikke er innvidde. En nettside for eksempel er npif.no og så fins det sikkert noen hvor det er mest foreldre til autister, som jo er på gfcf diett. Jeg selv spiser glutenfrit, og uten hvetestivelse, og uten spor av melk. Det kan gjøres, men jeg lager omtrent alt fra bånn. Men det kommer av noe som ligner mer på cøliaki hos meg. (altså ikke peptider, men antistoffer av gluten) Det fins ikke enzymer eller noe man kan ta for det, man må være på en streng diett. (til informasjon for andre lesere) Jeg vet ikke hvilken test det er snakk om, men nå har jeg lest mer på siden, og jeg tror det er mer og mer aktuelt for min kjære. Både det med ADD, migrene og tarmtrøbbel. Takk for link og info ellers.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå