Gå til innhold

Diare

Fremhevede innlegg

Gjest Pupsilure
Skrevet

Syntes dette er litt ekkelt å skrive om, men det får bare være. :)

Jeg er mye plaget med diare, eller løs avføring. Jeg lurer på om det kan være noe jeg ikke tåler, men ser ingen klar sammenheng.

Senest i dag skjedde det. Jeg spiste middag (bacon, kalkun, pasta, creme fraiche, sterkt krydder) og et kakestykke (marsipankake). Følte meg litt dårlig kort tid etter marsipankaken. Og etter kanskje 30 minutter fikk jeg ekstremt vondt i magen. Var på do, og det var skikkelig vondt. Ganske løs, og fryktelig illeluktende avføring. Etterpå så var alt bra.

Akkurat slik er det kanskje et par ganger i måneden, noen ganger oftere også. Vært slik i mange år.

-Jeg er ganske sikker på at jeg tåler melk, for jeg kan drikke melk uten å merke noe, men er allikevel litt skeptisk til melk.

-Jeg vet at jeg tåler sukker, for jeg spiser mye sjokolade o.l.

-Jeg reagere ikke på brød, så jeg tror ikke det er mel.

-Jeg tror heller ikke det er noe galt med maten, for samboeren min blir ikke dårlig.

Jeg har prøvd å snakke med legen om det, men jeg fikk ikke noe ut av det. Det er mange år siden.

Dette er begynt å bli så normalt for meg, at jeg ikke tenker så mye på det lenger, men noe må vel være galt. :sjenert:

Håper noen kan hjelpe meg litt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm.. Synes du skal få deg en time hos legen og ta avføringsprøve :) Hvilken farge er avføringen da? Virker jo som det er en del fett i middagen, bacon, creme fraiche OG sterkt krydder kan jo gjøre sitt.

Kommer det som regel kort tid etter måltid? Isåfall virker det som om det er et eller annet du ikke tåler.. Eller så har du bare veldig ømfintlig mage..

Skrevet

Du er ikke sensitiv for nøtter/mandler da? Har en venninne som reagerte akkurat slik av å spise pesto (med pinjekjerner). Kanskje du reagerer på mandlene i marsipanen?

Skrevet

Om jeg spiser maten når den er veldig varm, blir jeg rar i magen. Og gjerne innen 30 min. Kan det være det?

Gjest Pupsilure
Skrevet

Jeg tror ikke det er nøtter, eller marsipan, for jeg spiser mye av det, og det pleier å gå bra... Men takk for tips :)

Varm mat? Tja, kanskje. Jeg tror kanskje det må være noe sånt, for jeg ser ingen sammenheng med hvilken mat jeg ikke tåler. Tror egentlig ikke det er varm mat, for den var ikke spesielt varm i går. Tror det var marsipankaka jeg reagerte på, rett etter middagen.

Men kanskje noe med hvor stor mengde mat jeg spiser, eller hvor fort jeg spiser? Noen som har opplevd det?

Gjest Pupsilure
Skrevet (endret)
Hm.. Synes du skal få deg en time hos legen og ta avføringsprøve :) Hvilken farge er avføringen da? Virker jo som det er en del fett i middagen, bacon, creme fraiche OG sterkt krydder kan jo gjøre sitt.

Kommer det som regel kort tid etter måltid? Isåfall virker det som om det er et eller annet du ikke tåler.. Eller så har du bare veldig ømfintlig mage..

Avføringsprøve :hakeslepp:

:ler: :ler:

Den er ganske mørk når jeg er dårlig i magen. Og lukter så ille, at jeg nesten ikke orker å være der inne :sjenert: Ellers er den normal.

Det begynte nesten med en gang jeg hadde spist opp kaken. Tidligere husker jeg det skjedde etter at jeg hadde spist pizza med masse ost, også da skjedde det ganske raskt (innen 30 min). En annen gang hadde jeg spist taco, med masse ost.

Noen ganger får jeg også veldig vondt uten diare, husker det har skjedd etter at jeg har spist skolebrød.

Fellesnevneren her er jo fet mat, jeg ser det... Men jeg har spist lignenede måltider mange ganger uten å reagere på det.

Endret av gjesp
  • 3 måneder senere...
Gjest Hjelper
Skrevet
Avføringsprøve :hakeslepp:

:ler: :ler:

Den er ganske mørk når jeg er dårlig i magen. Og lukter så ille, at jeg nesten ikke orker å være der inne :sjenert: Ellers er den normal.

Det begynte nesten med en gang jeg hadde spist opp kaken. Tidligere husker jeg det skjedde etter at jeg hadde spist pizza med masse ost, også da skjedde det ganske raskt (innen 30 min). En annen gang hadde jeg spist taco, med masse ost.

Noen ganger får jeg også veldig vondt uten diare, husker det har skjedd etter at jeg har spist skolebrød.

Fellesnevneren her er jo fet mat, jeg ser det... Men jeg har spist lignenede måltider mange ganger uten å reagere på det.

Angående fet mat, så kan du lese litt mer om gallestein. Har noe av de samme problemene som deg, og driver å saumfarer nettet nå:)

Ellers kan det være laktoserelatert. Som oftest tåler man et glass melk, og yoghurt, men større mengder kan utløse disse symptomene.

Lykke til:)

Skrevet

Hvis du har stor mengde, kan du lage 2girls, 1bucket.

Skrevet
Syntes dette er litt ekkelt å skrive om, men det får bare være. :)

Jeg er mye plaget med diare, eller løs avføring. Jeg lurer på om det kan være noe jeg ikke tåler, men ser ingen klar sammenheng.

Senest i dag skjedde det. Jeg spiste middag (bacon, kalkun, pasta, creme fraiche, sterkt krydder) og et kakestykke (marsipankake). Følte meg litt dårlig kort tid etter marsipankaken. Og etter kanskje 30 minutter fikk jeg ekstremt vondt i magen. Var på do, og det var skikkelig vondt. Ganske løs, og fryktelig illeluktende avføring. Etterpå så var alt bra.

Akkurat slik er det kanskje et par ganger i måneden, noen ganger oftere også. Vært slik i mange år.

-Jeg er ganske sikker på at jeg tåler melk, for jeg kan drikke melk uten å merke noe, men er allikevel litt skeptisk til melk.

-Jeg vet at jeg tåler sukker, for jeg spiser mye sjokolade o.l.

-Jeg reagere ikke på brød, så jeg tror ikke det er mel.

-Jeg tror heller ikke det er noe galt med maten, for samboeren min blir ikke dårlig.

Jeg har prøvd å snakke med legen om det, men jeg fikk ikke noe ut av det. Det er mange år siden.

Dette er begynt å bli så normalt for meg, at jeg ikke tenker så mye på det lenger, men noe må vel være galt. :sjenert:

Håper noen kan hjelpe meg litt :)

Jeg er nøyaktig lik deg trådstarter.

Jeg har gått igjennom mange prøver, så kanskje noen av dem kan være nyttige for deg, enda de ikke var det for meg:

cøliakitest (blodprøve eller gastro biopsi), koloskopi så de kan undersøke tarmen din for å se om det er en betennelsestilstand og ta noen biopsiprøver, diverse matallergier (dette har jeg ikke tatt, men har hørt det er mulig), gastroskopi for å undersøke magesekken/tynntarmen med tanke på at smertene og avføringen begynner relativt rask etter måltidet - Det er sjeldent maten rekker ned i tarmen så raskt, avføringsprøve (men dette pleies å tas på grunn av mer akutte lidelser, og din er jo mer eller mindre kronisk siden den har vart flere år sånn som min), diverse blodprøver for å se om du lider av noen mangler på grunn av mageproblemene - Dette hjelper forsåvidt ikke på magen, men kan forebygge andre problemer senere ved vitamin/mineralmangel, ultralyd for å sjekke evt galleblæra.

Det er mange undersøkelser som leger kan rekvirere til og mye de kan finne slik at du kan få hjelp. Om de ikke skulle finne noe spesielt, så er du vel kanskje sånn som meg, og jeg har forsåvidt nå slått meg til ro med en "irritabel tarm" som de kaller det.

Håper du finner ut av det :)

Skrevet

Høres veldig ut som "irritabel tarm" ja, - i allfall slik som det beskrives i linken. Men bør nok sjekkes for ordens skyld.

Skrevet
Men kanskje noe med hvor stor mengde mat jeg spiser, eller hvor fort jeg spiser? Noen som har opplevd det?

jeg blir dårlig om jeg spiser for mye mat, eller om jeg spiser for fet mat (som fastfood og slikt). Om jeg spiser godt med middag, slik at jeg kanskje er litt mer mett en nødvendig, også spiser sjokolade eller annen dessert, kan jeg bli skikkelig dårlig.

Ikke fordi jeg ikke tåler middagen, eller ikke tåler desserten, men fordi det sammen blir for mye.

Men jeg reagerer også på mye og har irritert tarm.

Jeg reagerer på tunge melkeprodukter og alt som er laget med dette. Så selv om jeg kan spise yoghurt (ikke all, noen er for heftige, biola går fint en periode, men kan ikke drikke det daglig over lenger periode), spise ost og tåler sjokolade, så reagerer jeg raskt dersom jeg spiser is laget på fløte, middager med fløte eller rømme, eller h-melk.

kan godt hende jeg hadde tålt ett glass lett eller skummetmelk, men reagerer likevel på endel melkeprodukter, og om jeg mikser mye mat eller fet mat, med dessert som det er melk eller fløte i, så reagerer jeg.

dette til tross for at jeg ikke slår ut på noen prøver, tatt avføringsprøver flere ganger og alt som finnes av blodprøver, slår ikke ut på noe.

Har det vært stress med i bildet de dagene du blir dårlig?

en ting du kan gjøre, er å skrive matdagbok, da er det ofte litt lettere å kunne gå tilbake og se om det er noe som gir en klarhet. (har aldri vært flink til det selv dog.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...