Gå til innhold

Har nettopp begynt på journalistikk...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Journalist_*
Skrevet

Jeg har som sagt nettopp begynt på faget ved HIO, har utenlandsk opprinnelse og bodd i Norge i 6 år. Hva er oddsene for at jeg får god jobb? Hva bør jeg gjøre for at jeg skal bli dyktig journalist? Hva anbefaler du at jeg begynner? Avis, blad, eller nett? Større redaksjoner, mindre? Hvor er sannsynlig å få jobb? Hvordan kan jeg få praksisjobb under studiene?

Du (som svarer) må gjerne/helst ha erfaring :) På forhånd takk:) :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har som sagt nettopp begynt på faget ved HIO, har utenlandsk opprinnelse og bodd i Norge i 6 år. Hva er oddsene for at jeg får god jobb? Hva bør jeg gjøre for at jeg skal bli dyktig journalist? Hva anbefaler du at jeg begynner? Avis, blad, eller nett? Større redaksjoner, mindre? Hvor er sannsynlig å få jobb? Hvordan kan jeg få praksisjobb under studiene?

Du (som svarer) må gjerne/helst ha erfaring :) På forhånd takk:) :klemmer:

Jeg har ikke erfaring, men kan i hvert fall si deg at du bør jobbe med norsken (hvis du skal jobbe i norsk presse). Hvordan arbeidsmarkedet er for journalister om dagen må noen andre svare på :)

Gjest Gjest_Journalist_*
Skrevet
Jeg har ikke erfaring, men kan i hvert fall si deg at du bør jobbe med norsken (hvis du skal jobbe i norsk presse). Hvordan arbeidsmarkedet er for journalister om dagen må noen andre svare på :)

Jo, jeg er klar over at det er viktig og nesten avgjørende! Jeg prøver så godt jeg kan:) Folk tror ofte at jeg er født/oppvokst her i landet, men dette gjelder stort sett måten jeg snakker, altså minus aksent "ren oslo-dialekt", men skrivinga er en helt annen sak, hehe. Jeg vil si jeg skriver ganske bra norsk og fikk 5 i både eksamen, muntlig og standpunk-karakter. Men vet at jeg har behov for ordforråd om jeg skal begynne å skrive i aviser e.l.:)

Skrevet

Jeg har erfaring fra ulike typer medier. Vil si at det viktigste du trenger, er nysgjerrighet, kritisk sans og pågangsmot. Det er ganske viktig å "selge seg selv" i denne bransjen.

Fast jobb er vanskelig å få, i alle fall nå som alle mediehusene sparer og sparer. Å ta vakter og jobbe frilans/på tilkalling er mye enklere. Mange journaliststudenter er veldig opptatt av å jobbe i de store redaksjonene - jeg tror du får vel så nyttig erfaring i et mindre mediehus. Og ikke vær redd for å jobbe flermedialt og med nett!

Skrevet
Jeg har erfaring fra ulike typer medier. Vil si at det viktigste du trenger, er nysgjerrighet, kritisk sans og pågangsmot. Det er ganske viktig å "selge seg selv" i denne bransjen.

Fast jobb er vanskelig å få, i alle fall nå som alle mediehusene sparer og sparer. Å ta vakter og jobbe frilans/på tilkalling er mye enklere. Mange journaliststudenter er veldig opptatt av å jobbe i de store redaksjonene - jeg tror du får vel så nyttig erfaring i et mindre mediehus. Og ikke vær redd for å jobbe flermedialt og med nett!

Min erfaring er at en klarer det en vil, bare en står på. Som Champagnepiken sier, ett sted må en begynne. Og jeg er helt enig i at det er bedre å begynne i en lokalavis enn i de store mediehusene. De fleste trenger som regel en del tid for å bli trygg på de ulike genrene.

