Gå til innhold

Mekling

Fremhevede innlegg

Gjest alene mor
Skrevet

Jeg skal til foreldremekling om e uke (om x kommer) og jeg vet ikke helt hva som er best for våre barn ifht samværet!

Vi har bodd fra hverandre i 2 år, og jeg har hatt hovedomsorgen stor sett. Grunnen var til å begynne med at han hadde flyttet ut og vi ble boende igjen i en felles kommunal bolig. Vi hadde en såkalt samværsavtale som fungerte dårlig (han hadde ikke holdt avtalen) i ett år. Men jeg synes det er UTROLIG SLITSOMT og vet ikke helt om ny avtale vil hjelpe noe, men...

Men jeg har noen spørsmål: Hva er det som er avgjørende for hvor barna skal bo og hvor ofte de skal ha samvær med den ene foreldren? Er det muligheter/penger, bolig osv?

I mitt tilfelle er det slik at jeg er student, og har dårlig inntekt. X er heller ikke rik, men han tjener bra. Han bor pr i dag med mor og søster i en 3-roms, hvor han/de har barna annen hver helg og en ettermiddag i uken. Vi bor samme område.

Han har som sagt vært veldig dårlig til å holde avtalen, reiser vekk når det passer seg, jobber i de helgene han skal ha de osv. Så jeg tenkte en ny avtale ville hjelpe. Da kan vi diskutere rundt dette og hva vi ønsker.

Jeg ønsker at vi har dem 50/50. De er glad i ham og trives godt når de er sammen med ham. De er 4 1/2 og snart 6. Hva synes dere om det? Hvis han bruker det at han ikke bor eget hus som argument, kan jeg da forlange at han skaffer seg et?

Hvis vi blir enige om det, mister jeg overgangsstønad som alene forsørger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke forlange noe av ham.

Hvis dere blir enige om delt omsorg, mister du aleneforsørgerstøtten. Det gjør du også hvis dere blir enige om å ta omsorgen for ett barn hver, hvis barna i praksis bor 50/50.

Gjest alene mor
Skrevet

Ok. Har nå lest NAV sine nettsider og skjønt det at man må vaære alene om omsorgen for å få den stønaden.