Gå til innhold

Koldtbord eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Vi skal ha koldtbord. Tradisjonelt og tapas. + at all fiskemat lage vi selv! Har vært i "fine" bryllup med 3 retters der vi fikk servert kald mat og ingen saus.. I andre bryllup har jeg opplevd at man var like sulten når middagen var ferdig.

Og selvfølgelig - vi har også opplevd 3 retters som helt perfekt.

Men vi velger koldtbord fordi mengden av mat kan gjesten styre selv, også hva gjesten vil spise - stort utvalg -og vi vil ha "mingling" og en løssluppet stemning under middagen. Dessuten er det litt moro å kunne tilby selvplukket multer, hjemmelaget cabaret osv..

Men igjen - smaken er som baken. Vi vil ikke ha en så høytidlig fest - det er bare ikke oss.

Har samme erfaring, særlig det med mengden! Jeg synes alltid porsjonene er så små. Det skal være så fancy dandert at de ikke får fylt på fatet nok. Jeg trener mye og er storspist, det holder ikke med et lite kjøttstykke og en mandelpotet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis målet er å få det formelt nok ved hjelp av bordservering bør man ha en mer gjennomtenkt meny enn Alternativ1 "svine stek" eller Alternativ2 "okse stek" fra den lokale cateringen, og det er dessverre ikke alltid man får til.

Vel, svinestek og oksested er helt utelukket .. det er nesten hakket værre for meg enn eggerøre og laks :ler:

må bare legge til at med vårt koldtbord/buffe, serverer vi forrett på plassen før de setter seg ned (noe vi preparer på forhånd) av sesongens varer. Så blir buffet/koldbordet ganske overdådig. Alt fra fisk, kjøtt og vegetarmat. Salater, tilbehør. Bakte poteter/paprika med fyll.... brød..sauser.. Bare fantasien setter grenser. pluss, så kan man hvis man vil ha isskulptur og dandere mat bordet kjempe fint. Er ikke simplet enn om man lager det...

Det er fantasien min som setter grenser, klarer ikke å tenke på hva som er godt og hva som er lurt å servere på et slik koldtbort. Tror ikke jeg har smakt, sett noe annet enn laks og eggerøre og "kokte" karbonader..

En forrett på plassen var lurt *notert ned* kjempe tips.

Vi skal ha koldtbord. Tradisjonelt og tapas. + at all fiskemat lage vi selv! Har vært i "fine" bryllup med 3 retters der vi fikk servert kald mat og ingen saus.. I andre bryllup har jeg opplevd at man var like sulten når middagen var ferdig.

Og selvfølgelig - vi har også opplevd 3 retters som helt perfekt.

Men vi velger koldtbord fordi mengden av mat kan gjesten styre selv, også hva gjesten vil spise - stort utvalg -og vi vil ha "mingling" og en løssluppet stemning under middagen. Dessuten er det litt moro å kunne tilby selvplukket multer, hjemmelaget cabaret osv..

Men igjen - smaken er som baken. Vi vil ikke ha en så høytidlig fest - det er bare ikke oss.

Jeg syns også at mingling og løssluppen stemning er topp. Vi er heller ikke så veldig høytidlig. Eneste jeg er redd for når det gjelder koldtbordet er at det blir en del mas og kjas og rotete stemning..

Skrevet

Buffet er ikke fullstendig utelukket for oss heller, men det bestemmer vi oss for når vi nærmer oss litt mer.

På den ene siten setter det en litt mer uhøytidelig og løssøuppen stemning, som er positivt. På den andre siten setter det en litt mer uhøytidelig og løssøuppen stemning, som kan være negativt. Man gifter seg liksom bare en gang og vil ha det høytidelig, men man er ikke kongelig heller liksom, og det verste jeg vet er brylluper der det er en stemning der det ikke er lov til å si noe feil, gjøre noe feil eller nyse ved bordet etc...

Skrevet (endret)

Har vært i en del bryllup nå, og synes at koldtbord-bryllupene har vært hyggeligst og minst uformelle. Men var i et stort bryllup (rundt 100 gjester), hvor dette rett og slett ble for masete igjen.

I et stort bryllup ville jeg gått for 3 retters.

Edit: Til de to siste bryllupene, fikk vi nydelig kalvestek.

Det ene bryllupet fikk vi hovedrett servert to ganger. Det andre fikk vi kun en porsjon hovedrett, så da var jeg fortsatt sulten ;)

Endret av Ce'Nedra
Skrevet

Foretrekker koldtbord og kakebord framfor 3 retters.

Men det kan nok bli mye bråk med så mange gjester som skal forsyne seg av koldtbordet så 3 retters er lurere da når dere blir så mange.

Skrevet (endret)

Jeg syns det blir feil med koldtbord i bryllup!

Det blir litt for "enkelt" på en måte,-jeg syns det passer seg på julebord

(:fnise:) eller andre anledninger, men ikke i et bryllup.

Til bryllupsdagen vår har det aldri vært samtaleemne engang.

Men det kommer jo som noen andre her nevner an på antall gjester, budsjett osv.. Og ikke minst,-smak og behag :) !

Endret av Lille Rosa
Skrevet

Vi tenker grillbuffet opplegg, går kanskje inn under "koldtbord sjangeren". Med hageselskap og hele den greia blir det lettes å kjøre grilling, kjøkkenet kan bli litt langt unna. Tror det blir bra :)

Skrevet
Vi tenker grillbuffet opplegg, går kanskje inn under "koldtbord sjangeren". Med hageselskap og hele den greia blir det lettes å kjøre grilling, kjøkkenet kan bli litt langt unna. Tror det blir bra :)

Det hørtes veldig bra ut syns jeg. :Nikke:

Jeg syns koldtbord/buffet er en veldig fin løsning. Det er det vi kommer til å ha på festen vår. Som noen sier så fører det til en mer uformell stemning, men det er nettopp det vi vil ha. :)

Skrevet

Helt enig! En stiv servering og full pakke er ikke oss! Blir nesten litt falskt...

Tips til hva vi kan ha i denne buffeten taes i mot med stor takk! Inspirasjon er alltid kjekt :)

Skrevet (endret)

Var i bryllup hvor de hadde tapas som koldtbord. Det var digg! :)

Endret av Ce'Nedra
Skrevet
Mamma satt kaffen i halsen da jeg nevnte buffet... Det er visst ikke fint nok ;) ...men jeg synes en god buffet kan være mye bedre enn tre-retters med steik som hovedrett! (jeg liker ikke steik....).

Etter å ha vært i et bryllup som hadde buffet så ble jeg mer gira. Det fungerte veldig bra, og det var masse god mat. Vi vil i såfall ha etpar varmretter som vi bestiller fra catering i tillegg til mat vi kjøper og lager selv, feks spekemat, røyket laks, italienske kjøttboller, diverse salater, brødtyper osv.

Er fremdeles litt usikker ang størrelsen på lokalet i forhold til å ha plass nok til å gå rundt, det er ikke så veldig stort og det kan bli litt trangt... Skal innom lokalet igjen og titte mer på det før vi bestemmer oss, men jeg håper det skal være greit.

Concertina, skal ikke dere ha Samfundet, syns jeg husker at dere skal ha ganske mange gjester, også? På Samfundet har de tegninger med forslag til bordoppsett, spør om å få se dem, tror det kan bli veldig trangt... Krysser fingrene for at dere får plass! :)

Skrevet

Vi skal ikke ha koldtbord. Grunnen er at på min bryllupsdag er det min tur å få maten servert.

Skrevet

Hæh? Man pleier vel ikke å servere selv for det?

Skrevet

Ganske morsomt at visse mener koldbord er for "billig" i et bryllup..... og at 3-retters med servering er det mest ståtlige man kan ha. Jeg lurer på om de har sett et koldtbord oppsatt til bryllup? Billig ser det da ikke ut! Tvert om. Eller er det så at en 3 retters meny til flere hundre kroner pr kuvert høres mer eksklusivt ut? For i realiteten så er det billigere mat i en 3 retters der de som lager den til tar seg GODT betalt.

Men igjen - kanskje det som gjør en 3 retters så eksklusivt. :sjarmor:

Skrevet

Vi skal ha koldtbord! :jepp: Det er veldig greit fordi alle garantert finner det de liker, og det blir en litt mer uformell stemning :) Dessuten slipper vi tørr steik, og at man får potene 10 min etter sausen etc. Stebroren min er kokk og har sagt seg villig til å legge opp koldtbordet for oss! :)

Skrevet (endret)

Vi skal jo også ha koldtbord, men jeg planlegger også å sette kurver med godt brød på alle bordene. I tillegg til aioli, pesto og evt hjemmelaget tapenade. Så kan folk ha noe å småspise på mens de venter på "tur" på buffeten, og det vil gå raskere å forsyne seg fra buffeten når brødsmøringen kan skje ved bordene.

Endret av angara
Gjest Lille Bie
Skrevet
Vi skal jo også ha koldtbord, men jeg planlegger også å sette kurver med godt brød på alle bordene. I tillegg til aioli, pesto og evt hjemmelaget tapenade. Så kan folk ha noe å småspise på mens de venter på "tur" på buffeten, og det vil gå raskere å forsyne seg fra buffeten når brødsmøringen kan skje ved bordene.

Det syntes jeg var en skikkelig god ide! :jepp:

Skrevet
Helt enig! En stiv servering og full pakke er ikke oss! Blir nesten litt falskt...

Tips til hva vi kan ha i denne buffeten taes i mot med stor takk! Inspirasjon er alltid kjekt :)

Denne kan jeg skrive under på. Koldtbord for meg er eggerøre og laks og jeg har ingen peiling på hva annet man kan ha ..

Vi skal ikke ha koldtbord. Grunnen er at på min bryllupsdag er det min tur å få maten servert.

Denne tanken er god syns jeg.

Vi skal ha koldtbord! :jepp: Det er veldig greit fordi alle garantert finner det de liker, og det blir en litt mer uformell stemning :) Dessuten slipper vi tørr steik, og at man får potene 10 min etter sausen etc. Stebroren min er kokk og har sagt seg villig til å legge opp koldtbordet for oss! :)

Så heldig du er som har en bror som er kokk, kanskje jeg kan leie han inn? :ler: :ler:

Aioli, pesto og godt brød på bordene var jammen lurt *noterer ned* Denne ideen stjeler jeg hvis det er ok.. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...