Skrevet

skall du lykkes i det yrket kan du ikke ha samvitighet, snu på hvert ord og lag dinne egne sanheter, putt meninger i andre sinn munn og drit i om folk går rett i dass pga det du skreiv, alt som teller er og komme på trykk.

eller du kan bli som heldigvis de fleste andre i det yrket, en grå mus som er ute etter sanheten, skrive innlegg hvor du formidler uten og konkludere ut i fra egne overbevisninger, tar hensyn til alle innvoldverte parter i en sak og som vet at du har makt til og ødelegge mange liv om du ikke tenker før du skriver.

lykke til

Skrevet

Dette kan høres banalt ut, men noe som er utrolig viktig (i tillegg til å holde orden på fakta selvfølgelig) er å skrive navnene på intervjuobjektene riktig.

Helt seriøst ment :)

Jeg har jobbet frilans i mange år, og fant fort ut at jeg kom lengre med et smil enn med spisse albuer.

Men ikke vær så ydmyk at ingen tar deg seriøst. Gjorde den tabben én gang....

Jeg vokste mer på å jobbe i lokalaviser fremfor i riksavis. I lokalavisene hadde folk tid til å gi tilbakemeldinger, råd og tips. Opplevde også det var mer rom for å følge opp saker. Synes miljøet i en av riksavisene var i overkant overfladisk. Første uka mi fikk jeg beskjed om at målet mitt måtte være å få minst to forsidesaker i løpet av sommeren. Det er det mest latterlige rådet jeg har fått. "Glem innholdet, skaff deg forsiden!" Klarte det forresten, og hvilke saker var det? Jo; en Hollywood-skilsmisse og en annen tilsvarende sak..... :ler:

Skrevet

Enig med de andre her: Få innpass i en liten lokalavis og gå heller videre derfra etterhvert.

Jeg tror at fremtiden innenfor journalistikk er den journalisten som kan alt - altså som kan lage radio, lage tv, fikse nett og skrive i avis - få deg erfaring fra flest mulig områder og sats multimedielt, er mitt råd.

Og selvsagt: Vær åpen og imøtekommende, vær sannferdig, øv på å bli god med bilder (for bilder selger) og fokuser på korrekt språk (og sprekt språk).

Gjest Gjest_Journalist_*
Skrevet
Enig med de andre her: Få innpass i en liten lokalavis og gå heller videre derfra etterhvert.

Jeg tror at fremtiden innenfor journalistikk er den journalisten som kan alt - altså som kan lage radio, lage tv, fikse nett og skrive i avis - få deg erfaring fra flest mulig områder og sats multimedielt, er mitt råd.

Og selvsagt: Vær åpen og imøtekommende, vær sannferdig, øv på å bli god med bilder (for bilder selger) og fokuser på korrekt språk (og sprekt språk).

Takk for svar og råd alle sammen!:)

Suzy, hva mener du med "øv på å bli god med bilder"? Vil det si at jeg er flink til å ta bilder? For om så, så er jeg fotograf selv... hvis det hjelper noe:)

Takk, Gold! Jeg VIL dette så mye! Og er såå spent på framtiden:)

Det med ydmykheten bør jeg jobbe med fra idag av, for jeg er av den typen som er av naturen LITT tilbakeholden, hehe. Passer ikke akkurat det der, hva?

Gjest Gjest_Journalist_*
Skrevet
skall du lykkes i det yrket kan du ikke ha samvitighet, snu på hvert ord og lag dinne egne sanheter, putt meninger i andre sinn munn og drit i om folk går rett i dass pga det du skreiv, alt som teller er og komme på trykk.

eller du kan bli som heldigvis de fleste andre i det yrket, en grå mus som er ute etter sanheten, skrive innlegg hvor du formidler uten og konkludere ut i fra egne overbevisninger, tar hensyn til alle innvoldverte parter i en sak og som vet at du har makt til og ødelegge mange liv om du ikke tenker før du skriver.lykke til

Sier du at jeg skal bruke den "makten"? Skal jeg skrive uten å tenke på konsekvensene?

"putt meninger i andre i sin mun å drit i om folk går i dass pga det du skrev", likte den!!

Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...