Essie_ Skrevet 2. oktober 2008 #1 Del Skrevet 2. oktober 2008 Er det dårlig stelt med norskkunnskapene til brukere av KG, eller gidder mange bare ikke bry seg når man skriver i et forum? Jeg bruker ikke mange ekstra kcal på å skrive korrekt norsk i et innlegg. Jeg retter svært sjelden på andre her inne da jeg ser at folk flest ikke liker å bli rettet på. Jeg skriver ikke perfekt, og har blitt rettet på flere ganger i livet, og jeg blir aldri sur - jeg tar det heller til meg og prøver å lære meg det slik at jeg sier/skriver riktig neste gang. Jeg vet at jeg er over gjennomsnittet opptatt av korrekt tale -og skriftsspråk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest78 Skrevet 2. oktober 2008 #2 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg irriterer meg kraftig over dårlig rettskriving, men kommenterer det så godt som aldri. Folk blir så sure. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 2. oktober 2008 #3 Del Skrevet 2. oktober 2008 ...da er vi to! Og ja: jeg irriterer meg. Jeg og har har kommentert (saklig) i ulike forum før - og har stort sett fått dårlige reaksjoner. Selv synes jeg det er greit å bli rettet på, jeg kan faktisk ikke alle reglene like godt. Jeg ser ikke poenget mer å "ikke bry seg" om språket selv om det er et forum. Jeg merker blant annet på meg selv at jeg desverre har vanskelig for å ta de med dårlig språk seriøst. Det er sikkert kjempesnevert av meg, men det skjer helt automatisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 2. oktober 2008 #4 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg melder meg inn i klubben. Jeg irriterer meg i tillegg over de som forsvarer alle feilene gjort av andre og unnskylder det med mulig dysleksi eller at en ikke trenger å være språklig korrekt i nettfora. Jeg er ikke ute etter å angripe dyslektikerne eller de som har tastet feil på tastaturet. Dette må det være rom for. De som derimot ikke har giddet å lære seg god norsk bør tåle litt pepper. De som unnskylder systematiske feil med at en ikke bør være så nøye med korrekturlesing i et nettforum har jeg også vanskelig for å forstå. Hvorfor stave feil eller ha feil gramatikk hvis en vet hva som er riktig? Når dette er sagt, så er språklig standard her på KG langt høyere enn i mange andre nettfora. Det ligger for øvrig en riktig underholdende tråd om språkfeil som irriterer et annet sted på språkforumet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest -Maggie- Skrevet 2. oktober 2008 #5 Del Skrevet 2. oktober 2008 Jeg irriterer meg ikke. Jeg har alltid vært ganske flink til det selv, og har tenkt i min lille boble at de som ikke skriver riktig ikke gidder eller kunne klart det om de skjerpet seg... Men nå vet jeg at det ikke nødvendigvis er slik. Også tenker jeg på at det er fint at ingen skriker opp hver gang jeg bæsjer på leggen når det gjelder f.eks. mattespørsmål eller andre ting jeg er dårlig på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 3. oktober 2008 #6 Del Skrevet 3. oktober 2008 Er det dårlig stelt med norskkunnskapene til brukere av KG, eller gidder mange bare ikke bry seg når man skriver i et forum? Jeg bruker ikke mange ekstra kcal på å skrive korrekt norsk i et innlegg. Jeg retter svært sjelden på andre her inne da jeg ser at folk flest ikke liker å bli rettet på. Jeg skriver ikke perfekt, og har blitt rettet på flere ganger i livet, og jeg blir aldri sur - jeg tar det heller til meg og prøver å lære meg det slik at jeg sier/skriver riktig neste gang. Jeg vet at jeg er over gjennomsnittet opptatt av korrekt tale -og skriftsspråk... Ja, jeg bryr meg om å skrive korrekt. Det blir ikke alltid like bra, men jeg prøver iallfall. Tidligere rettet jeg på andre, men det gjør jeg ikke lenger. Det er bedre å fokusere på det de skriver istedenfor skrivefeil her og der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Portis Skrevet 3. oktober 2008 #7 Del Skrevet 3. oktober 2008 Irriterer meg over feil jeg ser ja, men sier ingenting da jeg selv også har mine feil. Jeg syns faktisk ikke språket her på KG er så ille, har vært på mange andre nettsteder med godt voksne mennesker, og da har jeg opplevd at 50% av dem skrev på et forbanna, irriterende sms-språk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 3. oktober 2008 #8 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg kan melde meg inn i klubben som gjerne vil bli rettet på Selv irriterer jeg meg ikke så veldig mye (siden jeg føler at jeg skriver ikke _så_ bra selv), men lar merke til en del feil som mange gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minien Skrevet 3. oktober 2008 #9 Del Skrevet 3. oktober 2008 Ja, jeg irriterer meg. Irritasjonen går faktisk så langt at mange tråder orker jeg rett og slett ikke lese pga. alle skrivefeilene. Greit nok; noen har dysleksi, men jeg tror faktisk mange av skrivefeilene til folk kommer av latskap. Nå er jeg kanskje ekstrem da, for jeg kunne heller ikke tenke meg å involvere meg med en mann som ikke kan skrive riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #10 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg irriterer meg over det, men prøver å ikke kommentere det alt for ofte. Jeg prøver i hvert fall å unngå å svare bare for å kommentere skrivefeil, hvis jeg ikke har noe å si om selve emnet. Men enkelte ganger er det vanskelig å la være. Se på han som savner "tunge kyss". Hva i all verden er et tungt kyss?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 3. oktober 2008 #11 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg irriterer meg over det, men prøver å ikke kommentere det alt for ofte. Jeg prøver i hvert fall å unngå å svare bare for å kommentere skrivefeil, hvis jeg ikke har noe å si om selve emnet. Men enkelte ganger er det vanskelig å la være. Se på han som savner "tunge kyss". Hva i all verden er et tungt kyss?? Jaaaaah, den så jeg og! Var også ei som skulle kjøpe seg "sliming herb tea". *grøss* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magica de Spell Skrevet 3. oktober 2008 #12 Del Skrevet 3. oktober 2008 Ja, jeg gjør nok det. Innimellom klør det i fingrene etter å rette opp, spesielt når det kommer til særskrivingsfeil. Vi gjør alle feil, og selvfølgelig har noen dysleksi, men jeg synes generelt at mange er dårlige til å skrive. Er det overdreven bruk av store bokstaver og utropstegn eller esktremt lange setninger og mangel på avsnitt blir jeg småsvimmel. Hender jeg ikke leser tråder/innlegg av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tomatsuppe Skrevet 3. oktober 2008 #13 Del Skrevet 3. oktober 2008 Jeg irriterer meg også over skrivefeil. Noen er dyslektikere, greit nok, men jeg nekter å tro at alle som skriver inn på KG med et håpløst språk er dyslektikere. Jeg irriterer meg forresten også over de som retter på skrivefeil. I hvertfall de som bruker skrivefeilen til en annen person som et motargument, ved å latterliggjøre argumentet e.l. DET er irriterende det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Portis Skrevet 3. oktober 2008 #14 Del Skrevet 3. oktober 2008 Ja, jeg har bitt meg merke i noen som deler ord på en merkelig måte eller har en merkelig setningsoppbyggin. Som "det tunge kysset" eller at bilen er umoralsk. Er også veldig enig med Tomatsuppe. Det å bruke rettskriving som motargument er bare dumt. Det betyr bare en ting for meg, og det er at personen har gått tom for argumenter og bare er ute etter å få satt det "siste stikket" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DDuck Skrevet 3. oktober 2008 #15 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Jeg er vel litt nazi på rettskriving ja Jeg jobbet sammen med to stykker som har dysleksi og jeg vet at det er ikke deres feil, men jeg klarte bare ikke å la ting stå som de gjorde i kunde registeret og lignende.. Vi jobbet på en frisørsalong og ofte fant ikke jeg kundene jeg skulle behandle i kartoteket vårt fordi at de andre hadde skrevet feil i navnene deres... Jeg irriterer meg grønn over slike ting, men klarer å beherske meg.. Så er jeg ikke helt gramatisk korrekt selv til tider heller Endret 3. oktober 2008 av dinedama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 3. oktober 2008 #16 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Ja, jeg bryr meg om rettskriving. Innlegg med svært mange skrivefeil og gramatiske feil orker jeg rett og slett ikke lese, og jeg får et negativt inntrykk av personer som skriver disse innleggene. Særskriving er virkelig irriterende. En tastefeil i ny og ned irriterer jeg med derimot ikke over. Jeg kommenterer ikke skrivefeil, og jeg vet jeg har noen selv (,men jeg prøver i det minste å skrive korrekt). Jeg er åpen for å blir rettet på, for jeg ønsker å skrive helt korret. Endret 3. oktober 2008 av Grønt blad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rabagast Skrevet 3. oktober 2008 #17 Del Skrevet 3. oktober 2008 Skal bare innrømme det: Jeg har fordommer mot folk som ikke klarer å uttrykke seg skriftlig. Samtidig er jeg temmelig slapp selv - blir rett og slett litt lat av å jobbe med tekst hele dagen, så det jeg ikke får betalt for, blir kjapt og slurvete... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnneShirley Skrevet 3. oktober 2008 #18 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Jeg irriterer meg særlig over de som åpenbart ikke har forsøkt å skrive forståelig (f.eks manglende tegnsetting, ikke bruk av stor bokstav osv). Og når folk insisterer på å fortsette å skrive ord feil selv når de har fått vite hvordan det skal skrives. Jeg skriver sikkert nok av merkelige ting selv også, men ville ikke blitt sur om noen rettet på meg (det ville jeg anse som hjelp til å bli bedre). Endret 3. oktober 2008 av AnneShirley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #19 Del Skrevet 3. oktober 2008 Og når folk insisterer på å fortsette å skrive ord feil selv når de har fått vite hvordan det skal skrives. Det der har jeg også vært borti. Og spesielt når det gjelder særskriving så har jeg inntrykk av at de fleste har hørt om disse reglene nå. Men de ignorerer det bare, eller argumenterer med at det ser bedre ut å dele ordene. Selv om det altså er feil, feil og atter feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #20 Del Skrevet 3. oktober 2008 Må også legge til at jeg skiller klart mellom gjentatte stavefeil, og ting som antagelig bare er tastefeil. Når Anne Shirley over her skriver "Jeg irritere meg", så regner jeg med at den manglende r'en er en ren tastefeil Mens når folk skriver ting som "nyskjerrig", "værre" og "værst" gjentatte ganger, eller deler opp alle sammensatte ord, så er det tydelig at de ikke kan (eller ikke vil) skrive riktig. Det som er litt frustrerende for oss språkfanatikere er jo at bare en feil blir vanlig nok, så blir den til slutt akseptert av Språkrådet. Derfor frykter jeg at blant annet kampen mot "sær skriving" på sikt vil ende med fullt nederlag. Ord som "sjampanje" og "sørve" har vel blitt godkjent som likestilte former nå. Tenker med gru på at det kanskje kommer en dag da disse formene blir de eneste godkjente. Da må jeg innrømme at også jeg kanskje kan bli en av disse som skriver ord feil med vilje Hadde jeg vært gammel nok hadde jeg nok skrevet "chauffeur" fortsatt. Noe som er virkelig irriterende er jo når du retter på en jypling, og han triumferende kan vise til at hans stavemåte nå er godkjent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå