Gå til innhold

Hvorfor slutte med hormonell prevensjon?

Fremhevede innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Jeg vet det nok er et banalt spørsmål, men hva er motivene for å slutte med hormonell prevensjon?

Etter nesten 8 års bruk er jeg i prosessen å slutte, men får nye innfall flere ganger om dagen for hvorfor jeg heller bør ringe legen og få ny resept, jo...

Så.... de egentlige grunnene til å slutte? Hvordan veier man egentlig de negative virkningene opp mot de positive?

Ingen prevensjon (for 8 år siden da..): store smerter (må smertestillende til for å fungere), uregelmessigheter, mindre fare for blodpropp/brystkreft

Prevensjon: etter 8 år er smertene oppe i samme nivå som før prevensjonsbruken, ømme bryster etter noen uker, regelmessigheter, økt risiko for livmorkreft....

Såh! Hvor mange år kan man egentlig fortsette på hormonell prevensjon, uten at kroppen tar noen skade? Er det bedre for kroppen å ha disse plagene én gang i måneden, enn å noenlunde slippe dem? Er vel egentlig det jeg lurer på...

Synspunkt?

...og nei, har ikke noe sexliv slik at jeg faktisk trenger prevensjon da... Og jeg har spurt flere leger + gynekologer opp gjennom årene om problemstillingen, spesielt etter moren min fikk både brystkreft og hjernedrypp... svaret var egentlig "det er ingen vitenskapelige bevis for at du er mer utsatt for disse tingene selv om du bruker hormonell prevensjon". Mens min søster har fått vite at hun bør kutte ut hormonell prevensjon av samme årsaker....?

Håper noen vil dele sine synspunkt med meg :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...