Gå til innhold

Reiser mye i jobb - spiser usunt

Fremhevede innlegg

Gjest Denzelina
Skrevet

Jeg veier 64 kg og er 169 cm høy. Jeg føler meg akkurat for lubben for str. 38 i drakter. I jobben reiser jeg en del og på slike resier av 3-5 dagers varighet sklir trening og sunt kosthold ut. Jeg er sammen med andre og kan ikke selv styre klokkeslett for middager, valg av meny osv. Det blir sene middager, og mye alkohol, synes jeg. De andre drikker på flyet, i lunchen, til middagen osv. hver dag under slike forretningsresier. Selv begrenser jeg det til rødvin under lunch og middag. De andre kjøper blodige biffer, mens jeg ofte ikke engang liker maten..det blir mye sjokolade og flymat, samt snacks.

Kan jeg gjøre noe her...? Ta noen grep? Det er vanskelig å hente seg inn etterpå i forhold til motivasjon trening, kosthold og søvn.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å ta seg selv i nakkeskinnet og styre unna sjokoladen og småsnacksen.

Når det gjelder alkoholen er det fint at du begrenser deg. Men du kunne kanskje begrense deg mer? Du må vel strengt tatt ikke ha rødvin både til lunsj og middag?

Gjest Tigress
Skrevet

På dei fleste flyplassar kan ein vel kjøpe til dømes sushi eller salatar? Og snopet må ein berre halde seg unna.

Skrevet

Det går fint an å drikke f.eks. Farris til maten i stedet for vin. Evt. ett glass vin til middagen, og vann/farris resten av tiden. Ellers kutte snopen og snackset, og heller kjøpe f.eks. grove baguetter og frukt. Selv lever jeg lavkarbo, og dropper dermed potetene, brød etc. til middag og lunsj, og har alltid med meg en Atkins-bar i veska samme hvor jeg går.

Skrevet

Jeg ser du også spør om søvn - det er fullt lovlig (og akseptabelt i min bransje, ihvertfall) å takke for seg de fleste kvelder rett etter middag. Da går jeg på hotellet, tar et avslappende karbad og legger meg. Det er jo stort sett også litt pauser på ettermiddagen, og da pleier jeg å gå tur. Noen ganger i jobbklærne, så da spasserer jeg, men jeg har alltid med treningstøy og joggesko, og det tar ikke lang tid å skifte. Ofte er det også treningsrom på hotellene.

Skrevet

I min jobb er det ikke mulig å få trent noe under en forretningsreise. Flytmaten er som regel ikke veldig sunn, den som serveres ombord i flyet. Man kan ikke velge meny, den er fastsatt. Dette med vin til lunch og middag er en sosial uskreven regel at man drikker et glass, både blant kollegene og kundene. Dette er satt, og ikke til diskusjon. Sykdom/feber/dårlig form/graviditet kan selvsagt unnskylde. Det er også en sosialt uskreven regel at man går ut sammen og spiser sen middag og et glass vin sent om kvelden. Noe annet ville i mitt miljø ha blitt oppfattet som spesielt sært.

Men, det går selvsagt an å forsyne seg mer av frukt og grønnsaker, samt mindre av alt det andre fete og kaloririke. Og man må jo ikke spise sjokolade og snacks bare fordi det står på bordet. Men det er vanskelig å hente seg inn igjen i dagene etterpå...reiser forstyrrer balansen.

Flott for dere at dere bare kan stikke av og gjøre som dere vil under reisene. Det er nok ikke alle som bare kan styre alt selv på den måten dere beskriver.

Skrevet
Flott for dere at dere bare kan stikke av og gjøre som dere vil under reisene. Det er nok ikke alle som bare kan styre alt selv på den måten dere beskriver.

Lærte dette av sjefen min, jeg, konserndirektør.

Skrevet
I min jobb er det ikke mulig å få trent noe under en forretningsreise. Flytmaten er som regel ikke veldig sunn, den som serveres ombord i flyet. Man kan ikke velge meny, den er fastsatt. Dette med vin til lunch og middag er en sosial uskreven regel at man drikker et glass, både blant kollegene og kundene. Dette er satt, og ikke til diskusjon. Sykdom/feber/dårlig form/graviditet kan selvsagt unnskylde. Det er også en sosialt uskreven regel at man går ut sammen og spiser sen middag og et glass vin sent om kvelden. Noe annet ville i mitt miljø ha blitt oppfattet som spesielt sært.

Vel, da har du et problem.

Enten så får du fortsette slik du holder på,

eller så kan du jo eventuelt ta opp at du prøver å holde en slankere linje?

Men det er kanskje uaktuelt.

Skrevet

Du kan jo også ta imot et glass vin, ta det til munnen under skåling, men ikke drikke det? Hell ut litt diskret underveis hvis mulig. Det gjorde avholdsmannen Einar Gerhardsen når han representerte kongeriket, så det burde da duge for deg også? En annen mulighet er jo å si til sjefene dine at du eller noen nær deg sliter med alkoholisme og at du derfor ikke orker å drikke. Da holder de nok kjeft. Det hører ingensteds hjemme at det uutalt pålegges ansatte å drikke alkohol i forbindelse med jobb, og det er heller ikke lovlig å utøve et sånt press!

Når det gjelder snop så må du bare være disiplinert. Ingen kan gjøre den jobben for deg. Og ettersom du alltid får mat på flyet regner jeg med at du flyr businessklasse? Da har du masse alternativer å velge på hvis du ringer inn en bestilling på forhånd, feks vegetar, men også en masse annet. Jo dyrere billett, jo større valgfrihet.

Et siste alternativ er å ljuge på deg en matintoleranse som utelukker feks hvete, melk og alkohol. Det vil eliminere en rekke usunne matvarer. Candida er en veldig populær spesialdiett i Danmark som er omtrent sånn, og ingen sjefer er vel særlig hypp på å diskutere soppflora i sine ansattes mager?... Igjen - hvis du har sjefer som forlanger at du jobber alle døgnets våkne timer når du er på jobbreise og ikke godtar alkoholfrie måltider så trenger du jammen ikke ha dårlig samvittighet for å ta en liten spansk en for din egen helses skyld!

Skrevet
Du kan jo også ta imot et glass vin, ta det til munnen under skåling, men ikke drikke det? Hell ut litt diskret underveis hvis mulig. Når det gjelder snop så må du bare være disiplinert. Ingen kan gjøre den jobben for deg.

Kreativt. Det er ikke alltid så lett å helle ut fra glasset når middagsfølget sitter rundt bordet og følger med? De skjenker opp og passer på når glasset er tomt. Klart ingen arbeidsgiver kan tvinge en til å drikke vin, men det er visse uskrevne regler man bare bør følge. Dessuten er vel et glass rødvin til maten noe man bør kunne unne seg uten at dietten sprekker? Vin bør høre med til en sunn livsstil.

Som du sier bør en kunne forhåndsbestille sunnere mat på flyet, spesielt dersom det er businessclass.

Skrevet

Slike uskrevne regler er en uting og kanskje flere av dine kolleger ville satt pris på at noen tar første skrittet mot å løse opp litt? Jeg vil anta at det ikke er bare deg som synes at disse "forventningene" er en uting og ønsker å kunne disponere den lille fritiden man har på jobbreiser selv. Det er sikkert flere som kunne trengt litt trening, mindre vin og mer søvn. Begynn forsiktig med å si nei takk til vin til alle måltidene. Hvis noen spør så si at du ønsker å ta mer hensyn til helsen din siden slike hyppige jobbreiser er slitsomt og du ønsker å yte maks på jobben. Det samme argumentet fungerer bra i forhold til mat, mosjon og søvn også!

Selvfølgelig, det betyr jo også at du må slutte med å spise snop istedet for skikkelig mat. Kjeks, kake og sjokolade er forøvrig mye mer usunn og et mye dårligere valg enn du tror flymat er! ;)

Skrevet

Vegetarflymaten er kanskje sunnere enn den vanlige?

Skrevet

Der det er vilje er det vei. Flymaten er ikke så ille som du kanskje tror. Å skylde drikkingen på kultur er bare en unnskyldning. Mange hoteller har trimrom.

Skrevet

Kjenner meg igjen godt her... jeg tror det viktigste er å prøve å være konsekvent. Et glass vin til maten skader ikke, men prøv å unngå øl og pizza, bestill fisk, salat osv. der det er mulig. Unngå sauser og "ihjelbehandlet" mat dersom det er mulig.

Og så tror jeg man må bli flinkere til å trene hjemme når man har tid (altså når man ikke er på reise). Bruk helga til å ta igjen det tapte. Prøv å få til 2-3 økter i uka, unngå snop i helgene osv...

Det er nok dessverre slik at man må ta igjen på fritida det man lider for i jobben. Synd, men sant... ikke gøy når jobben gjør det vanskeligere å holde formen, menmen...

Også er det bra å være sosial, men det er lov å skippe middag med de andre og dra på trening istedenfor. Det er kanskje kjipt, men det er lov :)

Jeg har gått opp igjen det jeg var flink å trene av i vår. Surt. Sånn går det når sommern er lang, bankkontoen slank og jobben slitsom... men NÅ skal det bli andre... grønnsaker ;)

Skrevet

Dere snakker om uskrevne regler. Hvem er det som har ansvaret for disse uskrevne reglene?

Jeg hadde ærligtalt ikke reagert hvis noen ikke drakk mer, om det var fordi de får hodepine av rødvin eller er på slankern eller en sunnere livsstil. Når man reiser så mye, burde en sunn livsstil være bra både for helse, jobb og sykefravær. Så det BURDE ikke være et problem.

"Burde" ikke.

Endten tar man ansvar for seg selv, eller så følger man disse uskrevne reglene som man ikke trenger å følge.

Skrevet

Du over her, jeg tror kanskje du ikke har vært i en slik jobbsituasjon? Det er mye man ikke burde, men som man _burde_ likevel. Å ha det sosialt med kunder og kollegaer blir faktisk en viktig bit av jobben. MEN det betyr ikke at man kan drikke vinen sakte eller bytte den ut med Farris, og velge sunnere mat. Det kan kombineres! Det er like hyggelig å ta et glass selters som å ta et glass øl. Problemet er at kanskje man ikke "ser vitsen" med å sitte i en bar og drikke selters...

Skrevet
Du over her, jeg tror kanskje du ikke har vært i en slik jobbsituasjon? Det er mye man ikke burde, men som man _burde_ likevel. Å ha det sosialt med kunder og kollegaer blir faktisk en viktig bit av jobben. MEN det betyr ikke at man kan drikke vinen sakte eller bytte den ut med Farris, og velge sunnere mat. Det kan kombineres! Det er like hyggelig å ta et glass selters som å ta et glass øl. Problemet er at kanskje man ikke "ser vitsen" med å sitte i en bar og drikke selters...

Du over her, jeg tror kanskje du ikke har vært i en slik jobbsituasjon?

Jo. Hvorfor trakk du den konklusjonen?

Det er mye man ikke burde, men som man _burde_ likevel.

Nettopp. Som jeg sa: Hvem er det som har ansvar for disse uskrevne reglene? Det sosiale og kundene? Jeg ser problemene der hvor det er betalt og man takker nei. Men det er nok ikke verre enn å la vær å drikke så mye, drikke sakte, som du sier.

Å ha det sosialt med kunder og kollegaer blir faktisk en viktig bit av jobben Ja, i mange tilfeller. Men ts vil ikke drikke så mye vin, og lurer på om det går ann å unngås. Jeg synes at det er opp til henne, og at jeg ikke ville tenkt på det som noe annet enn flott.

MEN det betyr ikke at man kan drikke vinen sakte eller bytte den ut med Farris, og velge sunnere mat. Det kan kombineres! Det er like hyggelig å ta et glass selters som å ta et glass øl. Problemet er at kanskje man ikke "ser vitsen" med å sitte i en bar og drikke selters...

Ja, da tar man vel ansvaret og valget. Det jeg mener er at det er sikkert ikke bare henne som føler seg ussel og sliten av en slik jobbsituasjon og usunne mål, så det ville ikke vært noe rart for min del, og tenke meg til at det ikke skal bli et problem å gjøre som hun vil her, bli sunnere.

Jaja

Skrevet
Jeg veier 64 kg og er 169 cm høy. Jeg føler meg akkurat for lubben for str. 38 i drakter. I jobben reiser jeg en del og på slike resier av 3-5 dagers varighet sklir trening og sunt kosthold ut. Jeg er sammen med andre og kan ikke selv styre klokkeslett for middager, valg av meny osv. Det blir sene middager, og mye alkohol, synes jeg. De andre drikker på flyet, i lunchen, til middagen osv. hver dag under slike forretningsresier. Selv begrenser jeg det til rødvin under lunch og middag. De andre kjøper blodige biffer, mens jeg ofte ikke engang liker maten..det blir mye sjokolade og flymat, samt snacks.

Kan jeg gjøre noe her...? Ta noen grep? Det er vanskelig å hente seg inn etterpå i forhold til motivasjon trening, kosthold og søvn.

Noen råd?

Jeg er litt i samme situasjon og grepene er slik:

- helt slutt på sjokolade, potetgull og annet snop. Får heller være sulten til det dukker opp mat med mer næring. Drikke nok vann er viktigst. Har med proteinpulver for helt krisetilfeller, hvor det abs ikke er annet enn junk å få tak i hele dagen.

- trene hardt når jeg er hjemme; hver dag, fra første dag hjemme. Reisene og evt dager med sosiale aktiviteter (som også må prioriteres når man reiser mye) blir treningsfrie, og gir musklene tid til å hente seg inn.

- liten joggetur innimellom, dersom det er mulig, når jeg er borte.

- alkohol - kun når man må. Det blir nok i massevis, med det drikkepresset som finens både i næringsliv og andre sammenhenger.

Skrevet
Du over her, jeg tror kanskje du ikke har vært i en slik jobbsituasjon?

Jo. Hvorfor trakk du den konklusjonen?

Du virket bare litt lite empatisk... som om du ikke forstod situasjonen. Det er enkelt å si "det er jo bare å la være, da!" men jeg tror trådstarteren var ute etter litt egne erfaringer, gode råd (f.eks. småtriks) og sympati.

Proteinpulver var lurt. Det går jo også an å ha med mandler, rosiner og frukt i kofferten, så faller man ikke for fristelsen det er å gå løs på Snickersen i minibaren...

Skrevet

Ett glass rødvin til lunsj og ett til middag er neppe den største helseutfordringen her, TS.

Først og fremst kutt ut snopet, ha proteinbarer og annet suns snacks med deg hvor enn du går, så du har et litt sunnere alternativ til sjokkis og potetgull.

Nummer to: Det er helt sikkert mulig å få trent på jobbturene dine også - kanskje ikke hver dag, men sikkert en av dagene. Ha med deg joggesko og løpeklær og ta en halvtimes runde i nærheten av hotellet før middag f.eks. Kjenner en som reiser mye i jobben og han løper alltid på reiser; før frokost, i lunsjpausa eller før middag - han får det til. Kan han så kan du :)

Nummer tre: Foreta sunnere valg når maten først står på bordet. Om det kommer en diger biff på bordet - spis biffen og salaten, spar inn på sausen og ikke rør potetene. Spis proteinrikt, grovt og grønt - det finnes helt sikkert sunnere alternativer.

Og sist men ikke minst: Om problemet er at du ikke liker... vel da må du kanskje jobbe litt med det?

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...