Gjest Gjest- usikker Skrevet 3. oktober 2008 #1 Skrevet 3. oktober 2008 I fjor høst hadde jeg en venn som spurte om min hjelp, jeg skulle få 4 000,- for å stille opp 3-4 dager i uka i 2-3 uker. Det passet med min turnus, så jeg tenkte det ville være greie penger å få til jul. Det ble aldri snakk om oppgjøret, men på nyåret ble jeg spurt om å stille opp igjen. Jeg prøvde, men det passet ikke så godt med turnus. Også denne gangen ble jeg lovet penger. Jeg var vel der 5-6 dager. Nå er jeg selv arbeidsledig, og med renteøkningene kunne jeg godt trengt noen ekstra kroner. Jeg vet at vennen fikk en del penger på nyåret. Er det frekt å spørre om pengene, eller skal jeg bare avskrive dem på kontoen for "Godtroenhet"?
thapara Skrevet 3. oktober 2008 #2 Skrevet 3. oktober 2008 Du kan jo nevne det, og kanskje legge til at renteøkningen ikke har vært så kjekk..?
Gjest Løve66 Skrevet 3. oktober 2008 #3 Skrevet 3. oktober 2008 Hmmm.. dette var dårlig gjort synes jeg. Be folk jobbe for seg og ikke betale... Nei - sånt er ikke bra. Og det er jammen ikke noe moro og spørre etter penger folk skylder heller - sånn er vi bare! For å svare på spørsmålet ditt; nei - det er ikke frekt å be om dem. Selvfølgelig skal du ha dem, det er jo til og med avtalt en sum så det er jo heller ikke snakk om noe uklarhet ang. det (bortsett fra de dagene over nyttår da, men det må jo kunne gå an å finne en grei sum for disse). Greia her blir vel mer hvilken måte du er bekvem med å be om å få oppgjøret - det går jo an å spørre vedk. forsiktig om han/hun tror det tar lang tid før oppgjøret kommer, da merker du fort hvor landet ligger. Kanskje har det bare rett og slett gått i glemmeboken.
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #4 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg synes ikke det er frekt å be om å få pengene. Om jeg hadde skyldt noen penger, men glemt det, ville jeg blitt glad for å bli påmint det og få gjort opp for meg, og om man ikke hadde tenkt å betale det man lovet - vel, da er det den som skylder penger som er frekk.
Gjest Miley Skrevet 3. oktober 2008 #5 Skrevet 3. oktober 2008 Jeg synes ikke det er frekt, det som er frekt er å ikke betale det man skylder.
Gjest Eurodice Skrevet 3. oktober 2008 #6 Skrevet 3. oktober 2008 Hvis man skylder noen 4000 kroner, er det ikke noe man glemmer, er min mening. For en del år siden lånte en person 6000 kroner av meg. Vi hadde en skriftlig avtale om tilbakebetalingsmåte. For å si det kort, måtte jeg gå til sak mot vedkommemde, han ble dømt til å betale tilbake med renter og rentes rente. Beløpet var da steget til 16000 kroner. Jeg har aldri sett noe til pengene, så for meg var det en dyrekjøpt erfaring fra et menneske jeg trodde jeg kunne stole på. Til trådstarter, vær forberedt på at du kan bli lurt.
The Kitten Skrevet 3. oktober 2008 #7 Skrevet 3. oktober 2008 I fjor høst hadde jeg en venn som spurte om min hjelp, jeg skulle få 4 000,- for å stille opp 3-4 dager i uka i 2-3 uker. Det passet med min turnus, så jeg tenkte det ville være greie penger å få til jul. Det ble aldri snakk om oppgjøret, men på nyåret ble jeg spurt om å stille opp igjen. Jeg prøvde, men det passet ikke så godt med turnus. Også denne gangen ble jeg lovet penger. Jeg var vel der 5-6 dager. Nå er jeg selv arbeidsledig, og med renteøkningene kunne jeg godt trengt noen ekstra kroner. Jeg vet at vennen fikk en del penger på nyåret. Er det frekt å spørre om pengene, eller skal jeg bare avskrive dem på kontoen for "Godtroenhet"? Det skader ikke å spørre.
thapara Skrevet 4. oktober 2008 #8 Skrevet 4. oktober 2008 Saken går vel litt på om vennskapet eller pengene er viktigst? Ville uansett nevnt det, men ikke på en sur måte, og ikke hver gang jeg snakket med ham. Forhåpentligvis har han bare glemt det!
Gjest Skrevet 4. oktober 2008 #9 Skrevet 4. oktober 2008 Vennskapet eller pengene, nja.. I denne situasjonen når det er snakk om så mye penger så tror jeg at vennskapet hadde skrantet litt om personen ikke ville betale de pengene, eller ikke gadd..
Cilla Skrevet 4. oktober 2008 #10 Skrevet 4. oktober 2008 Om en venn skyldte meg 4000 kr og ikke hadde såpass respekt for meg til å betale eller si at han har problemer med å betale meg, men bare overser temaet i månedsvis, da hadde jeg ikke ønska denne personen som venn.
Gjest TS her Skrevet 6. oktober 2008 #11 Skrevet 6. oktober 2008 Jeg vet at min venn fikk en god slump med penger i vår, dette var noe av det jeg hjalp til med. Utsagn i affekt som ; "Hvis vi klarer dette skal du jaggu få 25 000", tar jeg ikke så alvorlig, men den summen vi avtalte på forhånd, kunne jeg godt tenke meg å få. Jeg tar signalene fra dere, og kommer til å nevne dette når vennen kommer hjem fra høstferie i utlandet..... Kanskje vi ikke er så gode venner som jeg trodde, men at jeg kan være kjekk og ha til å gjøre ubehagelige oppgaver?
Gjest venne`r? Skrevet 7. oktober 2008 #12 Skrevet 7. oktober 2008 Neste gang sier du nei, og begrunner det med at siden du ikke har fått de pengene han lovet deg de forrige gangene så har du ingen tro på at du vil få det denne gangen heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå