Gjest Løve66 Skrevet 4. oktober 2008 #1 Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Hjelp - det går plutselig ikke an å sette bilen i gir (A3, 02-mod.)! Den var helt normal i går og jeg har ikke merket noe spes med den tidligere heller, men i dag var det altså ikke mulig få den i gir. Er det clutchen eller girkassa som er problemet? Clutchen går greit inn og ut som den pleier. Er dette kostbare saker å få reparert på verksted - evt. er det en enkel jobb som hobbymekanikere kan utføre? (ikke meg da!) Endret: Glemte en ting; den lar seg sette i gir hvis motoren er av - starter jeg bilen går den IKKE i gir. Hvis dette har noen betydninger...... Endret 4. oktober 2008 av Løve66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hufsa! Skrevet 4. oktober 2008 #2 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hjelp - det går plutselig ikke an å sette bilen i gir (A3, 02-mod.)! Den var helt normal i går og jeg har ikke merket noe spes med den tidligere heller, men i dag var det altså ikke mulig få den i gir. Er det clutchen eller girkassa som er problemet? Clutchen går greit inn og ut som den pleier. Er dette kostbare saker å få reparert på verksted - evt. er det en enkel jobb som hobbymekanikere kan utføre? (ikke meg da!) Heia,hørtes rart ut om det er clutcen for jeg har kjørt mange biler som clutcen har vært gåen på.Og du får jo bilen i gir uten å ha den inne når du står still å sjekker om du har sotte den i 1 som jeg ofte gjør før jeg forlater bilen,så virker som det er girkassa...Huff kan bli en dyr affer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 4. oktober 2008 #3 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hvis du har den i 1. gir, trør inn clutchen og prøver å starte bilen, hva skjer da? Hopper den som om clutchen var ute? I så fall ville mitt tips vært på feil på hydraulikksystemet. Jeg har opplevd at hydraulikkvæske lakk ut mens jeg kjørte, da ble det stadig hardere å få inn et gir, men hele tiden føltes pedalen normal. Din kan ha mistet hydraulikkvæsken stille over natten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løve66 Skrevet 4. oktober 2008 #4 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hvis du har den i 1. gir, trør inn clutchen og prøver å starte bilen, hva skjer da? Hopper den som om clutchen var ute? I så fall ville mitt tips vært på feil på hydraulikksystemet. Jeg har opplevd at hydraulikkvæske lakk ut mens jeg kjørte, da ble det stadig hardere å få inn et gir, men hele tiden føltes pedalen normal. Din kan ha mistet hydraulikkvæsken stille over natten. Da har jeg vært ute i garasjen og prøvd og ganske riktig; da jeg satte den i 1. gir og deretter startet, så hoppet den fremover som du sier. For å ikke havne i stabelen med innerst i garasjen (!!) stoppet jeg den igjen ganske raskt!! Men; nå føler jeg meg litt blond - det er faktisk en lampe som har lyst i dashbordet en liten stund, men jeg fikk beskjed av en bekjent om at det bare var noe med avgassystemet som ikke var alvorlig så jeg har ikke gjort noe mer det. Fant bildet av varselsymbolet her. Jeg har ikke peiling på bil, men kan dette ha noen sammenheng med problemet som nå har oppstått?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 4. oktober 2008 #5 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hvilket av varsellysene var det du fikk? Linken går til en pdf som viser alle mulige symboler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løve66 Skrevet 4. oktober 2008 #6 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hvilket av varsellysene var det du fikk? Linken går til en pdf som viser alle mulige symboler. Side 4, øverst til venstre. Den gule saken som heter "Avgasskontrollsystem". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 4. oktober 2008 #7 Del Skrevet 4. oktober 2008 Det var et uventet lys som jeg ikke klarer å sette i sammenheng med det du opplever med clutchen. Jeg lurer på om det er samme væske i servostyring som i clutchhydraulikk, kan du åpne panseret og se om det er tomt i beholderen? Bruksanvisningen forteller deg hvilken beholder som er til hva. Har du merket noen forskjell på styringen kort før clutchen sluttet å virke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løve66 Skrevet 5. oktober 2008 #8 Del Skrevet 5. oktober 2008 Den gule varsellampa har trolig ikke noe med clutch/gir-problemene å gjøre. Vet ikke helt hva dette avgasskontrollsystemet indikerer, men har ikke dette noe med bensin, forbrenning og utslipp å gjøre? Ser bort fra den lampa foreløpig. Det var ikke tomt i beholderen for væske til servostyringen. Har heller ikke merket noe forskjell i styringen, men så var det heller ikke jeg som kjørte bilen sist (sønnen min som kjørte sier imidlertid at han ikke merket noe spesielt). Har også nå gått gjennom instruksjonsboka fra perm til perm, men finner ingen ting om hydraulikksystem - eller clutch for den saks skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 5. oktober 2008 #9 Del Skrevet 5. oktober 2008 Da har jeg ikke noen idéer til hva du kan gjøre videre, annet enn å få den på verksted. Hydraulikksystem er noe brukere normalt ikke skal styre med, derfor er det utelatt fra instruksjonsbøkene i de nyere modellene. De gamle Audiene mine fra 80-tallet hadde noen linjer om mulige feilkilder og løsninger på dette, men i de nyere er dette utelatt selv om systemet i grove trekk er det samme. Det kan jo være noe banalt enkelt, på min 85-modell løsnet forbindelsen mellom clutchpedalen og hydraulikksylinderen den skulle presse på, men da føltes selve pedalen litt løs. Du kan la en bilkyndig krype rundt under/inni bilen, men hvis det er vanskelig å skaffe tror jeg verksted er like greit. Burde få verkstedet til å se på hva som har utløst den avgasslampen når bilen likevel trenger tilsyn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løve66 Skrevet 5. oktober 2008 #10 Del Skrevet 5. oktober 2008 Da har jeg ikke noen idéer til hva du kan gjøre videre, annet enn å få den på verksted. Hydraulikksystem er noe brukere normalt ikke skal styre med, derfor er det utelatt fra instruksjonsbøkene i de nyere modellene. De gamle Audiene mine fra 80-tallet hadde noen linjer om mulige feilkilder og løsninger på dette, men i de nyere er dette utelatt selv om systemet i grove trekk er det samme. Det kan jo være noe banalt enkelt, på min 85-modell løsnet forbindelsen mellom clutchpedalen og hydraulikksylinderen den skulle presse på, men da føltes selve pedalen litt løs. Du kan la en bilkyndig krype rundt under/inni bilen, men hvis det er vanskelig å skaffe tror jeg verksted er like greit. Burde få verkstedet til å se på hva som har utløst den avgasslampen når bilen likevel trenger tilsyn. Tusen takk for at du tok deg tid. Da skal jeg i hvert fall ikke foreta meg noe på egen hånd her. Jeg får spørre eksen pent om han kan ta en titt på den - er det ikke en åpenbar enkel sak blir det nok verkstedet neste ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ce'Nedra Skrevet 9. oktober 2008 #11 Del Skrevet 9. oktober 2008 (endret) For å si det først; jeg har ikke peil på bil. Men den lampen lyst på en Caddy jeg kjørte en gang, så jeg tok den på verksted. Verkstedet fylte på olje og etterpå lyste ikke lampa mer. Jeg fatter ikke at det hadde noe med hverandre å gjøre siden den lyste gult og ikke rødt, men det funket i alle fall.. Endret 9. oktober 2008 av Ce'Nedra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 9. oktober 2008 #12 Del Skrevet 9. oktober 2008 Har du hatt bilen på verksted nå? Hva sa de? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løve66 Skrevet 9. oktober 2008 #13 Del Skrevet 9. oktober 2008 Nei. Status er at jeg fikk svar fra Møller at de trodde det var enten defekt komplett clutch, defekt masterpumpe for clutch eller defekt slavepumpe for clutch. For å gi en pris måtte de ha inn bilen for feilsøking først. Jeg har rettet henv. til både Mekonomen og SnapDrive for å høre hva de tar for samme jobben (forutsatt at det er en av de tingene Møller sier), men har foreløpig ikke fått svar. Så det er altså det jeg venter på, men får ringe dem om jeg ikke hører noe i løpet av dagen. Bilen må taues til verksted så jeg vet det at hvis jeg først setter den et sted for feilsøking skal det mye til at jeg henter den igjen for så å kjøre til et nytt verksted. Ville derfor gjerne vite litt om pris på forhånd. Dersom det er hele clutchen som må byttes (kan ikke helt skjønne det for clutchen "kjennes" helt normal ut - men jeg har jo ikke peiling på hvordan en defekt clutch kjennes da!), så fant jeg ut at komplett clutchsett kostet ca. 7 500,- hos Mekonomen. Så kommer arbeidstiden i tillegg.... Muligens må hele girkassa ut og det er visst en stor jobb etter hva noen har sagt. Så da kan jeg fort komme opp i 15-20 000,- kr. så litt kjedelig det her... Også er jeg litt usikker på om ikke-merkeverksteder er helt kurant å bruke og om de egentlig er noe billigere - virker som om folk har veldig forskjellige erfaringer og oppfatninger rundt dette. Når det er snakk om såpass store summer synes jeg det kan være greit med litt research på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. oktober 2008 #14 Del Skrevet 14. oktober 2008 Nei. Status er at jeg fikk svar fra Møller at de trodde det var enten defekt komplett clutch, defekt masterpumpe for clutch eller defekt slavepumpe for clutch. For å gi en pris måtte de ha inn bilen for feilsøking først. Jeg har rettet henv. til både Mekonomen og SnapDrive for å høre hva de tar for samme jobben (forutsatt at det er en av de tingene Møller sier), men har foreløpig ikke fått svar. Så det er altså det jeg venter på, men får ringe dem om jeg ikke hører noe i løpet av dagen. Bilen må taues til verksted så jeg vet det at hvis jeg først setter den et sted for feilsøking skal det mye til at jeg henter den igjen for så å kjøre til et nytt verksted. Ville derfor gjerne vite litt om pris på forhånd. Dersom det er hele clutchen som må byttes (kan ikke helt skjønne det for clutchen "kjennes" helt normal ut - men jeg har jo ikke peiling på hvordan en defekt clutch kjennes da!), så fant jeg ut at komplett clutchsett kostet ca. 7 500,- hos Mekonomen. Så kommer arbeidstiden i tillegg.... Muligens må hele girkassa ut og det er visst en stor jobb etter hva noen har sagt. Så da kan jeg fort komme opp i 15-20 000,- kr. så litt kjedelig det her... Også er jeg litt usikker på om ikke-merkeverksteder er helt kurant å bruke og om de egentlig er noe billigere - virker som om folk har veldig forskjellige erfaringer og oppfatninger rundt dette. Når det er snakk om såpass store summer synes jeg det kan være greit med litt research på forhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå