Gjest Gjest_Sara_* Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Hei Jeg går siste året på vidregående. Jeg er gravid nå. Har lyst å fullføre dette året, ikke ta fri for så å fortsette neste år. Vet mange som har fått barn samtidig som de har studert, det skal gå an. Noen som har erfaring med dette...hvordan opplegg kan skolen lage. Rådgiveren min hintet om jeg kanskje skulle ta dette året neste år, noe jeg ikke vil. Pga. sykdom forige år måtte jeg hoppe av noen fag, det er de jeg tar nå. 3 fag på siste året i vidregående. Håper noen kan hjelpe meg litt, skal snakke med rådgiveren igjen, men vil bare høre hva andre har gjort og erfart. Takk!
Pityriasis Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Hei Jeg går siste året på vidregående. Jeg er gravid nå. Har lyst å fullføre dette året, ikke ta fri for så å fortsette neste år. Vet mange som har fått barn samtidig som de har studert, det skal gå an. Noen som har erfaring med dette...hvordan opplegg kan skolen lage. Rådgiveren min hintet om jeg kanskje skulle ta dette året neste år, noe jeg ikke vil. Pga. sykdom forige år måtte jeg hoppe av noen fag, det er de jeg tar nå. 3 fag på siste året i vidregående. Håper noen kan hjelpe meg litt, skal snakke med rådgiveren igjen, men vil bare høre hva andre har gjort og erfart. Takk! Slik jeg forstår det er du gravid nå med termin en eller annen gang i løpet av skoleåret 08/09, du er nesten ferdig med siste året på vgs men tar nå opp igjen tre fag du ikke fikk tatt i fjor pga sykdom. Du har med andre ord kun tre fag skoleåret 08/09? Slik jeg ser det har du flere alternativer her, som alle innebærer at du burde klare å gjøre ferdig VGS dette året. Har du en far til barnet som stiller opp? Og egen familie rundt deg som hjelper til? I så fall kan du nok klare å bare følge fagene dine som normalt, ta fri 1 uke akkurat rundt fødselen og få familie/far til å hjelpe deg de få timene du er på skolen etter dette. Med bare tre fag burde det ikke utgjøre så altfor mange timer pr uke. Studerer selv medisin, og har flere klassevenninner som har gjort dette for å unngå permisjon. Far eller andre i familien bringer da barnet til studiestedet hennes så hun får ammet når det er nødvendig. Ettermiddagene og helgene tilbringes selvsagt kun med den lille. Er selvsagt veldig krevende, men det GÅR om du har familie som stiller opp! Alternativt kan du slutte på skolen og melde deg opp som privatist i disse fagene i stedet. Da kan du lese alt pensum selv, noe som burde kunne gjøres sammen med babyen hjemme eller før fødselen i fred og ro. Barnevakt til eksamensdagene klarer du nok uansett å skaffe. Privatistordningen er undervurdert, spør du meg. Jeg synes det ble så mye undervisning på VGS (fikk ikke nok tid til jobbingen jeg ønsket ved siden av...), så jeg hoppet av et par fag selv og tok dem parallellt med resten av klassen som privatist. I stedet for å jobbe med fagene 1 år for å få karakter brukte jeg nå tre intensive uker pr fag. Sparte en del tid på det! Skolen kan vel ikke gjøre så veldig mye. Er du borte mye, så er du det liksom, de kan ikke godskrive noe av dette. Dersom du velger første alternativ her, kan de selvsagt være med å tilrettelegge med eget ammerom etc, men utover det blir ansvaret ditt. Dette kommer veldig an på hvordan du er som person. Er du viljesterk og disiplinert klarer du fint å ta fagene som privatist selv med en fødsel i vente. Sliter du litt på skolen fra før, kan dette blir for mye. Da er det kanskje bedre å få familien til å stille opp så du kommer deg gjennom disse månedene. En annen ting du må ha i mente er jo at du nok ikke kommer til å føle deg like "pigg" gjennom hele graviditeten. Skal du klare skolevarianten må du likevel klare å gå på skolen de fleste dagene. Med tre fag så er det jo sannsynligvis ikke snakk om veldig mange timer pr dag... Lykke til i alle fall!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå