Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 Ok. Dette er pinlig, men sikkert ikke uvanlig. Oppdaget i dag en smertefull kul i analåpningen. Den svir og er på str. med en rosin kanskje. Jeg er bare i begynnelsen av 20-årene, ikke gravid/har ikke født. Dette er vel hemorroider? Jeg synes dette er litt merkelig da jeg ikke har hatt hard avføring nå. Hadde det en stund i forrige uke pga. for lite væskeinntak, men normalt nå. Tar i tillegg ekstra fiber og har normal avføring. Hadde faktisk hemorroidesalve liggende (pga. det berømte "blir kvitt mørke ringer under øynene" trikset). Leste også at man skal kunne presse den inn, men den er liksom ikke så stor at det er mulig. Forsøkte, men det gikk ikke heller. Søkte på nettet og fant et bilde som lignet. Jeg har panikk! Jeg går IKKE til min fastlege med dette. Har smurt meg inn og håper det forsvinner av seg selv. Men hvor lenge skal det svi? Av diverse andre årsaker skal jeg også sitte mye i ro akkurat nå, så kan ikke gå rundt. Hjelper det å knipe? Slappe av? Fysj. Jeg føler meg som en gammel dame. Huff og huff... er overbekymra jeg nå. Tør ikke fise omtrent...
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 5. oktober 2008 #2 Skrevet 5. oktober 2008 Har du hatt løs avføring da? Hos meg er det slik at begge deler er like ille. Smør deg med salven, hvis du spiser variert og grovt vil dette gå over av seg selv. Hvis det ikke gjør det, og evt. hvis det begynner å blø så må du til legen. Hemoroider kan også være kreft så hvis det ikke går over så må du altså til legen. Mest sannsynlig er det ikke det altså - så smør deg og se om det blir bedre den nærmeste uken.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #3 Skrevet 5. oktober 2008 Huff... vil ikke ha det sånn her en uke. Tviler sterkt på at det er kreft. Hatt diverse mageproblemer av åpenbare grunner (som ikke er nødvendig å nevne her), så vet jo på et vis hva mageproblemene kommer av. Har ikke hatt diaré, men litt løs avføring. Og blir på en måte ikke "ferdig", slik at jeg går et par ganger til og forsøker å ja... æsj. Er nødt til å få systemet i gang slik at jeg går en gang om dagen som er vanlig. Vet at mamma har hatt dette i mange år, fra og til, men aldri noe operasjon inne i bildet. Hun får det som oftest som følge av løs mage, ja. Burde vel egentlig spørre henne om råd. Takk for svar! Får sitte her og lese pensum mens jeg er overbekymra over at dette ikke skal gå over slik at jeg må til legen...
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 5. oktober 2008 #4 Skrevet 5. oktober 2008 Ikke bekymre deg så veldig. Jeg er allergisk mot melk og fint brød. Melk gir meg løs mage og fint brød gir meg hard mage. Siden begge deler trigger de der eklingene bak i der holder jeg meg godt unna. Mais kan jeg heller ikke spise - det gir løs mage. Spis sunt og variert og regelmessig. Spis brød som ikke har hvetemel som første ingrediens (første ingrediens = den det er mest av) og drikk vann.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #5 Skrevet 5. oktober 2008 Kulde er et godt triks som jeg fikk på fødeavdelingen. Da trekker hemorroiden seg sammen og man får ut blodet som har samlet seg. Legg på isbiter pakket inn i lommetørkle eller lignende. Ellers har jeg trykket bort hemorroider med fingrene. Da har jeg tatt et fast tak rund kulen og holdt trykket. Ved å gjenta flere ganger, har jeg fått bort flere hemoroider på denne måten. Men det er ikke noe særlig godt mens det står på da, så man må tåle litt smerter.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg lurer litt på hvor lenge det er vanlig å ha dette? Trådstarter her forresten. Snakket med min mor om dette, siden hun også er plaget, og hun anbefalte honning. Så jeg har nå smurt på kald honning. Det virker som den er mulig å "dytte inn" også, men den kommer ut igjen kort tid etter. Akkurat smurt på kald honning. Det svir og er ikke komfortabelt, men forhåpentligvis så bedrer dette seg over noen dager? Jeg klarer å gå og stå og fungere, og smertene er ikke intense. Mer som... sårhet bare. Min mor ble forøvrig litt bekymret fordi hun ikke fikk dette før etter at hun fikk barn. Og hun fødte ikke engang naturlig. At jeg da, i min alder, skulle få dette var ikke bra. Har blant annet en del kreft i familien. MEN, jeg vet jo at dette kommer av hard avføring, etterfulgt av omvendt. Og dette igjen kommer av en spiseforstyrrelse som gjør at tarmsystemet er i ulaget og fordøyelsen er ustabil. Heldigvis har jeg ikke vært på do i dag.... Håper inderlig at det er bedre, eller mer eller mindre borte til i morgen. Hvis ikke må jeg bruke isbit-trikset eller annet. Ikke noe okei å være ung og slite med dette. Men har aldri hatt utvendige eller noen annen form jeg har lagt merke til. Håper det går over fort... Takk for alle tips og råd. Og beroligende meldinger om at dette ikke er uvanlig og som regel går over med riktig behandling. Det hjelper å ikke føle seg så unormal.
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Ellers har jeg trykket bort hemorroider med fingrene. Da har jeg tatt et fast tak rund kulen og holdt trykket. Ved å gjenta flere ganger, har jeg fått bort flere hemoroider på denne måten. Men det er ikke noe særlig godt mens det står på da, så man må tåle litt smerter. Uææh! Du er tøff!
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Gå på apoteket og kjør scheriproct stikkpille og salve. Bruk det noen dager, og vips! så er hemorroiden borte!
Gjest Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #9 Skrevet 7. oktober 2008 Gå på apoteket og kjør scheriproct stikkpille og salve. Bruk det noen dager, og vips! så er hemorroiden borte! Jeg har brukt den salven i flere dager, uten at det har bedret seg noe særlig. Så i dag kjøpte jeg alcos anal i stedet. (Herregud, hvem finner på disse navnene... ) Kanskje den er bedre. Fortsetter uansett med honning i natt også. Og har fått i meg ekstra fiber + litt duphalac faktisk for at morgendagens opplegg ikke skal være for problematisk... hehe. Takk for alle tips! Ganske pinlig å kjøpe den salven på apoteket når han som ekspederte meg var en skikkelig sjarmerende kjekkas. Ikke en naturlig setting å flørte i hvert fall.
stjernekyss Skrevet 8. oktober 2008 #10 Skrevet 8. oktober 2008 Ganske pinlig å kjøpe den salven på apoteket når han som ekspederte meg var en skikkelig sjarmerende kjekkas. Ikke en naturlig setting å flørte i hvert fall. Fantastisk! Stakar deg.. (Memo til selv: ikke sjekk opp folk på apoteket)
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #11 Skrevet 8. oktober 2008 Fantastisk! Stakar deg.. (Memo til selv: ikke sjekk opp folk på apoteket) Hihi. Det som var enda mer pinlig var at jeg vandret rundt på det bittelille apoteket i sikkert fem minutter før jeg fant den salven også. Og liksom gjemte meg bort litt. Som om jeg bare skulle se og kikke litt på hva som fantes av varer... Og deretter sto jeg i kassen, etter at han hadde forsøkt å henvende seg til meg for å spørre om jeg så etter noe spesielt... og betalte da den salven + en ernæringsdrikk. Lurer på hva han tenkte. Om noe så kan det jo hende han tenkte jeg er opphengt i utseende og har store problemer med poser under øynene. Derav Jan-Thomas-trikset om hemorroidekrem. Men, ja.. Ikke et egnet sted for sjekking, nei. Så styr unna! (Men dog.. om du IKKE skal handle noe, bare flørte, så kan jeg godt si hvor det var. Hehe.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå