Gå til innhold

Planlegger hund

Gjest Gjest_Cathrine_*

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Cavalier kin charles spaniel!

Har ikke hund selv, men har hørt at mange fagfolk anbefaler denne rasen. De er rolig og alltid glad

Skrevet

Cavalier king charles spaniel mente jeg selvfølgelig

Skrevet

-Cavalier King Charles Spaniel

-Kromfohrlander

Hmm.. Det er vel de jeg kom på som jeg synes kan passe.. Eventuelt puddel, men spørs jo hvor mye pelsstell du orker.

Skrevet

Hei igjen, og takk for flere tips!!

Vil bare understreke at det ikke er snakk om hva jeg orker av f.eks. pelsstell, det er bare det at jeg har sett så mange ha hund i en travel hverdag, og ende opp med at de ikke klarer å følge opp hunden skikkelig... Så hvis jeg f.eks. finner en hund som trenger en del pelsstell, men som trenger lite av noe annet, er jeg ikke så skeptisk, for da skal vi klare å gi hunden et fullverdig liv! Jeg har sett for mange triste skjebner for hunder, så derfor jeg søker råd, så ikke vår hund skal bli en av de som ikke får nok av det den trenger...

Jeg har vokst opp i den tro at golden er en gjeterhund, så der lært jeg noe nytt! :) Det kan godt være det er en fin rase, har som sagt erfaring med rasen kun gjennom bekjente. Skal lese mer om den, for skjønner nå at kunnskapsnivået der er for lavt!

Irsk ulvehund skal vel kanskje nappes ja... Men allikevel, det jeg lest om den er absolutt veldig interessant.

Da skal jeg lese meg opp på Cavalier King Charles Spaniel (jeg ønsket meg sånn da jeg var liten, syntes de var så utrolig pene, men kan ingenting om rasen), Grand Danois (aboslutt uten kunnskap her!) og Kromfohrlander (aldri hørt om en gang)

Forresten; eneste grunnen til at jeg ikke ønsker terrier, er at min erfaring gjennom venner og bekjente er små propellhunder med ekstrem energi som trenger masse fysisk stimuli - og jeg vil ikke påta meg ansvaret her, i tilfelle de turene som NÅ planlegges at vi kan gå hver dag, plutselig ikke er mulige å få til. Åh, jeg gleder meg til å få en turkamerat!!! Det har jeg savnet lenge, det.

Takk igjen!

Skrevet
Leonbergere er jo ganske så gigantiske, er de ikke...? Hva med pelsstell? Inn under det med å ikke trenge så vanvittig mye stimuli, går også ikke trenge spesialstell av pelsen, altså noe utover vask og børsting - sånn som min venninnes hun, der må de nappe pelsen, og det har jeg ikke lyst til...

Joda, de er store, men desto mer kjærlighet :ler: En del pelsstell trenger den og ja, vi napper vi også, men det er blitt en rutine og vi ser det som kos både for oss og hunden.

Utover dette er leonbergeren verdens beste turkammerat og venn, han er rolig, snill og har et godt lynne, en bedagelig hund.

MEN man må ha interesse for slike hunder for å stelle litt med dem.

Jeg såg du nevnte irsk ulvehund og du nevnte at leonbergeren er gigantiske, ulvehundene er større, så det så .. hehehehe :P

Lykke til med valget av hund! Livet er ikke helt det samme uten en god venn og turkompis.

Skrevet (endret)
Men skal godt gjøres å få tak i en som er frisk.

Fransk bulldog har ikke like mye helseproblemer som engelsk bulldog selv om de er der på den franske også.

Berner sennenhund er helt fantastisk både i gemytt og utseende! :)

Endret av Teriyaki
Skrevet
Hei igjen, og takk for flere tips!!

Vil bare understreke at det ikke er snakk om hva jeg orker av f.eks. pelsstell, det er bare det at jeg har sett så mange ha hund i en travel hverdag, og ende opp med at de ikke klarer å følge opp hunden skikkelig... Så hvis jeg f.eks. finner en hund som trenger en del pelsstell, men som trenger lite av noe annet, er jeg ikke så skeptisk, for da skal vi klare å gi hunden et fullverdig liv! Jeg har sett for mange triste skjebner for hunder, så derfor jeg søker råd, så ikke vår hund skal bli en av de som ikke får nok av det den trenger...

