Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor mye fravær kan man ha på videregående?

Datteren min har blitt syk. Har vært hjemme fra skolen siden mandag. Legen sier hun må ta det med ro. Ny legetime mandag. Kan tidligst gå på skolen tirsdag neste uke.

Gjelder det som vanlig fravær hvis hun får legeattest? Må hun ringe skolen og gi beskjed?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor mye fravær kan man ha på videregående?

Datteren min har blitt syk. Har vært hjemme fra skolen siden mandag. Legen sier hun må ta det med ro. Ny legetime mandag. Kan tidligst gå på skolen tirsdag neste uke.

Gjelder det som vanlig fravær hvis hun får legeattest? Må hun ringe skolen og gi beskjed?

jeg vet ikke hvilken skole datteren din går på, men selv har jeg gått på to forskjellige videregående skoler.. da jeg gikk på den første skolen fikk jeg monokulose (kyssesyken) og lå rett ut i 3 uker, dette i tillegg til at jeg var kronisk plaget med migrene.. det sier seg selv at da blir fraværet fryktelig høyt, men da ordnet skolen det slik at jeg jobbet med oppgaver i ferien sånn at læreren hadde noe å sette karakter på, i tillegg til at de trakk fra fraværet på totalen på slutt av termin.. på den andre skolen igjen var det strengere.. ingen mulighet for tilrettelegging..

i utgangspunktet har ikke lærere lov å stryke elever ene og alene pga fravær, men det er klart at er fraværet høyt så har man gjerne dårligere grunnlag for karaktersetting..

skolen bør kontaktes og legeerklæring bør leveres snares. det fungerer som i arbeidslivet, si fra ved sykdom, tre dager på "egenmelding" (uten at denne nødvendigvis lages), deretter lege erklæring.. men snakk med skolen du, spør om de er enig i tilrettelegging slik at noe av fraværet evt kan trekkes fra..

Skrevet (endret)

Hei, er selv lærer og hadde for et par år siden en elev med høyt fravær grunnet kronisk sykdom (migrene) med legeerklæring. Selv om vi hadde legeerklæringen klarte vi ikke å sette karakter på henne. Med så mye fravær vil ikke læreren ha noe grunnlag for å sette karakter.

Ring skolen, si at eleven har med seg legeerklæring når hun kommer tilbake.

Jeg mener å huske at selv om hun har legeerklæring så får man max trukket av 14 dager av fraværet.

Nå blandet jeg ammen to innlegg, sorry. Men om hun er borte mindre enn 14 dager og har legeerklæring får hun slettet det fra vitnemålet.

Endret av Mamma1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...