Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har noen greie på dette? For noen år siden tok jeg litt massasje, de siste gangene jeg var der gikk han over til punkttrykking - og da spurte han hver gang om jeg ikke var gravid, for da var det et punkt ca midt på skuldrene (som trykkes hardt på) som han ikke kunne gjøre.

Nå tar jeg trykkmassasje (thai) for migrene og det hjelper veldig. Men jeg spurte om hun visste noe om disse punktene, synes det er litt skummelt før man ev. vet om man er gravid. Men hun hadde ikke hørt om dette, bare at man må være litt forsiktig med massasjen på gravide.

Er det noen som vet noe? Ev. hva slags punkt dette er?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akupressur var det forresten jeg fikk den gangen - det er visstnok et punkt på skuldrene som ikke skal trykkes på ved graviditet. Ingen som vet noe?

Skrevet

Joda, jeg vet noe :). Er (veldig snart ferdig) akupunktør, og vår lære er den samme som ligger bak akupressur, forskjellen er at vi stikker nåler der akupressørene trykker. Men meridianene, punktene og teorien bak er det samme.

Og du har helt rett; det er et punkt midt på skuldrene man skal være forsiktig med å stimulere hos gravide. (Hvis du er litt kjent med anatomi, kan jeg beskrive punktet som "det høyeste punktet på m. trapezius, midt mellom syvende cervikalvirvel og acromion".) Vi lærer at man ved å stimulere dette punktet, kan stimulere fødsel, og altså skal man utvise forsiktighet hos gravide. Hvor "farlig" det i virkeligheten er å massere skuldrene til en gravid, vet jeg ikke helt, men personlig vil jeg alltid være forsiktig med å bruke dette punktet (og flere andre punkter som regnes som "fødselspunkter").

Andre punkter du bør unngå når du er gravid, er et punkt mellom tommel- og pekefingeren (dvs mellom første og andre metacarpalben, på høyde med midtpunktet på andre metacarpalben. Igjen, hvis du kan litt anatomi), og et punkt på innsiden av leggen (ved bakre kant av tibia), ca en håndsbredd over indre ankelknute (mediale malleol). Det skal også utvises forsiktighet med punkter på mage og korsrygg hvis du har kommet et stykke ut i graviditeten.

Skrevet

Tusen takk!

Jeg skal ta det med meg til thaimassøren min. Det er bare dette punktet på skuldrene som er aktuelt i mitt tilfelle. Og jeg vil ikke slutte der, for har mye mindre migrene enn før :).

Skrevet
Tusen takk!

Jeg skal ta det med meg til thaimassøren min. Det er bare dette punktet på skuldrene som er aktuelt i mitt tilfelle. Og jeg vil ikke slutte der, for har mye mindre migrene enn før :).

Bare hyggelig veit du.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...