Gjest AnneShirley Skrevet 3. oktober 2008 #21 Del Skrevet 3. oktober 2008 Når Anne Shirley over her skriver "Jeg irritere meg", så regner jeg med at den manglende r'en er en ren tastefeil Rettet! Takk for tips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 3. oktober 2008 #22 Del Skrevet 3. oktober 2008 Hadde jeg vært gammel nok hadde jeg nok skrevet "chauffeur" fortsatt. Noe som er virkelig irriterende er jo når du retter på en jypling, og han triumferende kan vise til at hans stavemåte nå er godkjent Samme her! Angående særskriving: Det er ikke alltid feil, enkelte ord kan både sær- og samskrives. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #23 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg må nok føye meg inn i rekken, men heldigvis har jeg dysleksi selv så jeg ser nok ikke mer enn 10% av feilene haha. Jeg kjenner jeg blir ganske trist over de som sier de har fordommer mot mennesker som skriver rett, for jeg vil jo ikke fremstå som dum selv om jeg ikke kan skrive skikkelig. Men på den andre siden så merker jeg jo selv at jeg har fordommer mot andre som skriver mye feil... Tenker så lett at når til og med JEG som dyslektiker vet at det er feil så må de i all fall være dumme, huff huff så slem jeg er. Det er de åpenbare feilene som irriterer meg mest, slik som "jeg var hos hun" eller "tunge kyss" "sjysse" "psyk" etc. Mange ord er veldig vanskelig å få rett. Jeg klarer ikke å lære meg noen ord uansett hvor ofte jeg enn får det påpekt, slik som vennin(d)e, værre, allt, nysjerrig og alle klassikerne der (fritt valg av riktig og feil skrivemåte nå haha). Jeg vet at jeg alltid har disse ordene feil, men problemet er bare at jeg ikke klarer å huske hvilken av de flere skrivemåtene jeg kan tenke ut som faktisk er den korrekte. På skolen tidligere passet jeg alltid på å velge 50/50 av de forskjellige valgene slik at i all fall halvparten var rett haha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #24 Del Skrevet 3. oktober 2008 Kanskje vi kunne bruke denne tråden til å sukke over diverse pinlige feil i andre tråder her på KG? Så slipper vi blande oss inn og avspore alle mulige andre tråder Jeg måtte for eksempel kjempe med meg selv da jeg så tråden "slår henne ungen min?" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rabagast Skrevet 3. oktober 2008 #25 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg kjenner jeg blir ganske trist over de som sier de har fordommer mot mennesker som skriver rett, for jeg vil jo ikke fremstå som dum selv om jeg ikke kan skrive skikkelig. Men på den andre siden så merker jeg jo selv at jeg har fordommer mot andre som skriver mye feil... Jeg var sikkert litt krass lenger opp, men som du sier det selv... ;-) Det er ikke sånn at jeg synes det er greit å dømme mennesker basert på ortografi - men jeg merker at jeg har en tendens til å gjøre det likevel når det første/eneste inntrykket jeg har av dem, er via det de skriver. Men det er jo ikke det at jeg har noe mot mennesker som skriver mye feil, selv om jeg kanskje registrerer skrivefeilene. Det handler bare om hva slags inntrykk folk kan gi, ikke hvordan de er som mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuperNova Skrevet 4. oktober 2008 #26 Del Skrevet 4. oktober 2008 Jeg må nok innrømme at jeg synes de som åpenbart ikke har fått med seg elementære skriveregler, fremstår som litt korte... Det er da ikke så vanskelig. MEN: Noen ganger merker man at en person har dysleksi. Og da tenker jeg selvsagt ikke slik. Jeg tror for eksempel at sjefen min har snev av dysleksi, og hun er en skikkelig dyktig dame på alle måter. All ære til dyslektikere som våger å skrive! Det er forskjell på skrivefeilene til en dyslektiker og en som ikke gidder å lære seg skriveregler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 4. oktober 2008 #27 Del Skrevet 4. oktober 2008 Kanskje vi kunne bruke denne tråden til å sukke over diverse pinlige feil i andre tråder her på KG? Så slipper vi blande oss inn og avspore alle mulige andre tråder Jeg måtte for eksempel kjempe med meg selv da jeg så tråden "slår henne ungen min?" Hehe, flott ide! (og ja - jeg fikk også vondt i magen av den...) Forresten: er det flere som irriterer seg over de som alltid skal bruke minst sju punktum etter hver setning? Jeg skjønner virkelig ikke hvor den trenden har kommet fra - det ser jo ut som om man tviler og nøler på alt man sier!?! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 4. oktober 2008 #28 Del Skrevet 4. oktober 2008 Det er forskjell på skrivefeilene til en dyslektiker og en som ikke gidder å lære seg skriveregler. nettopp! Åh, jeg blir så SINNA når folk skylder på dysleksi når den egentlige diagnosen er latskap! Dårlig gjort, er det!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chianty Skrevet 4. oktober 2008 #29 Del Skrevet 4. oktober 2008 (endret) Ser ikke andres / mine egne feil, har dykleksi ja faktisk,hellt sant Endret 4. oktober 2008 av Chianty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #30 Del Skrevet 5. oktober 2008 Kanskje vi kunne bruke denne tråden til å sukke over diverse pinlige feil i andre tråder her på KG? Så slipper vi blande oss inn og avspore alle mulige andre tråder Jeg måtte for eksempel kjempe med meg selv da jeg så tråden "slår henne ungen min?" "komplemanger til kolegaer"-tråden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2008 #31 Del Skrevet 5. oktober 2008 nettopp! Åh, jeg blir så SINNA når folk skylder på dysleksi når den egentlige diagnosen er latskap! Dårlig gjort, er det!!! Så når folk skylder på dysleksi så er de egentlig bare late? Fin holdning. Jeg tror ikke mange som sier at de har dysleksi lyver om dette bare for at de er late og ikke gidder å skrive skikkelig. Det er så irriterende med folk som sitter i rullestol og skylder på at de er lamme når de egentlig bare er late Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 5. oktober 2008 #32 Del Skrevet 5. oktober 2008 Så når folk skylder på dysleksi så er de egentlig bare late? Fin holdning. Jeg tror ikke mange som sier at de har dysleksi lyver om dette bare for at de er late og ikke gidder å skrive skikkelig. Det er så irriterende med folk som sitter i rullestol og skylder på at de er lamme når de egentlig bare er late Whoooah, litt overfølsom i dag, eller? Og i overtolkningshumør? Kan ikke se ett eneste sted at jeg har påstått at samtlige som sier de har dysleksi er late. Det er faktisk dyslektikerne jeg prøver å ta i forsvar her, fordi det det er utrolig respektløst å bruke en sykdom som mange sliter med for å forklare hvorfor man skriver feil. Og joda, det skjer stadig vekk det. Jeg er ingen ekspert, men noen ganger går det an å se forskjell på skrivefeil gjort av dyslektikere og andre. Jeg har til og mer vært borti at noen som hadde da/når-feil skyldte på dysleksi!!! Så bare ro deg ned, du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kitsune Skrevet 6. oktober 2008 #33 Del Skrevet 6. oktober 2008 Ja, jeg vil gjerne bruke denne tråden til å sukke over andres skrivelatskap. Det var faktisk nettopp derfor jeg kom hit. Egentlig hadde jeg tenkt å gå inn på matforumet å forklare trådstarteren der om hvordan "fiske suppe", men så kom jeg på at jeg kunne få forløst min irritasjon her, hehe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 6. oktober 2008 #34 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg syns det er slitsomt med mye skrivefeil i innlegg, men så lenge det ikke er helt ekstremt, påvirker det ikke om jeg leser det hvis tråden er interessant nok. Jeg har en annen toleranse for dårlig språk i et forum enn i sammenhenger hvor det er viktig å skrive korrekt. Når jeg f.eks. leser brosjyrer med skrivefeil, blir jeg skeptisk. Jeg skriver selv enda "penere" og mer korrekt i andre sammenhenger enn her, selv om det ville være umulig for meg å legge fra meg alt som heter rettskriving. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 6. oktober 2008 #35 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg gjør så godt jeg kan når jeg skriver innlegg selv. En glipp kan alikevel skje i de beste familier. Setter pris på å lese gramatisk velskrevne innlegg, men det betyr ikke all verdens om det er skrivefeil både her og der. Om en har dysleksi eller er generelt slapp, ergrer meg ikke. Så lenge jeg forstår det som står det, er alt ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_jadda_* Skrevet 6. oktober 2008 #36 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg legger merke til dårlig rettskriving men gidder ikke kommentere det. Selv prøver jeg å skrive korrekt men det hender at det glipper og da irriterer jeg meg grønn over det etterpå. Jeg har størst problemer med innlegg som mangler store bokstaver, avsnitt osv. noe som er utrolig anstrengende å lese. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Essie_ Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #37 Del Skrevet 8. oktober 2008 Tenker med gru på at det kanskje kommer en dag da disse formene blir de eneste godkjente. Da må jeg innrømme at også jeg kanskje kan bli en av disse som skriver ord feil med vilje Hadde jeg vært gammel nok hadde jeg nok skrevet "chauffeur" fortsatt. Noe som er virkelig irriterende er jo når du retter på en jypling, og han triumferende kan vise til at hans stavemåte nå er godkjent Jeg er helt sikker på at jeg aldri kommer til å skrive "sørvis" eller "skåre" uansett om det skulle bli de eneste godkjente skriveformene av ordene. Kanskje vi kunne bruke denne tråden til å sukke over diverse pinlige feil i andre tråder her på KG? Så slipper vi blande oss inn og avspore alle mulige andre tråder Jeg startet tråden etter å ha lest en tråd med en helt håpløs feil i tittelen (og en del i trådstarters innlegg). Jeg hadde trykket på "Skriv svar", og kjente at det klødde i fingrene, men tenkte at det var bedre å få ut frustrasjonen her, og droppet å svare i den andre tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #38 Del Skrevet 13. oktober 2008 Plager meg ikke så mye over skrivefeiler, synes det er litt dumt. Men å aldri bruke komma, punktum eller pusterom noen steder er litt ekkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nadir Skrevet 13. oktober 2008 #39 Del Skrevet 13. oktober 2008 Jeg er utlending og min norsk er ikke perfekt. Noen ganger gjør jeg feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 13. oktober 2008 #40 Del Skrevet 13. oktober 2008 ...og noen ganger gjør jeg feil, selv om jeg kommer fra tjukkeste Østfold Jeg tror (og håper) de fleste ikke går av hengslene på grunn av en liten glipp eller to fra en som ikke engang har norsk som morsmål. Det er verre med de som konsekvent har 50 skrivefeil i hver setning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå