Gå til innhold

Infeksjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har den siste uken gått med brystsmerter som har kommet og gått helt plutselig. Onsdag slo det inn for fullt. Da det ikke forsvant igjen, samt at jeg hadde tung pust, blod i oppspytt, feber, hodepine og diverse, oppsøkte jeg legevakten påfølgende dag. Jeg ble undersøkt, lyttet på hjertet og lunger og målte blodtrykk. Det var litt høyt, 126/noenognitti (Jeg husker ikke helt). Jeg tenkte selv at det kanskje kunne være lungebetennelse, blodpropp i lungene eller ingenting. Grunnen til blodpropp i lungene er fordi det er i familien, og jeg har også blitt testet for om jeg er arvelig disponibel for å få blodpropp, noe som jeg er, altså. Av den grunn ble jeg innlagt på sykehus, for å utelukke det og sjekke mer grundig. Der gjennomgikk jeg nye undersøkelser, bl.a. blodtrykksmåling (litt høyt her også), febermåling (38), EKG, røntgen og diverse blodprøver. Alt så fint ut, så jeg ble sendt hjem igjen med at det mest sannsynlig er en infeksjon i lungene, virus.

Så nå prøver jeg å hvile og hente energi. I dag tok jeg et godt og varmt boblebad, men jeg ble plutselig så kvalm og fikk hjertebank til tusen. Jeg kom meg inn i dusjen for å kjøle meg ned med kaldt vann, men holdt på å besvime, så jeg måtte sette meg rett ned. Jeg lurer på om dette kan være i forbindelse med at jeg hadde litt høyt blodtrykk. Normalt sett har jeg et fint blodtrykk.

Noen andre som har opplevd dette eller lignende?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ble verre, så måtte jeg oppsøke min egen lege. Jeg tenker at jeg skal gjøre det hvis det ikke bedrer seg.

Skrevet
Hei.

Jeg har den siste uken gått med brystsmerter som har kommet og gått helt plutselig. Onsdag slo det inn for fullt. Da det ikke forsvant igjen, samt at jeg hadde tung pust, blod i oppspytt, feber, hodepine og diverse, oppsøkte jeg legevakten påfølgende dag. Jeg ble undersøkt, lyttet på hjertet og lunger og målte blodtrykk. Det var litt høyt, 126/noenognitti (Jeg husker ikke helt). Jeg tenkte selv at det kanskje kunne være lungebetennelse, blodpropp i lungene eller ingenting. Grunnen til blodpropp i lungene er fordi det er i familien, og jeg har også blitt testet for om jeg er arvelig disponibel for å få blodpropp, noe som jeg er, altså. Av den grunn ble jeg innlagt på sykehus, for å utelukke det og sjekke mer grundig. Der gjennomgikk jeg nye undersøkelser, bl.a. blodtrykksmåling (litt høyt her også), febermåling (38), EKG, røntgen og diverse blodprøver. Alt så fint ut, så jeg ble sendt hjem igjen med at det mest sannsynlig er en infeksjon i lungene, virus.

Så nå prøver jeg å hvile og hente energi. I dag tok jeg et godt og varmt boblebad, men jeg ble plutselig så kvalm og fikk hjertebank til tusen. Jeg kom meg inn i dusjen for å kjøle meg ned med kaldt vann, men holdt på å besvime, så jeg måtte sette meg rett ned. Jeg lurer på om dette kan være i forbindelse med at jeg hadde litt høyt blodtrykk. Normalt sett har jeg et fint blodtrykk.

Det er vanskelig å si hva som feiler deg ut fra disse opplysningene, men med feber, tungpusthet, hurtig puls og blodig oppspytt er lungebetennelse gjerne første mistenkte diagnose, noe som et normalt lungerøntgenbilde taler imot. Bakterielle lungebetennelser trenger imidlertid ikke å være synlige på røntgenbilde - spesielt hvis sykehistorien er kort. Virusinfeksjoner gir sjelden blodig oppspytt.

Minst like viktig er det imidlertid som du nevner, å mistenke blodpropp til lungene. Dette gir ofte blodig oppspytt og akutt oppståtte brystsmerter (som regel med forverring når du puster dypt) og kan også gi de andre symptomene du nevner. Slik blodpropp vil svært ofte ikke gi forandringer på et vanlig røntgenbilde. Du sier det er vist at du har en arvelig disposisjon (du har vel mest sannsynlig Leidenmutasjonen?), og dette skjerper denne mistanken.

Hvis dette ble utelukket med CT-røntgen, er det greit, hvis ikke synes jeg du burde høre med sykehuslegen du hadde, om ikke dette burde undersøkes nærmere.

Det litt høye blodtrykket skyldtes nok bare stress i situasjonen, og hodepinen skiller ikke mellom mistenkte diagnoser.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg tok også en spesiell blodprøve for å utelukke blodpropp. Jeg husker ikke hva den heter, kanskje noe med D-Primer (korrekt meg hvis det ikke er riktig). Den må også ha vært fin, siden jeg fikk reise hjem.

Når det gjelder CT-røntgen, stod det på papiret jeg hadde med fra legevakten, at jeg skulle ta det også, men når jeg kom på sykehuset, ble det bare tatt vanlig røntgen. Nå er ikke jeg en ekspert, så jeg vet ikke om det utgjør vesentlig forskjell.

Jeg skal til min egen lege på tirsdag, så jeg får forhøre meg litt mer da.

Skrevet
Takk for svar.

Jeg tok også en spesiell blodprøve for å utelukke blodpropp. Jeg husker ikke hva den heter, kanskje noe med D-Primer (korrekt meg hvis det ikke er riktig). Den må også ha vært fin, siden jeg fikk reise hjem.

Når det gjelder CT-røntgen, stod det på papiret jeg hadde med fra legevakten, at jeg skulle ta det også, men når jeg kom på sykehuset, ble det bare tatt vanlig røntgen. Nå er ikke jeg en ekspert, så jeg vet ikke om det utgjør vesentlig forskjell.

Jeg skal til min egen lege på tirsdag, så jeg får forhøre meg litt mer da.

Negativ D-dimer (det samme som fibrinogen nedbrytningsprodukter) er et sterkt argument mot blodpropp. Dersom surstoffinnholdet i blodet i tillegg er funnet normalt, er risikoen for blodpropp i lungene liten. Leidenmutasjonen øker ikke risikoen for blodpropp dramatisk (ca doblet risiko om jeg husker korrekt), med mindre det foreligger andre disponerende faktorer som røyking, P-piller eller graviditet. Det blir i hvert tilfelle en avveining om det er indisert å gjøre CT-røntgen. Vanlig røntgen er en god undersøkelse mhp lungebetennelse, men gir lite med tanke på blodpropp/ lungeemboli.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...