Gå til innhold

Investere i aksjer/fond


Gjest Gambler'n

Anbefalte innlegg

Gjest Gambler'n

I disse usikre tider er det vel kanskje ikke den lureste ideen å sette penger i aksjer/fond, men på den annen side sies det jo at man bør kjøpe på bunn; så da er spørsmålet: hvilke type aksjer/fond vil det evt være lurt å kjøpe seg inn i?

Jeg tenker at det bør være en type bransje/konsern som ikke har vært overpriset frem til nå, og som dermed muligens vil stige i pris igjen når markedet blir bedre om noen år (og det vil det jo bli, om man tenker langsiktig nok). Altså noe som kun har lav pris pga. markedssituasjonen generelt. Jeg inrømmer at jeg har null peil, og sjekker derfor om det er noen smarke finanskvinner som frekventerer KG i disse dager ( i påvente av bedre tider ;))

Jeg har ingen intensjoner om å sette hele formuen på spill, men mer å ta en liten risk i håp om gevinst. Taper jeg alt er det synd, men ikke verdens undergang. Jeg hadde flaks og solgte leiligheten min før markedet gikk ad undas, og har dermed litt pææng på bok, venter nå på et skikkelig boligkrakk. Det er det jo grei rente i banken, men det er altså fristende å ta typ 10% og se hva som skjer. Ser DNBnor har rast i pris, hadde det vært en idé å kjøpe seg inn der? De er jo normalt ganske stabile...

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg er ingen ekspert så mine meninger her er bare synsing :-) Men jeg synes det å kjøpe enkelt aksjer er farlig og i bank bransjen vet man jo ikke hva som kan skje. Men jeg tror at fond er en god investering nå...se på f.eks. Skagen Vekst som har gått ned 40% i år. Og ser man på Oslo børs å har jo den også gått ned "dramatisk" iår. Hvis man ser på historien så vil børsen komme opp igjen til gamle høyder men om det tar 1-2 år eller 5-10 år er jo vanskelig å si. Så det eneste problemet med å sette pengene i fond er at man "låser de" dersom kursen er nede. Men i banken får du 8-9% og det er jo gode penger det også dersom du vil ha en sikker investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Mesteparten blir jo stående i banken, men samtidig er det fristende å gamble litt med en liten del, for å kanskje (eller kanskje ikke) få med seg den oppturen som nødvendigvis må komme, forutsatt at man har vært smart i valg av fond/aksje. Jeg har allerede litt penger stående i fond, disse ble kjøpt på topp og har sunket fra 7500 (eller 7900 på toppverdi) til 4400 kr per dato. Det frister jo å da gjøre det motsatt denne gangen, selv om det vel neppe blir like stor stigning som det var for et par år siden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkeltaksjer er gjerne risky business. Man bør i alle fall være klar over risikoen man tar dersom man investere i enkeltaksjer. Jeg hadde satsa på videre sparing i fond, jeg. For det er nå du får fondsandelene billig. Selv har jeg valgt å la de kronene vi har på fond stå, selv om verdien nå er sunket. Og så sparer jeg videre på min faste spareavtale, så sanker jeg andeler nå som de er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo svært usikre tider, men jeg tipper enkelte valutaer kan bli interessante framover når den umiddelbare krisen har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valuta kan nok være noe ja.

Ellers hadde jeg ikke tort å investere i bankaksjer nå selv om DNBNor ligger veldig lavt og blant annet han skjeggekaren fra First Securities vel mener at det kan være lurt å kjøpe. Aksjen synker vel fortsatt, og nettopp bankene er jo blant de mest utsatte selskapene på børsen, og kanskje blant de som kommer til å fortsette å synke/ligge lavt selv når andre selskap begynner å ta seg opp? Store banker i andre land har gått dukken, selv om jeg håper vi er tryggere her. Hva skjer forresten med aksjene etter et oppkjøp av staten?

Uansett - det er nok tryggere å satse på fond enn å høre på råd her inne (jeg har i hvert fall ikke peiling egentlig) :) Men har du tenkt å satse "småpenger" er det jo verdt å ta noen risikoer også. Jeg vil tro at f eks Yara har potensiale til å stige endel igjen. Men man må nok regne med at stigningen blir langsommere enn de siste årene, ting tyder vel på at det kommer til å være mindre penger stappet inn i børsen framover. Og følg gjerne med på finansnyheter og aksjekurser over litt tid, så får du et bilde av hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva skjer forresten med aksjene etter et oppkjøp av staten?

Utbyttestopp tror jeg, aksjene blir solgt tilbake av staten når krisen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...