Gjest Ay Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Hvorfor har jeg ikke hørt om det før i dag? Er 27 år gammel og har hørt ordet før men har aldri visst hva det betydde. Folk bruker jo begrepet "lobotomert" om folk de mener er hjernedøde. Trodde lobotomert betydde hjernedød. Viste ikke at det fantes en operasjon som het lobologi. Har da aldri lært om det på skolen. Viste dere at det fantes en operasjon som het lobologi, der man kutter ut litt av hjernen? Lærte dere det på skolen? Brukes lobologi fremdeles?
Lilith Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Lærte ikke om det på skolen, nei, men kjenner likevel til lobotomering. Jeg så et program på tv for en stund siden, hvor de lobotomerte folk som hadde invalidiserende epilepsi. ... og nå leste jeg svaret til Saeria i den andre tråden, og skjønner at det ikke var lobotomering de drev med på det tv-programmet. Endret 6. oktober 2008 av Lilith
Frey Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Lobotomering var jo en relativt "vanlig" behandlingsform for psykisk sykdom.
Gjest *Mim* Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har hørt om det, men ikke lært om det på skolen.
Gjest Pupsilure Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har hørt om det. Tror det er endel år siden (er 24 nå). Lærte det ikke på skolen. Noen ganger går man bare glipp av ting Det hender det dukker opp et ord jeg aldri har hørt også, og lurer på hvordan jeg har unngått å få det med meg :klø:
rabagast Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Ja, jeg vet godt hva lobotomi er. Operasjonen heter forresten ikke lobologi, det er noe annet. Det er vel ikke pensum i skolen akkurat, men jeg trodde det var noe de fleste hadde fått med seg likevel.
Gjest Gl@mB@be Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har fått det med meg, men det er vel kun fordi jeg har sett det på film.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg er 26 og jeg har i flere år (aner ikke hvor mange) visst at lobotomi er en slags hjerneoperasjon som før ble brukt som behandling for psykisk sykdom. Kunnskapen min har ikke vært mer detaljert enn dette. Jeg har ikke lært det på skolen, men må ha plukket denne kunnskapen opp gjennom vanlig mediebruk.
Vera Vinge Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg kan ikke huske at vi lærte om dette på skolen, men det er en såpass spesiell ting som mange kan la seg fascinere av, at jeg tror mange har hørt om det av den grunn. Noe litt ekkelt og spennende grums fra fortiden. Men jeg tenker nå på de stakkars menneskene som var prøvekaniner for mye av det man driver med og har kunnskap om i dag.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #10 Skrevet 7. oktober 2008 Ja, det trodde jeg var allmenkunnskap. Når folk sier at noen er "Helt lobotomert", så mener de vel ikke hjernedød? For det er jo feil. Jeg har alltid tolket det som "så skrudd i hodet at man skulle tro de var lobotomert".
Gjest Bond Skrevet 7. oktober 2008 #11 Skrevet 7. oktober 2008 Ja, har visst det så lenge jeg kan huske, antar at jeg fikk det med meg fra bøker. Var i hvert fall ikke del av skolepensum.
Gjest postsekk Skrevet 7. oktober 2008 #13 Skrevet 7. oktober 2008 Ganske sikker på at jeg lærte om lobotomering senest på vgs, om ikke grunnskolen. Har uansett lenge visst hva det var, delvis pga diverse filmer jeg har sett. (Er det ikke en eller annen gammel norsk dramafilm som tar for seg det? Mulig jeg blander med en utenlandsk en.)
PlingeLing Skrevet 7. oktober 2008 #14 Skrevet 7. oktober 2008 1997 - «Til ditt eget beste» har også hørt om lobotomering, kanskje ifm. erstatningen de lobotomerte fikk på 1990-tallet. står om det på linken i tidligere innlegg. var vel rundt 10-12 år
Vera Vinge Skrevet 7. oktober 2008 #15 Skrevet 7. oktober 2008 (Er det ikke en eller annen gammel norsk dramafilm som tar for seg det? Mulig jeg blander med en utenlandsk en.) "Gjøkeredet" med Jack Nicholson?
Gjest Miley Skrevet 7. oktober 2008 #16 Skrevet 7. oktober 2008 Hørt om det, lært om det på skolen, sett filmer om det, dokumentarer osv.
