Gå til innhold

Bryr du deg om rettskriving, grammatikk o.l.

Essie_

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det å skrive korrekt handler først og fremst om respekt for leseren.

At jeg irriterer meg over skrivefeil i forum, det er så sin sak, men det overgriperen (les: skribenten) kanskje ikke har fått med seg er hvordan min holdning til innlegget farges av skriveferdighetene.

Mannen som oversatte Mein Kampf til engelsk, rettet alle språklige blundere som ble gjort av forfatteren. Dette er noe han i ettertid har sagt at han aldri kunne tilgi seg selv, for innholdet fremstår i et helt annet lys når det er semantisk og syntaktisk korrekt. Når man ser alle feilene i originalspråket, så kan man mellom linjene merke forfatterens manglende intellekt og gryende galskap.

Derfor tror jeg ikke det er irritasjonen i seg selv som er farligst, den går nemlig fort over. Det er heller at jeg ikke tar innlegget seriøst, alternativt at jeg fordomsfullt mistenker forfatteren for å ha svekkede sjelsevner og det som verre er.

Merk forresten at det er en voldsom forskjell på en kjapp tyrkleif, hvilket kan skje den beste når man hamrer i vei på tastaturet, og noen av de hårreisende feilene som til stadighet dukker opp. Bare at noe som enkelt som orddeling skal være så vrient...

Det var ett av de bedre innleggene jeg har lest på lenge. Og utrolig sant, bare sagt mye bedre enn jeg klarte det selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ett av de bedre innleggene jeg har lest på lenge.

Takk som byr. Enda bra jeg er god på å maskere mitt manglende intellekt og gryende galskap.

Men spøk til side, så hadde det vært litt interessant å se om det er en korrelasjon mellom skrivefeil og hvor opplyst spørsmålsstiller gir uttrykk for å være, eller om det bare er et snev av fordommer.

Nå er det sant nok slik at dersom man evner å stille et spørsmål helt presist - da er det som regel fordi man kan svaret. Men, hvis man ser på innleggene i "forbruker og økonomi", så har jeg et vagt inntrykk av at det i en del spørsmål av typen "jeg har masse kreddit kort gjell. er det smart??!?" skinner gjennom at forfatterens språklige og finansielle sikkerhet kan sidestilles.

Det kan også tillegges at jeg som bijobb underviser litt på en høyskole, hvor jeg blant annet fungerer som veileder for noen studentgrupper. I de senere år har jeg merket en klar trend på at de trenger mindre og mindre bistand rent faglig, men det språklige er i fullt forfall.

Det hjelper jo ikke om du kan utlede de mest fantastiske ting, hvis ikke du evner å formulere det slik at andre forstår det du skriver. Desto mer komplekst og innfløkt temaet blir, jo viktigere er det å skrive lesbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg er over gjennomsnittet opptatt av korrekt tale -og skriftsspråk...

Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan kan du vite at du er over gjennomsnittet opptatt av korrekt tale- og skriftsspråk? Har du vært med i en gallup? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_Era_*

Jeg irriterer meg lett over skrivefeil, men vegrer meg litt for å kritisere andre. Både fordi jeg vet jeg selv kan skrive feil innimellom, men også fordi jeg synes det noen ganger kan være vanskelig å tolke om andre har dysleksi eller om teksten rett og slett bare er dårlig og slurvete skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Jeg irriterer meg lett over skrivefeil, men vegrer meg litt for å kritisere andre. Både fordi jeg vet jeg selv kan skrive feil innimellom, men også fordi jeg synes det noen ganger kan være vanskelig å tolke om andre har dysleksi eller om teksten rett og slett bare er dårlig og slurvete skrevet.

Det er uhorvelig mange som sier og skriver både..., men (også). Dette er meningsløst. Det heter fremdeles både-og, og det heter ikke bare-men også.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av å skrive riktig, det er ikke alltid jeg gidder å se over det jeg har skrevet. Det resulterer noen ganger i at det mangler noen bokstaver her og der. Irriterende, men sånn er det.

Så lenge jeg skjønner hva folk skriver uten å måtte lese setningene flere ganger, irriterer jeg meg ikke over feil.

Jeg har forøvrig litt problemer med space-tasten min. Noe som ofte resulterer i at ord ufrivillig henger sammen :sur:

Nå hadde jeg en slurvefeil, og i dette emnet følte jeg behov for å endre/ rette det opp. Skjønner ikke hvorfor :) iriiterende --> irriterende

Endret av flub
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt trist å bli sett ned på fordi man ikke kan skrive korrekt. Enkelte ord kommer jeg nok til å slite med i tiår før jeg lærer meg de. Jeg husker med gru når vi fikk tilbake norskbøkene på barneskolen (litt som KG på en dårlig dag ;) ). Kj-skj-sj, værre/verre, hvis/vis, ja jeg kan nevne i fleng.

Men selv jeg med mine feil og skavanker kan finne på å irritere meg. Punktum og utropstegn må være det som plager meg aller mest. Andres skrivefeil tror jeg faktisk ikke jeg legger merke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...