Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Rent konkret?

- når begynner/slutter arb.dagen?

- hva skjer med timer over / under per uke/ per mnd?

- generelt: fordeler og ulemper?

Videoannonse
Annonse
Gjest *nurket*
Skrevet

Har flexitid, med kjernetid fra 9-15. Jeg har normal arbeidsdag på 8 timer minus lunsj, og må altså være på jobb i tidsrommet 9-15. Jeg jobber stort settt 8-16 uansett, da det passer meg best. Kunne feks ha jobbet fra 0730-1530 hvis jeg ønsket det.

Jobber jeg mer, ikke pålagt overtid, avspaserer jeg de timene en annen dag. Pålagt overtid får jeg betalt for.

Ingen ulemper for min del.

Skrevet
Har flexitid, med kjernetid fra 9-15. Jeg har normal arbeidsdag på 8 timer minus lunsj, og må altså være på jobb i tidsrommet 9-15. Jeg jobber stort settt 8-16 uansett, da det passer meg best. Kunne feks ha jobbet fra 0730-1530 hvis jeg ønsket det.

Jobber jeg mer, ikke pålagt overtid, avspaserer jeg de timene en annen dag. Pålagt overtid får jeg betalt for.

Ingen ulemper for min del.

Hvordan er det å kombinere med barn/barnehagetider?

Skrevet

Her er det full fleksitid, ingen kjernetid i det hele tatt.

Jeg jobber 8.30 - 16.30. Det passer meg best å ha samme arbeidsrytme som samfunnet er lagt opp etter. Å ha fri om ettermiddagen, siden det er da alle organiserte fritidsaktiviteter foregår, og da alle vennene/familien min har fri.

Fordelen med fleksitid er jo helt klart at jeg kan komme litt senere en dag, om jeg har gjort et eller annet kvelden i forveien som gjør at jeg trenger å sove litt ekstra, eller jeg er litt småsyk om morgenen (har sykt menssmerter om morgenen innimellom). Og så har man mulighet til å gå i banken/til legen/tannlegen/øyelegen og slikt midt på dagen, er ikke avhengig av å gå den ene dagen i uken de har langåpent.

Jeg kan jobbe lenge en dag, for så å ta fri tidligere en annen dag. Hver onsdag har jeg en aktivitet som begynner såpass tidlig at jeg må gå fra jobb en halvtime tidligere enn vanlig, og det går helt fint, for da jobber jeg bare en halvtime lenger en annen dag, eller kommer en halvtime tidligere. Praktisk.

Ulempen er mer den at kollegaene ikke er på jobb samtidig. Hos oss er jeg en av veldig få som holder vanlig arbeidstid. Det er stort sett småbarnsforeldrene som jobber samtidig som meg. For dem er det veldig kjekt, siden de kan gjøre det slik at den med fleksitid kan gå tidligere hjem fra jobb for å hente, og så komme tidligere om morgenen. Men det at folk ikke er på jobb når jeg er det blir et problem om vi skal samarbeide om ting. Særlig siden det later til at de tar det for gitt at det er JEG som skal tilpasse meg, og jobbe til kl 20 om kvelden (selv om jeg kom kl halv ni om morgenen), på prosjekter som egentlig ikke haster. Altså, jeg kan fint jobbe sent om det er en deadline eller noe, en gang iblant. Men ikke når det bare er helt vanlig arbeid som må gjøres, uten at det egentlig haster, men vi må være der samtidig for å få det gjort. Og når de kommer når jeg skal gå hjem, så betyr jo det at det blir litt kræsj..

Og en annen ulempe er at det blir asosialt å spise lunsj.. De fleste kommer -etter- at jeg har spise lunsj.. Så jeg sitter alene inne på kontoret mitt og spiser. Veldig koselig.

Men fleksitid med en liten kjernetid ihvertfall hadde vært ideellt. 9-15 blir litt for lite fleksi for meg, 10-14 eller 11-14 hadde vært mye bedre.

Skrevet
Hvordan er det å kombinere med barn/barnehagetider?

Det er helt klart lettere enn fastlåst arbeidstid. Mange barnehager åpner ikke før 7.30, så om man har lang vei til jobben blir det gjerne et problem å få levert ungen om man skal være på jobb til 8.

Vi har det sånn at jeg drar tidlig på jobb, så leverer mannen ungene i barnehagen og kommer senere på jobb. Siden jeg kommer tidlig, kan jeg også dra tidlig, derfor henter jeg ungene i barnehagen i god tid før de stenger. Så drar mannen hjem litt senere enn meg, siden han kom senere på jobb. Så ungene blir vel levert i barnehagen kl 8-8.30 og hentet senest kl 16. Mens vi begge to jobber 8 timersdager.

Jeg vet om aleneforeldre som kommer litt tidligere og går litt tidligere nesten hver dag for å bringe/levere i barnehagen, og så skaffer barnevakt en kveld i uken slik at de kan jobbe overtid og får jobbet inn igjen de timene de er vekke. Det funker også glimrende, ingen som sier noe på det.

Det hender selvsagt at det er møter og slikt som legges utenfor kjernetiden, slik at man MÅ være tilstede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...