Gjest postsekk Skrevet 7. oktober 2008 #17 Skrevet 7. oktober 2008 Gjøkeredet var det ikke, den husker jeg litt for godt Mulig det var Til ditt eget beste, men kjapp googling viste meg ikke handlingen så jeg vet ikke sikkert. Synes å huske den var svart hvitt, men mulig jeg roter helt.
Gjest mann 42 utlogget Skrevet 7. oktober 2008 #18 Skrevet 7. oktober 2008 Hvorfor har jeg ikke hørt om det før i dag? Er 27 år gammel og har hørt ordet før men har aldri visst hva det betydde. Folk bruker jo begrepet "lobotomert" om folk de mener er hjernedøde. Trodde lobotomert betydde hjernedød. Viste ikke at det fantes en operasjon som het lobologi. Har da aldri lært om det på skolen. Viste dere at det fantes en operasjon som het lobologi, der man kutter ut litt av hjernen? Lærte dere det på skolen? Brukes lobologi fremdeles? Operasjonen heter lobotomi. Og man kutter ikke ut en del av hjernen, man kutter forbindelsen mellom en del av hjernen og resten. Nærmere bestemt, man kutter de nervebanene som går til pannelappen. Altså den delen av hjernen som ligger bak pannebrasken og over øynene. Også kalt prefrontal. Lobotomi brukes ikke i det hele tatt lenger. Da det ble brukt, for noen tiår siden, var det som behandling for alvorlige psykiske problemer og atferdsproblemer. Inngrepet fjerner mesteparten av pasientens personlighet og gjør dem temmelig avflatede emosjonelt. Dermed blir de også forholdsvis medgjørlige, og det var vel akkurat det man var ute etter i tidligere tiders psykiatri. Inngrepet ble gjort med en ishakke som ble banket inn i hjernen nedenfra, via øyekroken ved siden av neseroten, opp gjennom det relativt tynne beinet mellom øyehulen og hjernen. Før denne teknikken ble utviklet, boret man seg inn gjennom tinningen. Mens man brukte denne teknikken, døde over halvparten av pasientene på operasjonsbordet. Men ishakkemetoden hadde også en ganske høy dødsrisiko. Inngrepet var upresist og uforutsigbart, og det er alltid fare for komplikasjoner når operatøren ikke vet nøyaktig hva han er borti. Intrakranielle blødninger, f.eks. Inngrepet er forbudt, fordi det gjør stor skade, er uforutsigbart og har usikker nytteverdi, og er irreversibelt og potensielt svært skadelig. Bare downsides, altså. Man kan oppnå beroligende og antipsykotisk effekt mye lettere med moderne medisiner, og medisiner kan man ta bort, dersom de ser ut til å ha skadelige effekter.
mysan Skrevet 7. oktober 2008 #19 Skrevet 7. oktober 2008 Lobotomi har jeg visst om i årevis, men tror ikke vi lærte om det på skolen. Jack Nicholson viste i Gjøkeredet hva lobotomi kan gjøre, og jeg vet også at jeg har lest om lobotomerte her i landet som gikk til søksmål for noen år tilbake, fordi de mistet følelsene sine som følge av lobotomi. Psykiatri for noen år tilbake var ikke bare-bare, og pasientene ble faktisk brukt som forsøkskaniner for andre medisiner, som bl.a. Paracet (tror jeg det var...). Lobotomi ble vel utført her til lands så sent som på 60-tallet.
Tanna Skrevet 7. oktober 2008 #20 Skrevet 7. oktober 2008 oi! Mulig jeg bare er i overkant observant (noe jeg stadig får høre at jeg ikke er) men lobotomi har jeg da virkelig visst hva var siden ungdomsskolen i hvertfall... Som mann 42 skrev, det er når kontakten mellom hjernehalvdelene kuttes. Man må ha kontakt mellom begge hjernehalvdelene for å se et eple og hvite hva det man ser heter, f.eks. og også for å tenke på et eple og si ordet eple. At det hadde beroligende effekt var jeg ikke klar over, men det stopper jo all kontakt mellom de to hjernehalvdelene så at det har en paralyserende effekt er jo ganske greit å forstå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå