Gå til innhold

Er Farris sundt?


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er en del salt i farris. Faktisk i så store mengder at det står på "nei" lista til de som har bodtryksproblemer.

I tillegg er kullsyren skadelig for tennene, så det ikke noe man skal sitte å smådrikke av.

Men Farris inneholder ingen kalorier.

Det sunneste er rent vann, men farris/bris er fortsatt en god del sunnere enn mange andre alternativer. Men jeg drikker det kun innimellom til mat, eller som et alternativ til brus, for eksempel på kino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg er kullsyren skadelig for tennene, så det ikke noe man skal sitte å smådrikke av.

Kullsyre tærer IKKE på tennene, det er kun i kombinasjon med smakstilsetninger, da det senker pH-verdien i vannet. Altså, vann med kullsyre UTEN smak, er ikke mer skadelig for tennene enn vanlig vann.

Farris er forresten gunstig ved væsketap, f.eks ved diaré og oppkast da saltet binder væske i kroppen.

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, vann med kullsyre UTEN smak, er ikke mer skadelig for tennene enn vanlig vann.

Jøss, dette visste jeg ikke! Da tror jeg jaggu jeg hopper over til Bris Naturell fremover, jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, dette visste jeg ikke! Da tror jeg jaggu jeg hopper over til Bris Naturell fremover, jeg! :)

Det bør du gjøre, ja :) Dette spurte jeg nemlig tre forskjellige tannleger om da jeg kjøpte min kullsyremaskin, som gjør om springvann til boblevann, men uten smak, selvsagt )

Endret av NovaFlare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker Farris lå, naturlig. Klarer ikke brus, så jeg drikker Farris til maten og slikt. Jeg trodde det var vann i Farris jeg også?

Dette står på flasken: Naturlig mineralvann

For 10 000år siden var Larvik-distriktet dekket av isbre. Da isbreen trakk seg tilbake, etterlot den seg moreneryygg. Det er gjennom denne morenen vannet filtreres før det når frem til Farriskildene.

Ingredienser:

Naturlig mineralvann

Tilsatt kullsyre.

Inneholder i mg pr.liter:

Natrium 44, Magnesium 30, Kalsium 26, Kalium 15, Klorid 590, Hydrogenkaronat 300, Sulfat 15, Silisium 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker Farris lå, naturlig. Klarer ikke brus, så jeg drikker Farris til maten og slikt. Jeg trodde det var vann i Farris jeg også?

Dette står på flasken: Naturlig mineralvann

For 10 000år siden var Larvik-distriktet dekket av isbre. Da isbreen trakk seg tilbake, etterlot den seg moreneryygg. Det er gjennom denne morenen vannet filtreres før det når frem til Farriskildene.

Ingredienser:

Naturlig mineralvann

Tilsatt kullsyre.

Inneholder i mg pr.liter:

Natrium 44, Magnesium 30, Kalsium 26, Kalium 15, Klorid 590, Hydrogenkaronat 300, Sulfat 15, Silisium 14.

Det er vann!

Jeg lurte på om det var sundt og skrev det kanskje litt rart. Ergo ble Farrisen uten vann;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyre tærer IKKE på tennene, det er kun i kombinasjon med smakstilsetninger, da det senker pH-verdien i vannet. Altså, vann med kullsyre UTEN smak, er ikke mer skadelig for tennene enn vanlig vann.

Farris er forresten gunstig ved væsketap, f.eks ved diaré og oppkast da saltet binder væske i kroppen.

Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Googlet litt, og fikk dette bekreftet;

sukker eller kullsyre?

Hei

Leser stadig om at brus er den store synderen som etser istykker tennene våre. Er det sukkeret eller kullsyren i brusen som forårsaker dette?

Er det f.eks greit å drikke farris? Hva med Cola light etc?

Hva med Fun light saft?

Innsendt av: tannfeen

For tennene er sukker og syrer skadelig. Sukker kan gi hull (karies) og syrene (som kan være forskjellige) gir etseskader som ser ut til å være et økende problem. Kullsyre slik du finner det i Farris og andre tilsvarende produkter regnes ikke for å skade, og sistnevnte produkt har ikke spesielt ugunstig surhetsgrad. Også juice inneholder syre som kan gi etseskader hvis du drikker mye av det, ofte.

Så: sukkerholdig brus kan gi karies og etseskader, sukkerfri brus kan gi etseskader. Etseskader kan man også få av sukret eller usukret saft og juice, avhengig av innholdet av fruktsyrer.

Vann med og uten kullsyre kan man føle seg rimelig trygg på hva tennene angår.

Carl Christian Blich

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyre tærer IKKE på tennene, det er kun i kombinasjon med smakstilsetninger, da det senker pH-verdien i vannet. Altså, vann med kullsyre UTEN smak, er ikke mer skadelig for tennene enn vanlig vann.

Farris er forresten gunstig ved væsketap, f.eks ved diaré og oppkast da saltet binder væske i kroppen.

Farris blandet med eplemost er visst enda bedre hvis du er/har vært syk. Fikk beskjed av legen min å drikke det forrige gang jeg var spysyk i en lengre periode.

Farris er et godt alternativ til brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyre gjør vannet surere enn vann uten kullsyre. Siden det blir sagt at det ikke skader tennene antar jeg at vann tilsatt kullsyre har høyere pH-verdi enn (de fleste typer) jus og brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Farris blandet med eplemost er visst enda bedre hvis du er/har vært syk. Fikk beskjed av legen min å drikke det forrige gang jeg var spysyk i en lengre periode.

Farris er et godt alternativ til brus.

å..:)

:sove::fryser::forkjola::forkjola:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullsyre gjør vannet surere enn vann uten kullsyre. Siden det blir sagt at det ikke skader tennene antar jeg at vann tilsatt kullsyre har høyere pH-verdi enn (de fleste typer) jus og brus.

Feil. Vannet blir ikke surere med kullsyre. Det er smakstilsetninger som senker pH-verdien- ikke kullsyren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Farris er ikke sunt for kroppen. Det inneholder altfor mye salt bl.a.

EU har forbud mot Farris.

Det tror jeg ikke noe på. Grunnen til at det ikke selges i utlandet vil jeg tippe er at de ikke eksporteres eller markedsføres der.

Dessuten selges både ramlösa og perrier de fleste steder. For å ikke snakke om tuborg tonic water, club soda osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...