Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg har fått tilbud om fast jobb med god lønn i et temablad. Jobben virker relativt givende og grei, men jeg tror ikke jeg greier å takke ja til den. Rett og slett fordi vi bare er to ansatte, og jeg blir den eneste journalisten. For meg er et arbeidsmiljø med litt flere folk veldig viktig. Det er imidlertid vanskelig å bestemme seg, fordi det er svært lite faste journalistjobber å oppdrive her jeg bor, og jeg ser for meg at jeg må til Oslo for å gjøre det jeg mest ønsker, nemlig å skrive featureartikler/reportasjer. Jeg har funnet en annen løsning, nemlig å slå meg opp som frilanser. Men jeg er veldig i tvil når det kommer til det også. For du jobber jo unektelig en del alene da også, og inntekt er jo også ganske usikkert. Den store fordelen er jo friheten du får. Så jeg lurer på om det er flere der ute som har prøvd seg som frilans, og hva dere evt synes om det? Lønn, oppdrag, mangel på kolleger...etc?
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 Jobbet frilans noen år, og synes det var helt ok. Men jeg begynte da jeg var 19 år, og fortsatt bodde hjemme. Da jeg flyttet ble jeg superstresset av å ikke ha sikker inntekt. Ble også lei av de samme kjedelige sakene: "Hvitveisen har kommet". "Eldretreff med historisk sus". "Rockefoten satt løst" Ja, du har sikkert skjønt at jeg frilanset for en lokalavis. Bra det skal litt til for å dø av kjedsomhet.... Men siden jeg jobbet for en bestemt avis følte jeg meg sjelden alene. Det hendte jo, men var ikke grunnen til at jeg sluttet. Friheten du snakker om kjente jeg ikke så mye på. Jeg tok alle oppdragene jeg fikk nettopp fordi jeg ikke visste når neste oppdrag kom. Dessuten havnet jeg jo nederst på ringelista hvis jeg til stadighet takket nei. Men jeg har en venninne som elsker å jobbe frilans. (Men hun har en mann som tjener nok for to, så er det sagt). Du må nok bare se an "markedet" der du bor. Hvor stort behov er det for deg, og får du saker du trives med å skrive? Og ikke minst; har du råd til usikker inntekt? Frilans fungerte fint for meg helt til jeg fikk boliglån. Men det er jo nok av dem som elsker å frilanse, og som tjener mer enn nok.
Gjest Gjest Skrevet 10. oktober 2008 #3 Skrevet 10. oktober 2008 Jeg har fått tilbud om fast jobb med god lønn i et temablad. Jobben virker relativt givende og grei, men jeg tror ikke jeg greier å takke ja til den. Rett og slett fordi vi bare er to ansatte, og jeg blir den eneste journalisten. For meg er et arbeidsmiljø med litt flere folk veldig viktig. Det er imidlertid vanskelig å bestemme seg, fordi det er svært lite faste journalistjobber å oppdrive her jeg bor, og jeg ser for meg at jeg må til Oslo for å gjøre det jeg mest ønsker, nemlig å skrive featureartikler/reportasjer. Jeg har funnet en annen løsning, nemlig å slå meg opp som frilanser. Men jeg er veldig i tvil når det kommer til det også. For du jobber jo unektelig en del alene da også, og inntekt er jo også ganske usikkert. Den store fordelen er jo friheten du får. Så jeg lurer på om det er flere der ute som har prøvd seg som frilans, og hva dere evt synes om det? Lønn, oppdrag, mangel på kolleger...etc? Hvis du ikke tar jobben, kan du legge ut link til den da??
Gjest Gjest_Ylva_* Skrevet 12. oktober 2008 #4 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg vil ha en fast jobb, og ikke jobbe frilans. Har ikke fryktelig mye erfaring med å være frilanser. Synes det er litt ensomt, og så krever det veldig mye selvdisiplin. Har en en fast jobb, og et fast sted å gå til trenger en ikke ta seg selv i nakken for å få gjort noe på samme måte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå