Gå til innhold

Hva kan jeg lage med dette?

Anbefalte innlegg

Gjest Grafica
Skrevet

Jeg har supermunchies, men null bil og styrtregn betyr at jeg må prøve å få til noe med det som finnes i skapet. Tingen er at jeg aner ikke hva jeg skal lage.

Jeg har:

Hvetemel

Sukker

Gjær (tørrgjær)

Melk

Sitronsaft

Kardemomme

Kanel

Kaffe

Sjokoladesaus

Karamellsaus

Ca 1/3 full smørboks

Noen gode forslag? Jeg tenkte på boller, men vanskelig siden jeg ikke vet helt hvor mye smør jeg har (har ikke vekt), og ikke har egg.

Alle oppskrifter taes imot med STOR takk :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du bakepulver eller hornsalt? I Ingrid Espelid sin bolleoppskrift er det ikke egg, og det blir alltid vellykka og pene boller samme hvor skeive de er når jeg triller dem:

24 boller:

100 g margarin (smør er bedre, solsikkeolje går også bra, sånn litt mindre enn 1 dl - og det går greit å slumpe)

3 1/2 dl melk (jeg tror jeg i nødens stund har klart meg uten melk, evt brukt rømme eller noe?)

50 g gjær (det tilsvarer vel en pakke tørrgjær)

1 dl sukker

1 ts kardemomme

1/2 ts hornsalt (jeg tror nok dette kan droppes, men det gjør at bollene hever veldig pent når de kommer i ovnen. Kan vel erstattes med bakepulver)

500-600 g hvetemel

(til pensling - 1 egg, litt vann, litt salt. Men det kan du jo droppe, evt bare pensle med vann)

Smelt margarinen, ha i melken og varm blandingen til 37 grader (litt mer med tørrgjær). Bland de tørre ingrediensene (ikke alt melet) og hell i blandingen. Elt til deigen er smidig og fin - det er en lett deig å få til :) Reguler konsistensen på deigen med resten av melet.

Dekk deigbollen med plast og hev i 30 min, del deigen i 24 emner, trill og ha på smurt/papirdekt bakeplate og la heve ca 30 min til. Stekes på nederste rille på 230 grader i 10-12 minutter. Avkjøles på rist.

Et alternativ kan være kanelboller ettersom du har kanel :) Men mulig du ikke har nok smør... du kan jo lage noen kanelboller.

(Har du epler kan du lage smuldrepai - bland (kaldt/romtemperert) smør, mel, sukker og litt kanel til en smuldrete deig, ha eplebiter i en paiform/ildfast form, strø over litt sukker eller honning og smuldredeigen og stek på tja, 200 grader i ca 1/2 time? Godt å ha endel havregryn i deigen også. Smuldrepai lager jeg bare på slump, så har ikke oppskrift)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...