Gå til innhold

Livs- og uføreforsikring


Gjest Gjest nå

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå

Jeg har begynt å tenke på at jeg bør skaffe meg en livs- og uføreforsikring. Jeg begynner å nærme meg 30 år. Har per dags dato ingen plager, men har forstått det slik at det er en stor fordel å ha opprettet forsikringen før evt. skader/plager kommer slik at en ikke får diverse restriksjoner.

Mitt problem er at jeg er overvektig (bmi ca 35). Jeg har aldri vært syk annet enn forkjølet o.l., og trener jevnlig (1-3 ganger i uken). Er altså i ok form, men som sagt for tung. Jeg har et håp om å få slanket meg, men selv om jeg klarer det vil jeg aldri bli veldig slank. Jeg har nok en litt tung og kraftig kroppsbygning i utgangspunktet, da jeg fremsto som slank hadde jeg likevel en bmi på rundt 28. Så jeg er nok ikke så fet nå som bmi'en min skulle tilsi.

Tilbake til poenget. Jeg er overvektig og lurer på hvordan dette vil spille inn når jeg søker om livsforsikring. Da må man jo fylle inn høyde og vekt.

Vil jeg få problemer med å tegne forsikring?

Nå er ikke det noe jeg planlegger, men hva om jeg skulle skrive en annen vekt enn den reelle, hva vil skje da? I og med at det ikke eksisterer noen som helst sykdomshistorie på meg vil jeg gå ut i fra at det ikke vil bli spurt etter tilleggsinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan dessverre ikke svare på om forsikringsselskapene vil gi deg slik forsikring eller ikke.

Jeg vil imidlertid fraråde deg å oppgi en annen vekt enn du egentlig har. Ikke bare er det forsikringssvindel, som erbåde ulovlig og forkastelig. Det er også en sjanse for at du kan bli oppdaget. Selskapene tar stikkprøver. Og hva om noe skjer innen nærmeste fremtid og du får nytte av forsikringen? Ingen kommer vel til å tro på at du har lagt på deg f.eks. 40 kilo i løpet av 5 måneder?

Ta ringerunder eller send mail til de ulike selskapene og forhør deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annen gjest

Hva med å legge ved helseattest som viser hvordan helsen din er, sett i forhold til vekten? Har du ingen helseproblemer i dag og du er såpass ung så er jo muligheten tilstede for at du kan gå ned det du veier for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke svare på om forsikringsselskapene vil gi deg slik forsikring eller ikke.

Jeg vil imidlertid fraråde deg å oppgi en annen vekt enn du egentlig har. Ikke bare er det forsikringssvindel, som erbåde ulovlig og forkastelig. Det er også en sjanse for at du kan bli oppdaget. Selskapene tar stikkprøver. Og hva om noe skjer innen nærmeste fremtid og du får nytte av forsikringen? Ingen kommer vel til å tro på at du har lagt på deg f.eks. 40 kilo i løpet av 5 måneder?

Ta ringerunder eller send mail til de ulike selskapene og forhør deg. Lykke til!

Takk for svar.

Har ikke tenkt å lyve da. Men lurte bare litt på hva om liksom. Skjønner jo at det kan bli oppdaget. Men hvordan skal de ta stikkprøve egentlig? Be meg komme og vise meg? Det står jo ikke noe i legejournalene mine om høyde og vekt. Eneste gangen jeg har veid meg hos legen var for 10 år siden, og da var jeg noenlunde normalvektig.

Hva med å legge ved helseattest som viser hvordan helsen din er, sett i forhold til vekten? Har du ingen helseproblemer i dag og du er såpass ung så er jo muligheten tilstede for at du kan gå ned det du veier for mye.

Kanskje jeg skal gjøre det. Takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en BMI på 35 vil du ganske sikkert ikke få en slik forsikring. Det nytter heller ikke å legge ved en helseattest, for risikoen for fremtidige helseproblemer pga vekten vil uansett veie tynger enn det faktum at du er ved relativ god helse idag. Du bør prøve å få en BMI på under 30 før du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å tenke på at jeg bør skaffe meg en livs- og uføreforsikring. Jeg begynner å nærme meg 30 år.

Eh kanskje litt i seneste laget å tenke på uføreforsikring når en nærmer seg 30. Jeg ble syk som tenåring, men har aldri vært forsikret, så i dag er jeg minstepensjonist. Folk er så utrolig naive. Alle bør forsikres fra de er barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh kanskje litt i seneste laget å tenke på uføreforsikring når en nærmer seg 30. Jeg ble syk som tenåring, men har aldri vært forsikret, så i dag er jeg minstepensjonist. Folk er så utrolig naive. Alle bør forsikres fra de er barn!

Vel, bedre sent enn aldri, er det ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...