Gå til innhold

Matfett/Delfiafett

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en oppskrift fra argentina som jeg tenkte jeg skulle lage idag. I oppskriften så står det at man må bruke ku-fett.. Tror ikke akkurat jeg kan gå på butikken og spørre etter det? ;) Noen som vet hva matfett og delfiafett er laget av? Har hørt tidligere at delfiafett er kokosfett(?) og matfett animalsk fett, kan det stemme? I så fall, hvilket dyr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Delfiafett er plantefett. Hva "matfett" egentlig er, kan jeg ikke svare på.

Skrevet

Hva med smult, hva er det?

Skrevet

Jeg ville ha gått for meierismør om du skal ha "ku-fett".

Skrevet

Sjekket wikipedia akkurat, og der dette om smult;

Smult er et salveaktig, hvitt fettprodukt fra svin

Men tror ikke fettprosenten vil være den samme som "kufett"?

Hm..

Skrevet
Jeg ville ha gått for meierismør om du skal ha "ku-fett".

Nei, det er ikke det jeg ser etter. "Kufettet" er hvitt, og fettete.. ser ut som delfiafett, men det må være fra kua! Tror ikke det blir det samme og bruke smult, men skal prøve med det tror jeg, med mindre jeg finner hva jeg leter etter.

• 6 måneder senere...
Skrevet
Nei, det er ikke det jeg ser etter. "Kufettet" er hvitt, og fettete.. ser ut som delfiafett, men det må være fra kua! Tror ikke det blir det samme og bruke smult, men skal prøve med det tror jeg, med mindre jeg finner hva jeg leter etter.

De du leter etter er fett kuttet fra storfe og deretter varmet opp for å få ut et myk hvitt fett. (dette gjøres med (det jeg hvet) storfe, gris, sau, and og gås og benyttes for å steke i (and eller gås for f.esk kyllig er nydelig) Aner ikke hvor du får kjøt dette ferdig i Norge. DU kan lage det slev men det tar lutt tid (og ikke bruk for mye varme, da ødelegges fettet)

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...