Gjest Gjest_Malla_* Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Hei! Jeg har bestemt meg for at jeg skal begynne på studier fra neste høst av, men har ikke helt landet på hva jeg skal studere. Jeg har aldri hatt en sterk mening om hva jeg vil jobbe med og det har nok vært medvirkende til at jeg nå er blitt 36 år før jeg endelig har funnet ut at jeg bare må sette i gang med noe! Jeg har stort sett taklet det meste av de jobbene og utfordringene jeg har hatt til nå. Har jobbet med økonomi, salg og har hatt administrative sekretærstillinger med regnskaps- og lønnsansvar. Til tross for dette; tall og økonomi er ikke helt min greie. Jeg fikser det, men det kjeder meg og "gir" meg ingenting. De siste årene har jeg hatt en jobb som plasserer meg foran en PC fra 8-16 hver bidige dag og jeg kjenner at det er på tide med litt avveksling.. Tall & økonomi er derfor ikke en utdanningsvei jeg vil satse på. Jeg har familie og huslån, derfor ønsker jeg meg en utdannelse som ikke er beintøff (vil gjerne jobbe ca 20 t pr mnd i tillegg til studier) og jeg vil studere noe som gir en bachelorgrad etter tre år og med gode jobbmuligheter. Å tjene fett med penger er ikke overordnet viktig - å ta en utdannelse nå gjør jeg mer for egen del enn for karrierens del. (tjener godt der jeg er i dag, men kjeder meg snart til døde) Jeg har noen studier jeg vurderer, men nevner de ikke her nå - det hadde nemlig vært flott med litt innspill - kanskje kommer jeg på noe jeg selv ikke har tenkt på.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Siden du ikke nevner noen konkrete interesser nevner jeg bare i fleng de studiene jeg kommer på som jeg ikke umidellbart forbinder med tall, og som virker litt "lettere" enn mange av de tyngre utdanningene: Sosiologi, Sosialantropologi, kulturproskjektledelse (lurer dog på om det er en del økonomifag her), barnevern, sykepleie
Gjest Gjest_Malla_* Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 Takk for innspill! Interesser privat; jeg er aktiv - trener, går i fjellet osv. Opptatt av interiør og til en viss grad klær. Egenskaper; egentlig energisk og aktiv, men i jobben nå føler jeg meg som zombie. Sterk psykisk, praktisk, kan ta i et tak. Flink til å organisere, vil påstå at jeg er er en person mennesker får tillit til og jeg føler at jeg kan passe sammen med mange typer mennesker, jeg tilpasser meg lett. Derimot er jeg en smule rotete innimellom, men det hersker en for for system i kaoset mitt likevel - egentlig trives jeg best når jeg får fungere i et slikt velordnet rot. Tellekanter og sirlige papirbunker høres fantastisk ut, men jeg evner absolutt ikke å etterleve det og hvis jeg prøver bruker jeg mer energi på forsøket enn hva det er verdt. Ang. forslagene over her; Sosiologi, sosialantropologi, kulturprosjektledelse - jeg innbiller meg at dette er utdanninger hvor man ikke nødvendigvis får jobb umiddelbart etter, men mulig jeg tar feil? Barnevern, sykepleier; jo.. kanskje?.. Det er her det svikter litt hos meg. Egner jeg meg? Dette er jo utdanninger med ansvar for andres liv (liv i vid forstand her) og slike yrker krever rett menneske på rett sted. Hadde jeg vært 19 hadde jeg sikker hoppet i det, men som 36 åring er jeg litt mer ydmyk. Noen ganger når jeg prater med folk innenfor nevnte yrker eller leser hva som bør kjennetegne f.eks en sykepleier, så føler jeg at det er beskrivelser av en slags overmennesker som ikke gjør annet enn å brenne for andre. Jeg er rett og slett redd for å ikke strekke til. Håper på flere innspill!
Tabris Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Mange bachelorgrader i humanistiske fag regnes som "lette". Jeg tenker da på språk litteratur, historie og KRL. En slik bachelor, pluss PPU, gir deg tittelen adjunkt og du kan undervise i grunnskolen (ikke de minste klassetrinnene).
Abraxas Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 (endret) .... Endret 10. mai 2010 av Abraxas
Concertina Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 Det finnes også studier innen interiørarkitektur, men det blir ikke på høyskolenivå, og jeg vet ikke hvordan jobbmulighetene er. Er det vel, både Kunsthøgskolen i Oslo og Kunsthøgskolen i Bergen tilbyr både bachelor- og mastergrad i interiørarkitektur. Jobbmulighetene for en interiørarkitekt er slettes ikke så ille, men det varierer selvsagt utifra hvor i landet man bor, og et slikt yrke er mer usikkert nå enn for et år siden. Ledigheten har gått litt opp de siste månedene, men slikt forandrer seg fort (og hvordan ting er om 3-5 år vet jo ingen).
Belit Skrevet 10. oktober 2008 #7 Skrevet 10. oktober 2008 Hva med førskolelærer? Etterspørselen er enorm, og vil etter alle solemerker være det framover. Da kan du jobbe i barnehage, skole, sfo, sikkert også barnevernet. Du kan bli leder hvis du vil det. Hvis du er interessert i friluftsliv og/eller kunst og håndtverk kan du for eksempel satse på å bli pedagogisk leder eller styrer i en barnehage som satser spesielt på noe av dette. Lønna er riktignok ikke skyhøy, men arbeidstidene er familievennlige og jeg innbiller meg at arbeidet er variert og veldig givende.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå