Gå til innhold

Problemer med nytt skjermkort


Polly Ester

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nytt grafikkort og installerte det i går. Etter det ble det tregt og det "lugger" når jeg er inne på Second Life. Fargene ble skarpe og fine, men det funker altså ikke.

Jeg snakket personlig med en på kundeservice på Komplett for å være sikker på at jeg skulle få et kort som er kompatibelt med resten av systemet mitt, og han forsikret meg at dette skulle passe.

Pc'n jeg har er snart 4 år gammel, det er en DELL dimension 8400 med Intel Pentium 4 CPU 3.40 GHz, 3.39 GHz

Bruker Windows XP Pro

Kortet jeg hadde var 128mb PCI Express ATI Radeon TM X300SE - og det jeg kjøpte er ATI Radeon HD 3850 GPU - jeg oppdaterte til den nyeste driveren fra nettet i går.

Det som skjer er at når jeg går med avataren er at ca hvert 5.sekund så stopper den opp et sekund eller to, så går den videre.

Jeg har prøvd å se i Catalyst Control Center som er programvaren som fulgte med kortet, men jeg skjønner ikke hva jeg skal se etter.

Har hørt om overklokking, men vet ikke hva det er. Søkte på hjelpefila i CCC, men jeg skjønte ikke fremgangsmåten.

Noen som kan fortelle meg hva som kan være problemet og hva jeg kan gjøre for å få ting til å skli uten problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk nytt grafikkort og installerte det i går. Etter det ble det tregt og det "lugger" når jeg er inne på Second Life. Fargene ble skarpe og fine, men det funker altså ikke.

Jeg snakket personlig med en på kundeservice på Komplett for å være sikker på at jeg skulle få et kort som er kompatibelt med resten av systemet mitt, og han forsikret meg at dette skulle passe.

Pc'n jeg har er snart 4 år gammel, det er en DELL dimension 8400 med Intel Pentium 4 CPU 3.40 GHz, 3.39 GHz

Bruker Windows XP Pro

Kortet jeg hadde var 128mb PCI Express ATI Radeon TM X300SE - og det jeg kjøpte er ATI Radeon HD 3850 GPU - jeg oppdaterte til den nyeste driveren fra nettet i går.

Det som skjer er at når jeg går med avataren er at ca hvert 5.sekund så stopper den opp et sekund eller to, så går den videre.

Jeg har prøvd å se i Catalyst Control Center som er programvaren som fulgte med kortet, men jeg skjønner ikke hva jeg skal se etter.

Har hørt om overklokking, men vet ikke hva det er. Søkte på hjelpefila i CCC, men jeg skjønte ikke fremgangsmåten.

Noen som kan fortelle meg hva som kan være problemet og hva jeg kan gjøre for å få ting til å skli uten problemer?

Opplever du også (med det nye kortet) at bevegelsen til muspekeren inne i spillet er tentativ, treg og litt hakkete/flytende *hele tiden*, ikke bare når grafikken "hikker"? Isåfall er det noen veldig obskure innstillinger som kanskje kan hjelpe.

Overklokking vil nok ikke hjelpe deg her.

Uansett, sjekk at du har siste versjon av DirectX (9.0c) for windows XP.

Du kan hente den ned her:

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Ellers kan det være verd å fikle med grafikk-instillingene inne i Second Life; sett dem til default først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Jeg har ikke opplevd at musepekeren er trøblete. Som jeg kan huske. Det er når jeg går der inne.

Jeg har siste versjon av DirectX

Skal se om jeg får fiklet litt med innstillinger i SL :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar

Jeg har ikke opplevd at musepekeren er trøblete. Som jeg kan huske. Det er når jeg går der inne.

Jeg har siste versjon av DirectX

Skal se om jeg får fiklet litt med innstillinger i SL :)

Hei

Dette er et klart driverproblem. jeg har sett mange spørsmål på nettet når det gjelder nyere skjemrkort, og SL.

Nå har hvertfall nye Vista drivere kommet på banen, og da kommer sikkert drivere til XP snart.

Når det er sagt, så er SL ganske krevende. gå inn i preferences å sett slideren som angir deltaljnivå helt til bunns.

Bare for å spørre: Er det et AGP eller PCI Express kort du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mann28_*

Radeon 3850 er PCI Express.

Avinstallerte du de gamle driverne skikkelig FØR du tok at det gamle kortet, og la inn nye drivere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvorfor, men det går bedre nå.

Ja, jeg avinstallerte skikkelig det som var av skjermkort før jeg installerte nye.

Jeg installerte også SL på nytt, så det går bra nå.

Jeg tok en 3D mark test (måler vel hvor bra maskinen er i forhold til online spill) og jeg vet ikke helt hva resultatet betyr, men jeg fikk en rating på 3651 - tror det ligger på litt under gjennomsnittet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...