Gå til innhold

sykepenger


Gjest pasta

Anbefalte innlegg

Hvordan rekner de ut sykepenger? Jeg har et årsvikariat på ca 60% pluss at jeg får tilfeldige vikartimer og tar ekstravakter i helsesektoren . Får jeg sykepenger av alt eller er det bare av de 60%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kun av den stillingsprosenten som er avtalefestet

Dette er vel feil. Sykepenger beregnes etter hvor mye man faktisk jobber. F eks har man 40% stilling i kontrakten men likevel jobber 100% får man sykepenger for 100%. Det holder imidlertid ikke å ha jobbet 100% den siste uken før sykemelding, man ser på beregningsgrunnlaget over lengre periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig du har rett Frey..Jeg har til 31.juli i år jobbet ca 100%, fra den datoen gikk jeg ned til 60% stilling og har måttet jobbe en del ved siden for å få det til å gå rundt...Så jeg har fått en del vikartimer pluss at jeg har tatt ekstravakter i helsesektoren. Dette utgjør en ca lønn på 80%, noe vi er helt avhengige av.

Jeg er gravid og jordmor sa at jeg (pga stress bla) skulle gå til legen å be om sykmelding. Men er redd jeg skal få penger bare for de 60%..

Jeg kommer nok til å være sykmeldt til permisjonsstart i januar, og permisjon blir vel da reknet av sykepenger. Har ikke mulighet til å ta ut 6mnd permisjon som jeg hadde tenkt dersom de ikke teller med det jeg har jobbet utenom de 60%.

Nå er jo lønnen veldig forskjellig fra mnd til mnd, men kanskje de vil rekne ut gjennomsnittet..

(Jeg var forresten TS)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra nav.no:

Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, dvs den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Bare arbeidsinntekt er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett o.l regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.

http://www.nav.no/page?id=671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp helt av, de regner ut gjennomsnittet:)

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg. Bare sjekk ut om de regner fra de 6 siste eller 3 siste månedene du har vært i jobb. Hos meg tok regner de gj.snitt fra de 3 siste, men det ga meg mer penger om de regnet fra 6 siste (klarte ikke jobbe noe særlig ekstra rett før jeg ble sykemeldt..naturlig nok, men det gjorde jeg jo noen måneder i forveien).

Ringte trygdekontoret og de regnet på nytt, fikk etterbetalt mange tusen.

Så dette ordner seg nok. Bare si til arb.giveren din at h*n må gjennomsnittsberegne deg og sende det til trygdekontoret.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, phu! Tusen takk:) Skal til legen fredag og tror jeg kommer til å bli sykmeldt da.. problemet er bare at jeg ikke har jobbet noe ekstra som kommer på lnnngen nå i oktober, det kommer først i november. Men det ordner seg vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...