Gå til innhold

dårlig hukommelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har de siste årene blitt litt ekstra glemsk av meg, og kan være ekstreemt distre. Hadde ikke klart meg uten avtaleboken min for å si det sånn.

I tillegg har jeg blitt klønete med ord, og kan når jeg skal si noe fort formulerer jeg meg ofte med feile ord, evt bruker jeg ord hvor betydningen ikke blir helt riktig fordi jeg ikke tenker over bruken av dem før jeg snakker.

Det blir også mye hopp og jeg kan si ting som skjøskive, i stedet for brødskive og andre slike småting. Men fordi det skjer ofte kan det bli ganske plagsomt i sosiale sammenhenger, der jeg ofte må forklare meg bort fra feile ord som jeg bruker osv.

Kjæresten min bruker å le hver gang jeg gjør det så har oppdaget at det er ikke så rent sjeldent det blir feil, men jeg tenker har disse tingene med hukommelse og hjernens kapasitet til å prossesere og få ut informasjon?

Jeg er litt bekymret for to ting; det ene er at bestefaren min døde av alzheimers for noen år tilbake, og jeg vet at alzheimer ofte hopper over et ledd, og lurer på om der virkelig kan være mulig at jeg kan kjenne effekten av at dette ligger genetisk i meg allerede nå som 24-åring?

En annen ting, som overskriften sier noe om, er at jeg er redd for at et alkoholforbuk ca annenhver helg kan ha negativ innvirkning på dette. Mener å ha lest at høyt alkoholinntak ødelegger celler i hjernen, men er usikker på om nordmenns fyllekalas på en lørdan betegnes som høyt alkoholforbuk når dette skjer annenhver helg?

Noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Jeg tror ikke du har et høyt alkoholforbruk når du kun drikker annenhver helg. Men jeg skal følge med på denne tråden, for jeg lurer litt selv...

Skrevet

vi nå ikke betegne drikking annenhver helg som høyt alkoholforbruk jeg.Men det stemmer at alkohol påvirker hjernecellene, og kan gi en type alkoholassosiert demens.Det som skjer da er at alkoholforbruket gir mangel på vitamin B-1 som kan skade hjernecellene.Denne typen demens er til en viss grad selvpåført, altså ikke arvelig. men om du er genetisk disponert for å få alzheimers er det mulig at levesettet kan påvirke dette(som høyt alkoholforbruk).

Forekomsten av demens er økende med alder, og i din alder,og om din bestefar var gammel(over 70 år) da symptomene begynte å vise seg synes jeg ikke du skal bekymre deg.

Det er mer sannsynlig at du har litt for mye å tenke på.Depresjon kan også gi symptomer som kan forveksles med demens.

kos deg i helgene du:)

Skrevet

cogmed.com

Dette selskapet tilbyr en form for dataspill hvor man trener opp arbeidsminne, altså evnen til å holde flere faktorer klart i hodet samtidig. Det har avgjørende betydning for intelektuelle prestasjoner både ved å styrke analytiske evner og ved å bidra til at den langsiktige hukommelsen blir langt bedre. Effekten av relativt kort tids bruk er meget godt dokumentert. Selskapet som selger produktet ble først opprettet etter at forskningen hadde vist effekt, ikke den andre veien rundt.

superbrainyoga.com

Dette hjelper også veldig bra og foreløpige studier viser lovende resultater.

Ellers er det en del kostholdsting som skal ha mye å si. Spesielt omega-3 og fisk generelt tror jeg. Det kan du jo sjekke opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...