Jeg har vokst opp i den tro at golden er en gjeterhund, så der lært jeg noe nytt! :) Det kan godt være det er en fin rase, har som sagt erfaring med rasen kun gjennom bekjente. Skal lese mer om den, for skjønner nå at kunnskapsnivået der er for lavt!

Irsk ulvehund skal vel kanskje nappes ja... Men allikevel, det jeg lest om den er absolutt veldig interessant.

Da skal jeg lese meg opp på Cavalier King Charles Spaniel (jeg ønsket meg sånn da jeg var liten, syntes de var så utrolig pene, men kan ingenting om rasen), Grand Danois (aboslutt uten kunnskap her!) og Kromfohrlander (aldri hørt om en gang)

Forresten; eneste grunnen til at jeg ikke ønsker terrier, er at min erfaring gjennom venner og bekjente er små propellhunder med ekstrem energi som trenger masse fysisk stimuli - og jeg vil ikke påta meg ansvaret her, i tilfelle de turene som NÅ planlegges at vi kan gå hver dag, plutselig ikke er mulige å få til. Åh, jeg gleder meg til å få en turkamerat!!! Det har jeg savnet lenge, det.

Takk igjen!

Hvis du skal ha irsk ulvehund, så er det viktig at du har plass til den, og faktsik har tid til å mosjonere den. Det er tross alt den største registrerte hunderasen. :)

Mens grand danois er et par cm. mindre.

Cavalier er en kjempeflott rase ja! :) Kjempesøte krabater.

Skrevet

lykke til med valg av rase...

ta gjerne kontakt med meg hvis du vil vite mer om rasen

Skrevet
En dansk svensk gårdshund er ikke mindre krevende enn en golden hva angår stimuli selv om størrelsen er mindre.

Da tenker vel ts mest på str når det kommer til disse rasene da... jeg vet ikke om en golden lærer seg triks og øvelser fort, men det gjør gårdshunden, og det har jeg fått komplimenter om på alle hundekurs jeg har gått med hundene mine

Skrevet
Hei! :)

Saken er altså den at vi planlegger hund.

Følgende er viktig:

- Godt familiegemytt (barn, lojalitet)

- Ikke trenge fysisk/psykisk stimuli hele tiden (redd for å ikke være i stand til å gi nok)

- Ikke siklehund: Broren min har to mastiffer. Herlig gemytt! Hundene er helt fantastiske. Eneste minuset er at etter ett minutt med kosing, er jeg dekket av slimete spytt.. Har vokst opp med border collie / labrador, og kan ikke huske at det var sikling noe mer enn ved servering av mat/godbiter... Kanskje virker det som et merkelig krav, men jeg vil ikke at det skal være ekkelt å kose med hunden min, og jeg synes det kan være ekkelt med disse to herlige kara... Altså; gjerne en hund med et gemytt som ligner mastiffens, men uten den stadige siklingen.

Noen tips til raser vi kan velge?

Noen tips til nettsider vi kan besøke?

Noen tips til gode bøker el. vi kan lese? Skal selvfølgelig på valpekurs når den tid kommer, men vil være mentalt forberedt :)

På forhånd takk for svar!

Dette fikk jeg opp, når jeg forsøkte rasevelgeren på bakgrunn av Lydighet, aktivisering og moro, lite mosjon, lite pelsstell, spillet ingen rolle hva slags pels hunden har, krysset også av på at det ikke spiller noen rolle hva slags størrelse hunden har. Ingen allergi i familien

Rasevelger

På bakgrunn av opplysningene du har gitt, vil vi anbefale deg følgende raser:

Canaanhund

Chihuahua korthåret

Fox terrier glatthåret

Fransk bulldog

Japanese chin

Mops

Norfolk terrier

Norwich terrier

Sealyham terrier

Shar pei

http://www.canis.no/oppdretter/rasevelger.php

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...