Gå til innhold

Tjener han bra?


Gjest Gjest_Jørgen_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jørgen_*

Har en venn i en mindre rik kommune, han jobber som rådgiver/saksbehandler og han er nyutdannet. Senere vil han over i privatsektor. Lønnens hans er etter ett år der uten overtid kr 370 000. Hva synes dere om lønnen?

Selv er jeg markedsføringsstudent og lurer på hva bra nybegynnerlønninger er. Har en annen venn også, han fikk startlønn rett etter endt utdanning i et privat selskap kr.396 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja - jeg syns så absolutt at han tjener bra. Jeg er mellomleder i en kommune og har 10 års ansiennitet - jeg tjener 350 900,- i året. Har lagt inn lønnskrav nå til nesten 370 000,- - og håper at det går igjennom. Pr i dag tjener jeg 7 000,- mer i året enn de jeg er leder for - og det syns jeg er for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg markedsføringsstudent og lurer på hva bra nybegynnerlønninger er.

Jeg synes det er avhengig av hvor lang utdannelse du har/hvor høyt studielån du har, og hvor mye ansvar du kommer til å ha i jobben din. Noen jobber krever mye av deg på fritiden uten at du kan føre det som overtid (krav til faglig oppdatering f.eks, kurs og reiser, og rett og slett ubetalt overtid - gjelder f.eks leger i offentlig sektor -).

Jeg synes at lang utdannelse og krevende og ansvarsfull jobb som spiser av fritiden, bør ha en minimum startlønn på 400 000, uten at det kan kalles spesielt bra.

Går du ut i en jobb hvor du har kontortid fra 9 til 3, kommer slentrende inn kl. 08.15 setter over kaffen og slår av en prat med kollegaen, lange lunsjer, mange lite kontruktive møter, lite personlig ansvar, fri kveld/ettermiddag og helg: da synes jeg 300 000 er en ok begynnerlønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn er ting, men husk at den pensjonen du har i kommunen er sinnsykt bra ! Dette får du ikke så bra igjen i privat sektor. Har jobbet med offentlig pensjon og vet hvor godt dere kommer ut i fohold til de i private pensjonsordninger.

Om du bytter jobb så husk i hvertall å sjekk om den nye arbeidsgiveren har uføredekninger i tillegg til alderspensjon, og om det gruppeliv med uføredekning. Om det er aktuelt bør det også være barnepensjon/barnetillegg og ektefellepensjon. Alt dette (noen har gruppeliv) har du som ansatt i en kommune...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 370000 er bra lønn for en helt nyutdannet, uansett hvilken sektor. Å forvente så veldig mye mer enn det er ganske urealistisk.

Det offentlige har kanskje en noe treig lønnsstigning, pluss et lavere "tak". De tar det igjen på gode pensjonsordninger og greiere arbeidstid. Så får man velge hva som er viktigst for en selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en mastergrad i informatikk fikk jeg 290 000 i begynnerlønn da jeg begynte i en jobb i staten. Så jeg synes han tjener bra, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...