Gjest leven Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg sliter med å STUDERE fagbøkene mine! Hvordan gjør dere det? Hva er en god tudieteknikk/leseteknikk? Takk!
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Det kommer an på hvilket fagfelt det er innen. Det er stor forskjell på hvordan man best studerer matematikk og hvordan man best studerer historie, f.eks. Om det er matematikk og fysikk og slikt: gjør oppgaver, i tillegg til å gjøre som under med teoremer og formler som du må huske. Når jeg skal lære meg teori, altså ting jeg rett og slett bare må huske, som definisjoner og teoremer og teorier og årstall og slikt, så deler jeg boken inn i fornuftige seksjoner. Ikke les for mye på en gang. Jeg leser delkapittel for delkapittel, og deler dem gjerne opp i mindre biter. Max 5-10 sider om gangen (kommer an på hvor mye informasjon det er der, noen sider er jo fulle av tomsnakk/bilder/svada). Jeg leser først godt gjennom de utvalgte sidene. Først leser jeg over for å få en oversikt, så går jeg over teksten igjen med markeringstusj og guler ut det som er viktigst (og da er det viktig å ha fått en oversikt først, slik at en vet hva som er viktigst..). Så leser jeg på dette igjen. Deretter lukker jeg boken, og skriver ned så mye jeg kan huske. Jeg lager meg gjerne en spørsmålsliste basert på det jeg har lest. F.eks. om du leser historie, kan du lage spørsmål som "I hvilket årstall skjedde det-og-det?" "Hva var årsaken til den og den hendelsen?", osv. Svar på disse med boken lukket, og skriv ned svarene dine. Når du er ferdig, åpner du boken og sjekker svarene. Har du alt rett, hurra for deg, du kan gå vider. Har du noen feil, så leser du over det viktige igjen, lukker boken, og gjentar prosedyren, helt til du kan svare feilfritt på alt du har lest. Dette funker veldig bra for meg. Jeg husker mye mer når jeg faktisk skriver ned det jeg skal huske. Og så er jeg nødt til å faktisk sjekke at jeg husker det, derav spørsmålene og skrive ned ting uten å se i boken, og sjekke om det er rett etterpå. Å huske noe når man har boken åpen er ikke å huske, men å gjenkjenne. For meg hjelper det også å vite hvor mye jeg skal huske. F.eks. kan jeg huske at det er 4 viktige punkter å huske om den og den saken. Om jeg bare klarer å liste 3, så vet jeg at det er noe jeg har glemt, og at jeg må sjekke opp i sakene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå