Gå til innhold

Mekling

Fremhevede innlegg

Gjest alene mor
Skrevet

Jeg skal til foreldremekling om e uke (om x kommer) og jeg vet ikke helt hva som er best for våre barn ifht samværet!

Vi har bodd fra hverandre i 2 år, og jeg har hatt hovedomsorgen stor sett. Grunnen var til å begynne med at han hadde flyttet ut og vi ble boende igjen i en felles kommunal bolig. Vi hadde en såkalt samværsavtale som fungerte dårlig (han hadde ikke holdt avtalen) i ett år. Men jeg synes det er UTROLIG SLITSOMT og vet ikke helt om ny avtale vil hjelpe noe, men...

Men jeg har noen spørsmål: Hva er det som er avgjørende for hvor barna skal bo og hvor ofte de skal ha samvær med den ene foreldren? Er det muligheter/penger, bolig osv?

I mitt tilfelle er det slik at jeg er student, og har dårlig inntekt. X er heller ikke rik, men han tjener bra. Han bor pr i dag med mor og søster i en 3-roms, hvor han/de har barna annen hver helg og en ettermiddag i uken. Vi bor samme område.

Han har som sagt vært veldig dårlig til å holde avtalen, reiser vekk når det passer seg, jobber i de helgene han skal ha de osv. Så jeg tenkte en ny avtale ville hjelpe. Da kan vi diskutere rundt dette og hva vi ønsker.

Jeg ønsker at vi har dem 50/50. De er glad i ham og trives godt når de er sammen med ham. De er 4 1/2 og snart 6. Hva synes dere om det? Hvis han bruker det at han ikke bor eget hus som argument, kan jeg da forlange at han skaffer seg et?

Hvis vi blir enige om det, mister jeg overgangsstønad som alene forsørger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke forlange noe av ham.

Hvis dere blir enige om delt omsorg, mister du aleneforsørgerstøtten. Det gjør du også hvis dere blir enige om å ta omsorgen for ett barn hver, hvis barna i praksis bor 50/50.

Gjest alene mor
Skrevet

Ok. Har nå lest NAV sine nettsider og skjønt det at man må vaære alene om omsorgen for å få den stønaden.

Greia er at jeg ikke vet hva som skal til for at han skal holde avtalen! 50/50 var er tanke om kanskje DET hadde løst noe, men det sies sjansen for at det går ut over barna er stor med mindre foreldrene er venner.

Jeg er av og til bitter av at han ikke deler barnas utgifter med meg og det gjør at jeg er mer uvenn med ham! Han betaler barnebidrag, men barna går jo i barnehage og SFO. Så skal vi ikke fordele barnas utgifter? Skal jeg kjøpe ALT mulig for dem? KUN meg?

Det ble litt sidesprang her, men det er også på en måte en del av saken:)

Jeg vet ingen kan garantere at han holder avtale, men hva er best løsning for barn og mor som er fulltids student?

Skrevet

Får du ikke stønad til barnetilsyn?

Og han betaler jo bidrag, så du kan ikke kreve noe mer uansett utlegg du har.

Skrevet

Det eneste han skal dele av utgifter med deg utenom bidraget er stoerre kostnader som briller og konfirmasjon og slikt.

Resten er opp til deg med mindre far selv velger aa kjoepe inn til barna paa eget initiativ.

Skrevet
Jeg er av og til bitter av at han ikke deler barnas utgifter med meg og det gjør at jeg er mer uvenn med ham! Han betaler barnebidrag, men barna går jo i barnehage og SFO. Så skal vi ikke fordele barnas utgifter? Skal jeg kjøpe ALT mulig for dem? KUN meg?

Dere deler jo barnas utgifter. Han betaler bidrag. Dermed er det ikke du som kjøper alt.

Når han betaler bidrag etter reglene, kan du ikke forlange mer. Hvis dere skal ha 50/50 blir bidraget lavere eller faller helt bort, men han må samtidig ta halvparten av utgiftene. Klarer dere å bli enige om det? Hvis du mener at barnet trenger ny vinterdress, mens han mener at du bare kan lappe den gamle for eksempel?

Skrevet

Vanskelig å komme med råd, for det er ikke alltid det som passer for andre i deres situasjoner, men det jeg tenker når jeg leser innleggene dine er at du bør satse på å få ham til å holde avtalen dere faktisk allerede har. Eller lage en ny og mer detaljert samværsavtale, der du fremdeles har daglig omsorg, men det er helt klart og tydelig bestemt hvilke helger han skal ha, fra fredag klokka fire til søndag klokka sju, denne jula og neste påske. Altså slik at det ikke er grunnlag for å krangle om noe som helst. Og bruke tiden på familievernkontoret til å snakke om hvorfor det er viktig at disse avtalene overholdes, for barna og for alle. Det er ingen garanti at han holder den likevel, men det er verdt et forsøk siden dere nå har meklingstime.

Å gå for 50/50 med en person som du ikke samarbeider godt med, og som i tillegg har vansker med å oppfylle vanlig helgesamvær, høres for meg ut som et risikoprosjekt... Og egentlig helt uaktuelt, siden det allerede bor tre voksenpersoner i en treroms. Hvor skal barna da være? Du kan jo på ingen måte kreve at han flytter fordi du vil endre avtalen, sånn er det bare...

Angående bidrag: er det offentlig utregnet, eller har dere privat avtale? Hvis dere har avtalt privat, og du har vært "snill", kan du be noen (NAV?) om å regne det ut på nytt. Det koster et lite beløp, men da tas det hensyn til at han tjener mer og at du har barna mesteparten av tiden. Hvis bidraget allerede er fastsatt på denne måten, skal han ikke betale ektstra for barnehage og SFO.

Skrevet
Vanskelig å komme med råd, for det er ikke alltid det som passer for andre i deres situasjoner, men det jeg tenker når jeg leser innleggene dine er at du bør satse på å få ham til å holde avtalen dere faktisk allerede har. Eller lage en ny og mer detaljert samværsavtale, der du fremdeles har daglig omsorg, men det er helt klart og tydelig bestemt hvilke helger han skal ha, fra fredag klokka fire til søndag klokka sju, denne jula og neste påske. Altså slik at det ikke er grunnlag for å krangle om noe som helst. Og bruke tiden på familievernkontoret til å snakke om hvorfor det er viktig at disse avtalene overholdes, for barna og for alle. Det er ingen garanti at han holder den likevel, men det er verdt et forsøk siden dere nå har meklingstime.

Å gå for 50/50 med en person som du ikke samarbeider godt med, og som i tillegg har vansker med å oppfylle vanlig helgesamvær, høres for meg ut som et risikoprosjekt... Og egentlig helt uaktuelt, siden det allerede bor tre voksenpersoner i en treroms. Hvor skal barna da være? Du kan jo på ingen måte kreve at han flytter fordi du vil endre avtalen, sånn er det bare...

Angående bidrag: er det offentlig utregnet, eller har dere privat avtale? Hvis dere har avtalt privat, og du har vært "snill", kan du be noen (NAV?) om å regne det ut på nytt. Det koster et lite beløp, men da tas det hensyn til at han tjener mer og at du har barna mesteparten av tiden. Hvis bidraget allerede er fastsatt på denne måten, skal han ikke betale ektstra for barnehage og SFO.

Takk!

Det er fult mulig at han ikke holder avtalen med 50/50, og at jeg da i tillegg mister masse stønader som alenemor. Jeg kan søke om ny fassettelse tilpasset med hans nye inntekt, men ja det er NAV som har laget det for oss.

Jeg har sammen med en rådgiver laget et forslag til samværsavtale, som er mye mer detaljert enn den forrige. Venter til vi begge kan møte til timen. Og vil høre om hans mening om dette,.. dermed snakke med ham at det er viktig å holde avtale, rådgiver vil også la ham vite at det er hans plikt til å skaffe en barnevakt om han skal noe når han har samvær med ungene.

Så, jeg får vel velge å ha hovedomsorgen da. Det får være best for alle! Så lenge han holder avtalene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...