Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Lene_*
Skrevet

Jeg har en samboer på 22 år som har fagbrevet i tømrerfaget. Han fikk meget på fagprøven, og er veldig flink i faget sitt. Men det siste året har han slitt med utbrenthet, og vil skifte yrke. Han har ingen aning på hva han skal begynne med, men han er god i idrett og alt som har med data å gjøre. Han vil heller ikke begynne med lav lønn..eller lærlinglønn. Han sliter også desverre med noe sosial angst, så det har vært en sperre for han.

Noen som har en ide hva han kan begynne med?

Takker for alle svar jeg får :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt synd han ikke aner hva han kunne tenke seg, men endel jeg vet om som har fagbrev innen håndverksyrker, har videreutdannet seg som ingeniører innen noen lunde samme felt. F eks byggingeniør kunne kanskje passe samboern din, om han ønsker å bruke noe av den kompetansen han allerede har? Han kan selvsagt også ta en utdanning innen data; dataingeniør, it-konsulent (hvis det heter det fortsatt) osv. Bare undersøk den konkrete utdanningen så han havner innenfor et område han synes er greit. Eller han kan tenke helt nytt.

Han bør kanskje først og fremst identifisere årsaken til at han er utbrent; er det yrket i seg selv, den bestemte arbeidsplassen eller andre ting som gjør det vanskelig? Dette kan ha noe å si for hva slags yrke han bør velge videre også, så det er lurt å finne ut av.

Gjest Gjest_Lene_*
Skrevet

Tusen takk for svar :) Grunnen til han er utbrent er det harde kjøret de har på jobben hans.. konstante umenneskelige tidsfrister, dårlig trivsel og stort press fra arbeidsgiver om å prestere bedre. Han snakker om at han ikke trives i yrke, men vi får se.

Jeg håper han blir bedre etterhvert. Det som er så synd er at NAV og familien hans presser han til å begynne i full jobb igjen. Men dette har han desverre ikke helse til enda, presset fra dem gjør bare den psykiske helsen hans værre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...