Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Hvis man skal gå ned i vekt så skal man holde seg på 1500 - 1800 kcal hver dag. Men kan man spise usunn mat bare at man holder seg på 1500 kcal på en dag og likevell gå ned i vekt? Jeg holder på å gå ned i vekt, men jeg klarer aldri å holde meg. Det ender opp med at jeg tar meg 3 kjeks og slikt. Men gjør det noe om man spiser noe usunt selv om man holder på å slanke seg? Kroppen min MÅ ha noe usunt på en dag, sånn er det bare. Kan jeg likevell gå ned i vekt?
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Du kan likevel gå ned i vekt, ja. Det som avgjør om du går ned i vekt eller ikke er hvor mye kalorier du stapper i deg i forhold til hvor mange kalorier du forbrenner. Men poenget er at om du skal holde deg på 1500 kcal dagen og stapper i deg noe med veldig mange kalorier, f.eks. en sjokolade på 500 kcal, så har du brukt opp 500 kcal av dagsrasjonen din på noe som ikke inneholder de næringsstoffene kroppen trenger, og som du overhodet ikke blir mett av. Det blir omtrent som å kutte ut hele middagen og halve lunsjen og erstatte den med en liten sjokolade... Om du spiser 1500 kcal i sjokolade hver dag, og ikke noe annet, så vil du nok også gå ned i vekt. Riktignok vil du være bevisstløs av sult, og utvikle alvorlige mangelsykdommer, men ned i vekt går du
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Du kan likevel gå ned i vekt, ja. Det som avgjør om du går ned i vekt eller ikke er hvor mye kalorier du stapper i deg i forhold til hvor mange kalorier du forbrenner. Men poenget er at om du skal holde deg på 1500 kcal dagen og stapper i deg noe med veldig mange kalorier, f.eks. en sjokolade på 500 kcal, så har du brukt opp 500 kcal av dagsrasjonen din på noe som ikke inneholder de næringsstoffene kroppen trenger, og som du overhodet ikke blir mett av. Det blir omtrent som å kutte ut hele middagen og halve lunsjen og erstatte den med en liten sjokolade... Om du spiser 1500 kcal i sjokolade hver dag, og ikke noe annet, så vil du nok også gå ned i vekt. Riktignok vil du være bevisstløs av sult, og utvikle alvorlige mangelsykdommer, men ned i vekt går du Bare for å legge til: du kan også øke treningsmengden for å veie opp for at du spiser med kalorier. Så om du spiser tre kjeks, kan du likevel spise som vanlig og gå ned i vekt om du også øker treningsmengden nok til at du forbrenner vekk de kcal'ene du fikk i deg fra kjeksene.
Gjest Gjest_guest_* Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Nå er ikke jeg kostholdsekspert, men jeg vil tro at det kommer mye an på hva du ellers spiser. Dersom du skal gå ned i vekt først og fremst gjennom diett, så blir det jo viktig hva du ellers spiser, for du må sørge for at du får det du skal ha av vitaminer, mineraler og proteiner. Og fett, forsåvidt. Så hvis dine daglige 1500 kalorier for en stor del består av kjeks, o.l, så tror ikke jeg at det er bra for deg, for da får du uforholdsvis mye stivelse, sukker, salt og fett, og nesten ikkenoe av de nyttige tingene som du virkelig trenger. Hvis du legger inn litt aerob trening, f.eks jogging, syking, svømming, e.l, så kan du derimot gå opp på kaloriinntaket fordi du forbrenner en god del ved disse akt, og da er det mindre problematisk om du spiser litt snacks og. Men få i deg godt med proteiner.
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 For det første: hvor mye man skal ligge på ifht kaloriinntak er individuelt, og kommer an på ting som basalforbrenning, vekt, høyde, alder, muskelmasse og hvor mye man beveger seg generelt i hverdagen. En tommelfingerregel er inntaksmessig å ligge 500 kcal under det du forbruker. Det er fullt mulig å gå ned i vekt selv om man spiser bare usunne ting. Men kroppen din har neppe godt av det, og du får sannsynligvis ikke i deg de næringsstoffene du trenger. Trener man mye er man enda mer avhengig av å spise rett sammensatt kost. Noen reagerer også veldig negativt fettlagringsmessig på insulinresponsen man får av å spise raske karbohydrater. Det greieste er selvfølgelig å holde seg helt borte fra søtt etc når man slanker seg, og heller spise litt av det en gang i uken om man vil. Men jeg kan ikke helt se at tre kjeks om dagen skal gjøre det store utslaget ernæringsmessig, og slankemseeig skal det vel går greit bare du passer på at du ligger tilstrekkelig i kaloriunderskudd. Likevel: om du spiser regelmessig og fokuserer på at karbohydratene du får i deg er av det trege slaget pleier søtsuget å bli mindre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå