Gå til innhold

Planlegger hund

Gjest Gjest_Cathrine_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet

Hei! :)

Saken er altså den at vi planlegger hund.

Følgende er viktig:

- Godt familiegemytt (barn, lojalitet)

- Ikke trenge fysisk/psykisk stimuli hele tiden (redd for å ikke være i stand til å gi nok)

- Ikke siklehund: Broren min har to mastiffer. Herlig gemytt! Hundene er helt fantastiske. Eneste minuset er at etter ett minutt med kosing, er jeg dekket av slimete spytt.. Har vokst opp med border collie / labrador, og kan ikke huske at det var sikling noe mer enn ved servering av mat/godbiter... Kanskje virker det som et merkelig krav, men jeg vil ikke at det skal være ekkelt å kose med hunden min, og jeg synes det kan være ekkelt med disse to herlige kara... Altså; gjerne en hund med et gemytt som ligner mastiffens, men uten den stadige siklingen.

Noen tips til raser vi kan velge?

Noen tips til nettsider vi kan besøke?

Noen tips til gode bøker el. vi kan lese? Skal selvfølgelig på valpekurs når den tid kommer, men vil være mentalt forberedt :)

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler dere å dra på utstillinger og hils på forskjellige raser, snakke med odrettere/eiere av de forskjellige rasene. Hva med pelsstell? Hvor mye tid er du villig til å bruke på det? Hvor mye mosjon ser du for deg at dere minimum kan klare å få til hver dag?

Gjest Gjest_Kristine_*
Skrevet

Hei :)

Jeg anbefaler fransk bulldog. De er helt utrolig herlige familiehunder, har ikke et supert aktivitetsbehov. Setter pris på en tur hver dag (som alle hunder), men trenger ikke gå flere timer om dagen. Dessuten er d flere av disse hundene som ikke er særlig glad i regnvær, da slipper jo menneske og å bevege seg på langtur i dårlig vær, hehe...

Tror nesten ikke jeg har hørt om noen som ikke har blitt sjarmert av en fransk bulldog dersom de først har møtt en ;)

Skrevet

jeg anbefaler rasen Dansk svensk gårdshund.

www.rdsg.no

Skrevet

Hvis du er ute etter en stor, snill og vakker hund som er enestående familiehund vil jeg anbefale leonberger.

Du kan lese mer om leonbergeren her: Leonberger

Leonbergeren er en vennlig snill kjempe som faktisk ikke sikler noe, annet når han vil ha noe godt som ligger på bordet :ler: hvilken hunder gjør ikke det? Ellers så er det ingen sikkel for rasen har stramme lepper.

Vi har hatt vår i snart 9 år og han er bare helt fantastisk. Vi planlegger i disse dager 1 til.

Barna leker og koser med han. Et virkelig rolig vesen og du vil garantert få mye oppmerksomhet når du går tur. Blir alltid stoppet fordi folk skal hilse på, kose med og se den vakre hunden. Moro :rødme:

MEN som en annen lengre opp anbefalte, titt på utstillinger, snakk med oppdrettere og finn den hunden som passer best til deg og din familie.

Lykke til med valget.

Skrevet
Hei :)

Jeg anbefaler fransk bulldog. De er helt utrolig herlige familiehunder, har ikke et supert aktivitetsbehov. Setter pris på en tur hver dag (som alle hunder), men trenger ikke gå flere timer om dagen. Dessuten er d flere av disse hundene som ikke er særlig glad i regnvær, da slipper jo menneske og å bevege seg på langtur i dårlig vær, hehe...

Tror nesten ikke jeg har hørt om noen som ikke har blitt sjarmert av en fransk bulldog dersom de først har møtt en ;)

Men skal godt gjøres å få tak i en som er frisk.

Skrevet

Jeg skal få meg en Norfolk Terrier til våren. Liten hund som blir max 5 kilo, men robust. Takler lange skogsturer, men er tilfredsstilt med kortere turer. Fungerer utmerket med barn...må trenes opp om dere planlegger å få katt eller gnagere(er en liten jakthund).

Herlig gemytt og kjempesosial:)

Jeg gleder meg vilt!!!

http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=116

Skrevet

Les litt om irsk ulvehund! fantastiske hunder.

Gjest lillelinn
Skrevet

jeg har verdens lateste snilleste og merkligste hund... er likevel skeptisk til å annbefale rasen.. i og med at de er alle så forskjellige..

jeg har en border collie, han lever med 2 katter og 4 barn. alltid like lykkelig over mas og tjas.. smart som et uvær er han og :D

men som sagt.. alle hunder er spesielle.

lykke til med valget

Skrevet
jeg har verdens lateste snilleste og merkligste hund... er likevel skeptisk til å annbefale rasen.. i og med at de er alle så forskjellige..

jeg har en border collie, han lever med 2 katter og 4 barn. alltid like lykkelig over mas og tjas.. smart som et uvær er han og :D

men som sagt.. alle hunder er spesielle.

lykke til med valget

- Ikke trenge fysisk/psykisk stimuli hele tiden (redd for å ikke være i stand til å gi nok)

Dette var et av kriteriene. Da velger man ikke en border collie.

Gjest lillelinn
Skrevet

som jeg skrev.. min hund er ikke som andre... han krever ikke stort, sover gjerne hele dagen.

men han har som sagt 4 barn rundt seg, det kan nok være litt stimuli der og :P han er med på legen stort sett der han kan .

Skrevet

Takk for svar alle sammen!

Jeg er skeptisk til bulldog, da jeg har lest om så mange skavanker som følger med rasen.. Har derimot hørt om den relativt nye rasen olde english bulldog/victorian bulldog (går under forskjellige navn), og den er visstnok sunnere. Bortsett fra helsen, er jeg ikke skeptisk til bulldog, hørt mye bra om lynne etc!

Leonbergere er jo ganske så gigantiske, er de ikke...? Hva med pelsstell? Inn under det med å ikke trenge så vanvittig mye stimuli, går også ikke trenge spesialstell av pelsen, altså noe utover vask og børsting - sånn som min venninnes hun, der må de nappe pelsen, og det har jeg ikke lyst til...

Terriere er nok heller ikke den rasen jeg er ute etter... Har ikke gode erfaringer med den rasen gjennom bekjente, og vil gjerne ha en hund som er større enn som så.

Irsk ulvehund! JA! Den er jo også svær da, hehe, men fantastiske hunder. Kanskje jeg skal begynne å godsnakke med min kjære om den...?

Border Collie har jeg vokst opp med... Skulle jeg hatt den rasen nå, måtte jeg vært veldig heldig og fått en valp som ikke var typisk bc, for de trenger jo så mye stimuli for å være lykkelige!

Det er det som er hovedbekymringen min, ser dere: Jeg gleder meg til å gå turer med min egen hund igjen, gleder meg til valpekurs og tørrtrening, lydighetstrening, lek og kos. Men jeg er redd for at vi ikke skal klare å gi hunden det den trenger av stimuli, slik at vi får en hund som ikke er fornøyd - det ville være skikkelig dårlig gjort mot hunden...

Tusen takk for svar, håper det er flere tips til meg der ute!

Skrevet (endret)

hva med dansk svensk gårdshund, det er ikke en terrier, og det er en super familiehund

ikke no pelsstell heller, bare dusje dem når det trengs

Endret av lolita90
Gjest lillelinn
Skrevet

jeg ringte min oppdretter og spurte om min kanskje var syk eller deprimert hehe , så rolig var han..

men vi hadde berner sennen da jeg var yngere... nydelig lat og rolig rase :D fantastiske, litt store da...

Skrevet

Hva med en Golden Retriever? Krever pelsstell da, men likevel en perfekt familiehund mener nå jeg.

Skrevet

Dansk Svensk gårdshund virker absolutt interessant!! Men er vel e skikkelig arbeidshund eller??

Golden Retriever... nei - er en gjeterhund opprinnelig, og kan kreve mye (min erfaring) selv om den er utrolig fantastisk snill og pen:) dessuten har jeg opplevd at rasen ofte lukter veldig stramt...

Skrevet

det er en hund sker å jobbe å bruke hode, men som også elsker å ligge rolig inne på regnværs dager å slappe av... den kan brukes til mye, lydighet, agility, spor... osv...

Skrevet
Dansk Svensk gårdshund virker absolutt interessant!! Men er vel e skikkelig arbeidshund eller??

Golden Retriever... nei - er en gjeterhund opprinnelig, og kan kreve mye (min erfaring) selv om den er utrolig fantastisk snill og pen:) dessuten har jeg opplevd at rasen ofte lukter veldig stramt...

Golden retriever er opprinnelig en jakthund, ikke gjeterhund. Skal man imidlertid ha en golden med jaktinnstinkt i noen særlig grad må man søke bevisst etter jaktavlede hunder, da golden i dag stort sett er utstillingsavlede hunder hvor jaktinnstinktet er avlet bort. Hvor stramt hunden lukter henger ofte sammen med hvor flink man som eier er til å spyle av skitt, samt børste bort løs pels.

Irsk ulvehund er vel også en rase som krever en viss mengde elsstell. Også de skal vel nappes om jeg ikke tar helt feil.

Jeg ville kanskje sett nærmere på grand danois og cavalier king charles om jeg var deg. En dansk svensk gårdshund er ikke mindre krevende enn en golden hva angår stimuli selv om størrelsen er mindre. Whippet kan også være en fin rase som passer deg.

Skrevet

Cairn terrier! Nydelig søte hunder! Har vokst opp med en slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...