Gå til innhold

hvordan er utredning og behandlingen for ADD

Fremhevede innlegg

Skrevet

Søkte opp ADD på forumet og har lest det som står.

Har dette spm inne på barn og familie også i tilfelle noen ikke leser her..men der..

Mitt spm.-

Hvordan foregår utredningen for å sjekke om et barn har ADD?

Er det vanskelig å finne ut av dette?

Hvordan er behandlingen?

Hvordan er livet fremover- når man blir ungdom /voksen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Søkte opp ADD på forumet og har lest det som står.

Har dette spm inne på barn og familie også i tilfelle noen ikke leser her..men der..

Mitt spm.-

Hvordan foregår utredningen for å sjekke om et barn har ADD?

Er det vanskelig å finne ut av dette?

Hvordan er behandlingen?

Hvordan er livet fremover- når man blir ungdom /voksen?

Jeg tror at du kan finne mye interessant om du søker på nettsteder utenfor forumet. Både ADHD/ADD og autismespekter forstyrrelser har interessegrupper og nettfora. Wikipedia om ADHD .

Hvis du går på Google og bruker søkeordet "attention-deficit disorder" så får du mange linker til forskjellige ressurser, noen tekniske, noen ser ut til å være interessegrupper, noen er vinklet mot ADHD/ADD som problem, andre ser det som noe som kan være en ressurs i en del sammenhenger.

Utredning baserer seg på anamnese, nevropsykologiske tester, direkte observasjon, samtale med barn og foreldre, og så videre.

Jeg tror at hvordan det går videre i livet, er avhengig av hvordan personligheten ens ellers er, og hvordan tilstanden behandles, evt hvilke strategier man kan finne på for å kompensere for svikten i oppmerksomhet. ADHD er bare en del av et menneskes fungering, og ikke den viktigste.

Endret av Mann 42
Skrevet

Takk for svar !

Engelsken min er ikke så god, men skal se om jeg finner noen norske forum/nettsetder.

Gjest Gjest_Lilo_*
Skrevet

Om det er ett barn som trenger utredning, kan legen henvise til BUP, Barne - og ungdomspsykiatrisk poliklinikk. der vil barnet bli testet og diagnose bli satt av psykolog om kriteriene tilsier det. Men det er en del ventetid for tiden på de fleste bup.

Om det er en voksen som skal utredes, kan man kontakte VPP- voksen psykiatrisk poliklinikk.

På disse institusjonene tas tester i forhold til ulike diagnoser. Veldig bra, syns jeg.

Private psykologer tar også tester.

Skrevet

Det er et barn og legetime er bestilt med tanke på henvisning til BUP.

Så da er man i rett spor om ikke annet..

Skrevet

Tusen takk igjen Mann 42 !

• 5 uker senere...
Skrevet

hei du.disse tingene kan ta litt tid før ting blir gjort,jeg er 21 år å nettpå fått diagnosen.sto på venelisten til vpp i noen år.endelig ferdig å kan starte livet " på nytt" på en måte.

kansje det går fortere hvis det er barn som skal utredes.

jeg har en lille bror på 15år som fikk diagnosen da han var 6 år,han var veldig hyper osv.han gikk på ritalin til han var ca 11-12 år,da han hadde utvikklet 3 typer angst å pillene ikke fungerte på han lengre,å nå går han på conserta å di fungerer så bra at nesten ikke trenger medisinen lengere.man lærer seg å "leve" med det jo eldre man blir,nårr man er små å skikkelig hyper å ukonsentrert har man ikke kontroll på følelsene sine å vet ikke hva man skal gjøre med de.men nå nårr han er 15 å vet hvordan det er så kan han kontrolere det kjempe bra! det gjelder bare å finne riktig medisin å dosering :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...