Gå til innhold

Psoriasis i underlivet

Gjest Gjest_iren_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og sårene er vanskelig å heale (har i hodebunnen). Stakkars deg. Ikke vondt ment! Og man skjeller, ja.

Endret av BrunetteBarbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sårene er vanskelig å heale (har i hodebunnen). Stakkars deg. Ikke vondt ment! Og man skjeller, ja.

Jeg hadde det før, men syntes ikke det var vanskelig og heale dem.. Det er værre med de jeg har i hodebunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med psoriasis i hodebunnen er at du kan bruke alt av kremer/liniment etc. (Ulempen er at pga håret er det vanskelig å komme godt til)

Derimot skal en IKKE bruke dette i underlivet.

Mine beste tips; Barbering (dersom det er mulig- ved for tykke skjell- bruk saks- slik at det er minst mulig hår), sove uten undertøy, ikke bruke for tett undertøy og behandling med fete kremer/salver.

PS; Man "healer" ikke sårene. Psoriasis er en hudcellesykdom hvor sårene/flekkene/huden er symptomer- ikke sykdommen...

Behandlingen er somregel symptombehandling- "overflatebehandling" av det ubehagelige.

(Woops; dette ser jeg kunne leses som kritikk til ditt innlegg. Håper du ikke forstår det sånn. Er kun ment som en velmenende opplysning).

Endret av Reveal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Jeg vet ikke om jeg har psoriasis, men har mistanke. Har vært hos fastlegen, hadde ikke sopp eller bakteriell vaginose. Han mente jeg burde prøve med vigvag etc som man får kjøpt på apoteket. Dette har ikke hjulpet nevneverdig. Jeg bruker en intimkrem for jeg synes det klør og irriterer mer når det er tørt. Har hatt dette i mange år. Jeg klør, huden blir litt sånn skjellaktig og huden skiftes ut (kremen hjelper litt mot dette). Jeg sprekker også opp så det blir såre sprekker. Det er psoriasis i familien, derfor har jeg tenkt at kanskje det er det jeg har. Tar gjerne imot flere råd. Hvordan får jeg evt sjekket dette opp, må jeg til fastlegen? Det er så plagsomt at det går utover nattesøvnen for det klør så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sorry. Forsto ikke at du mente pso innvendig. Det har jeg faktisk aldri hørt om.

Neida er ikke innvendig, utslettet er på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forsto jeg rett i førsteomgang. Ble bare forvirret av legens anbefalinger...

Få legen din til å sende henvisning til hudlege.

For jeg synes beskrivelsen ligner veldig på pso (i allefall slik jeg ville beskrevet min psos "oppførsel" i underlivet), også spes med tanke på at du har det i familien.

Viser igjen til tipsene mine i tidl innlegg i tråden. Disse virker i allefall lindrende for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da forsto jeg rett i førsteomgang. Ble bare forvirret av legens anbefalinger...

Få legen din til å sende henvisning til hudlege.

For jeg synes beskrivelsen ligner veldig på pso (i allefall slik jeg ville beskrevet min psos "oppførsel" i underlivet), også spes med tanke på at du har det i familien.

Viser igjen til tipsene mine i tidl innlegg i tråden. Disse virker i allefall lindrende for min del.

Takk :) Hvilke kremer/salver er det du bruker? Kan de kjøpes på apotek uten resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett Decubal eller Apobase. Jo fetere jo bedre (og eklere pga klissete- men det går å leve med)!

Kjøpes reseptfritt ja!

Og husk hårfjerning! Mye enklere å få smurt seg, samt at huden får luft! Hos meg blir kløen enda mer intens dersom jeg blir klam. Dette gjelder forsåvidt hele kroppen.

Et annet tips er at du bruker en liten kam til å forsøke å fjerne skjell med. Smør deg godt med FET krem, la virke en stund før du "kammer". Da løsner skjellene lettere (Hos meg sier jeg skjellene i flertall- men det er pga pso-type (guttatt) ).

Jo mykere/fuktigerer (ikke klammere) du klarere å holde huden- jo mindre vil det klø, skjelle og sprekke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det før, men syntes ikke det var vanskelig og heale dem.. Det er værre med de jeg har i hodebunn..

Hvordan er de i hodebunnen verre? vanskeligere for å gro pga håret som er i veien eller? :sjenert:

Bare lurer. Jeg har "bare" psoriasis der, men det svir og klør nok til at jeg syter innimellom.

Merker det blir ille når jeg svetter!

Ser mange gode tips her som jeg skal prøve :)

Jeg har fått Diprosalic av legen. Syns ikke den hjelper, den gjør bare så såret stivner litt.

Endret av BrunetteBarbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mye for noen år tilbake men ble kvitt det i mange år etter en behandlingsperiode hvor jeg smurte med daivonex. Fikk resept hos legen til bruk ellers på huden siden jeg har plagene både her og der. Ellers så hjelper det med barbering. Jeg syns faktisk at det blir mindre skjell når jeg har lite hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da sier det seg selv da. Psoriasis i hodebunnen er ikke lett å bli kvitt, med tanke på at hodebunnen som regel har hår på seg. :tristbla:

Skal til legen i dag. Får høre om han har en bedre medisin som kan hjelpe enn diprosalic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier det seg selv da. Psoriasis i hodebunnen er ikke lett å bli kvitt, med tanke på at hodebunnen som regel har hår på seg. :tristbla:

Skal til legen i dag. Får høre om han har en bedre medisin som kan hjelpe enn diprosalic.

Har hørt om flere som har fått god hjelp for psoriasis i hodebunnen av akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har hørt om flere som har fått god hjelp for psoriasis i hodebunnen av akupunktur.

Takk for tips.

Går det ikke med ny medisin prøver jeg nok det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missLady
Hvordan er de i hodebunnen verre? vanskeligere for å gro pga håret som er i veien eller? :sjenert:

Bare lurer. Jeg har "bare" psoriasis der, men det svir og klør nok til at jeg syter innimellom.

Merker det blir ille når jeg svetter!

Ser mange gode tips her som jeg skal prøve :)

Jeg har fått Diprosalic av legen. Syns ikke den hjelper, den gjør bare så såret stivner litt.

Jeg synes pso i hodebunnen er verst fordi hodebunnen ikke får puste, vanskelig å komme til, og klarer ikke å skjule det så lett!! Flasser man så flasser man liksom..Har litt på legger og hofter også, men det vises iallefall ikke, om man da ikke er intim med noen, men de bryr seg ikke så ofte..

Jeg HATER pso i hodebunnen mest.... :sjenert: Og fordi jeg ikke kan bruke så mye hårprodukter, da blir det verre.. og håret mitt ser ikke så bra ut uten hårspray ect..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pso i underlivet kan ligne på sopp. Få en henvisning til en hudlege. De kan fastslå hva det er.

Ellers kan du søke på nett om Psoriasis eller lese HER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har psoriasis hovedsaklig i hodebunnen, og det eneste som funker for meg (har prøvd utallige kremer osv) er hårfarging hos frisør.. Det svir som h* i det man farger det,men så "ramler" skjellene av og hodebunenen er superduper flott i 4-5 måneder etterpå. Gjør det som regel på vinteren, da hodebunnen liker seg bedre på sommeren;)

Er vondt som fy, men absolutt verdt det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...