Gå til innhold

kjellerstue i caffe latte

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_husmusa_*
Skrevet

Mottar gjerne tips til hvordan innrede ei stor kjellerstue....også hvilken belysning man kan velge.....vanskelig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi litt mer informasjon om vinduene. Forstod ikke helt hva du mente med småruta.. Er de slike små typiske kjellervindu høyt over gulvet, eller slike større som er delt i flere ruter?

Kjellerstue er jo et perfekt rom for å samle områder du ikke orker å ha i stuen etc, som feks kontor, trenings"avdeling", tv, gjesterom og bibliotek.

Belysning er veldig viktig i kjeller om det er småe vinduer. Jeg vil anbefale spotbelysning, samt arbeidslampe (om det trengs) og vanlige lamper. En kommentar fra oppussingsprogram på tv: Aldri mer enn 5 lyskilder. Må si meg enig ;)

Skrevet

Ville nok kanskje valgt forholdsvis lyse gardiner i en kjellerstue. Fint om de også er transparente så føler en det litt mer luftig.

Du har jo mange lyse jordfarvetoner og velge i som bryter litt til veggmalingen.

Noen kjappe forslag er jo vanilje,provence eller gardiner med samme bunnfarve som vegg men med litt mønster som bryter.Det kan jo være lime,terrakotta,turkis osv.

På linken under fant jeg noen gode tips til belysning.:)

Rom for forandring

Gjest Gjest_husmusa_*
Skrevet
Gi litt mer informasjon om vinduene. Forstod ikke helt hva du mente med småruta.. Er de slike små typiske kjellervindu høyt over gulvet, eller slike større som er delt i flere ruter?

Kjellerstue er jo et perfekt rom for å samle områder du ikke orker å ha i stuen etc, som feks kontor, trenings"avdeling", tv, gjesterom og bibliotek.

Belysning er veldig viktig i kjeller om det er småe vinduer. Jeg vil anbefale spotbelysning, samt arbeidslampe (om det trengs) og vanlige lamper. En kommentar fra oppussingsprogram på tv: Aldri mer enn 5 lyskilder. Må si meg enig ;)

Hei og takk for svar:-))

Vinduene er ca en halvmeter fra gulvet,så er dei på 1 meter ca både i høyde og bredde ....med 6 ruter i hvert vindu. Ser at det ikke passer at gardinene går helt til gulvet,det blir for mye på en måte.....så lurer jeg på om jeg skal ha flere gardinstenger eller en over hele veggen.....er ikke så lett....og om jeg skal kutte ut taklamper...ser ikke for meg hvilke taklamper som kan passe på ei stor kjellerstue. SKal ha arbeidslys for har planer om å lage meg en arbeids/hobbybenk til symaskin og diverse:-)

Skrevet (endret)

Taklamper som kan passe er jo spotlampe som nevnt, enten innfelte eller på skinne.

Jeg syns det kan se litt halvferdig ut med avkuttede gardiner midt på veggen, det kan og gjør at rommet ser lavere ut. Om det er mange vinduer nært hverandre går jo det ann med en lang gardinstang, men jeg tror jeg heller ville gått for lift/rullgardin, også evt noen tynne gardiner for å skape litt "action". Er gardinen tynn, så gjøre det gjerne lite om den går til gulvet, for de er ikke tunge og skaper et dramatisk utseende. Et tips er å bruke panelgardiner som gardin, de er gjerne tynne og lette som tar liten plass.

Det går jo også ann å montere liftgardiner litt høyere enn vanlig for å få vinduet til å se større/lengre ut ;)

Edit:

Tenkte ikke over at du skrev 7 vinduer. Da kan det nok lønne seg å gå for en lang gardinstang om de sitter nært ja :ler:

Endret av pittie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...