Gå til innhold

Tatt for butikktyveri - hva neste?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ble tatt for butikktyveri i dag... La en vare for verdi av 399 ,- i en pose, men ble oppdaget. Butikkdamen tilkalte security-vakten som skrev ned navn, personnr, adresse osv på et ark, sjekket at det var ok, sa at jeg var uønsket i butikken i et år fremover, så fikk jeg gå.

Hva skjer nå? Blir jeg innkalt til samtale med politiet, stilt for retten? Er 16 år.

Uff, gud, skulle ønske jeg kunne skru tiden tilbake og ALDRI ta den tingen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antakeligvis skjer bare dette: Du får et brev i posten med en bot du må akseptere.

Skrevet

Så lenge dette er en engangsforeteelse så tror jeg du slipper lett. De vil nok ta kontakt med foreldrene dine siden du er under 18. Den verste straffen blir nok den du allerede har fått:

Uff, gud, skulle ønske jeg kunne skru tiden tilbake og ALDRI ta den tingen...

Men dersom du gjør noe så dumt igjen så må du regne med at reaksjonen blir kraftigere.

Skrevet

Maken til frekkhet. Du høster som du sår. Beklager. Slike egoistiske smårips fortjener virkelig mer enn bare en liten bot og litt dårlig samvittighet. En liten rift i rulleblade og BOM du kan glemme å dra til USA. Lykke til videre i livet du! Håper du har lært!

Skrevet

Jeg har definitvt lært, jeg skal aldri finne på å gjøre noe så meningsløst og dumt igjen!

Jeg er heldig om jeg slipper med det! Gud, så domt!

Skrevet
Maken til frekkhet. Du høster som du sår. Beklager. Slike egoistiske smårips fortjener virkelig mer enn bare en liten bot og litt dårlig samvittighet. En liten rift i rulleblade og BOM du kan glemme å dra til USA. Lykke til videre i livet du! Håper du har lært!

Finner ikke noe frekt i ts' innlegg. Hun har gjort noe utrolig dumt, er klar over det og lurer på hva som skjer.

Skrevet

Ærlig talt... :nei:

Skrevet

"Maken til frekkhet. Du høster som du sår. Beklager. Slike egoistiske smårips fortjener virkelig mer enn bare en liten bot og litt dårlig samvittighet. En liten rift i rulleblade og BOM du kan glemme å dra til USA. Lykke til videre i livet du! Håper du har lært! "

Takk for din mening, men det var ikke den jeg spurte etter! Jeg er fullstendig klar over hvor dumt og frekt det jeg har gjort er, og jeg skammer meg og er klar over at jeg burde straffes. Jeg spurte etter hjelp, fordi jeg er redd for hva som kan skje som følge av den ugjerningen jeg har gjort. Så meningene kan du holde for deg selv inntil videre, jeg vil helst ha svar som tilhører det jeg har spurt om!

Skrevet

Det som skjer nå er at vekteren på vegne av butikken skriver en anmeldelse til politiet. Vekteren vil også arkivere informasjon i om deg og anmeldelsen, samt et bilde av deg fra overvåkningskameraet i butikken. På den måten kan han/hun kjenne deg igjen ved en senere anledning. Som privat foretak kan butikken nekte deg adgang på sin eiendom, og i dette tilfellet representerer vekteren det som kalles eiers rett.

Anmeldelsen og den påfølgende straffeprosseringen er det selvsagt politiet som tar seg av. De vil ta kontakt med deg og dine foreldre, og det hele vil ganske sikkert ende med en ganske kjedelig bot, samt en anmerkning på rullebladet. Nekter du å vedta deg boten, så ender saken i retten. Er du heldig, så slipper du kanskje unna med en påtaleunnlatelse.

Du kan lese mer her:

http://www.ung.no/nyheter/1212_Butikktyveri.html

Dessverre er det mange unge som i et ubetenksomt øyeblikk gjør brølere som dette, så jeg håper du har lært ei lekse. Det kjipeste for mange i en sånn setting er nok ikke politi, bøter og rettsapparat, men heller skammen og det å se foreldrene sine i øynene etterpå.

Skrevet
Anmeldelsen og den påfølgende straffeprosseringen er det selvsagt politiet som tar seg av. De vil ta kontakt med deg og dine foreldre, og det hele vil ganske sikkert ende med en ganske kjedelig bot, samt en anmerkning på rullebladet. Nekter du å vedta deg boten, så ender saken i retten. Er du heldig, så slipper du kanskje unna med en påtaleunnlatelse.

Du kan lese mer her:

http://www.ung.no/nyheter/1212_Butikktyveri.html

Dette vil være å regne som nasking, og da er øvre straffegrense ifølge nevnte link 6 mnd fengsel i tillegg til en bot. Muligens kan lav alder regnes som formildende, uten at jeg riktig forstår hvorfor dette skal være slik. Uten formildende omstendigheter må vel straffen bli 6 mnd fengsel, hvilket er utrolig lite for en slik forbrytelse. I USA vil jeg tippe at du hadde heller måttet sitte inne i 6 år.

I tillegg er det nå en rekke yrker du kan vinke farvel til, og flere vil det bli etter som kravet om vandelsattest blir mer utbredt. På sikt vil jeg anta at du aldri vil kunne arbeide med barn eller ungdom, ikke i helsesektoren, ikke i politi eller vaktselskap, ikke som flyver, ikke i det militæret. Videre vil du aldri få tillatelse til å reise til en del land som for eksempel USA. Jeg vil tro at disse konsekvensene er verre enn fengselsstraffen.

Skrevet
Dette vil være å regne som nasking, og da er øvre straffegrense ifølge nevnte link 6 mnd fengsel i tillegg til en bot. Muligens kan lav alder regnes som formildende, uten at jeg riktig forstår hvorfor dette skal være slik. Uten formildende omstendigheter må vel straffen bli 6 mnd fengsel, hvilket er utrolig lite for en slik forbrytelse. I USA vil jeg tippe at du hadde heller måttet sitte inne i 6 år.

I tillegg er det nå en rekke yrker du kan vinke farvel til, og flere vil det bli etter som kravet om vandelsattest blir mer utbredt. På sikt vil jeg anta at du aldri vil kunne arbeide med barn eller ungdom, ikke i helsesektoren, ikke i politi eller vaktselskap, ikke som flyver, ikke i det militæret. Videre vil du aldri få tillatelse til å reise til en del land som for eksempel USA. Jeg vil tro at disse konsekvensene er verre enn fengselsstraffen.

Ta det litt med ro nå, da. TS har gjort noe dumt og må stå for det, men får ikke 6 måneders fengsel. Ikke fortjener hun det heller.

Det er mulig hun får problemer hvis hun skal til USA og at hun får problemer hvis hun skal bli politi, men om hun skal bli sosialarbeider er det ikke sånne ting som kommer opp på vandelsattesten.

Skrevet

Jeg har jobbet som sivilvekter og kan fortelle hva jeg gjorde når jeg tok folk som nasket. Jeg tok dem med inn på kontoret i butikken de stjal i. Der ringte jeg foreldrene deres hvis de var under 18 år og så ventet vi til de kom. Så fylte vi ut en anmeldelse som begge parter måtte skrive under på. Dette skjemaet sendte butikken til politiet.

Det endte som oftest opp i konfliktrådet hvor man fant en minnelig løsning. Personen som nasket, ble nektet adgang i butikken i 1 år.

Hvis man stjal for over 1500 ringte jeg alltid politiet.

Skrevet

Som en gjest over her sier, så har dene forbrytelsen en øvre grense på 6 mnd fengsel, men jeg tviler på at du får det. Kanskje en bot, mulig en "klapp på fingrene" bare.

Forresten, i noen stater i USA så kunne dette medførst livstid fengsel om du hadde stjelt to ganger før, da dette ville brutt "tregangsregelen" som de har i en del stater.

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Sønnen min ble tatt for naskin da han var 16 - han stjal en boks med snus. Mannen min ble oppringt fra Securitas og bedt om å komme ned og hente sønnen i butikken ..

Vi har imidlertid aldri hørt noe i ettertid - hverken fra Securitas, butikken eller politiet.

Men sønnen min lærte leksen sin .. og gjør aldri det igjen.

Skrevet
Som en gjest over her sier, så har dene forbrytelsen en øvre grense på 6 mnd fengsel, men jeg tviler på at du får det. Kanskje en bot, mulig en "klapp på fingrene" bare.

Herlighet, trådstarter, ikke la deg skremme av de tullingene som har skrevet over her. Ja, øvre strafferamme er 6 måneder, men det er ikke engang den minste sjanse for at du kommer til å få det. Du kommer ikke til å få fengselsstraff overhodet.

En venninne av meg ble tatt for nasking for ca 8 år siden. Det hadde ca samme verdi som det du tok. Vekteren ringte hjem til foreldrene, og han anmeldte det til politiet. Politiet hadde imidlertid ikke ressurser til å forfølge saken, og det har de mest sannsynlig ikke med din sak heller. Så mye som politiet gjør, så har de ikke tid til småsaker som dette. Da kommer det heller ikke på rullebladet ditt.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg. Bare du har lært at du aldri mer skal gjøre det! :)

Skrevet

Jeg tror ts vet dette fra før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...