Gjest Gjest Skrevet 3. oktober 2008 #21 Skrevet 3. oktober 2008 Ingen kan få deg til å føle deg mindreverdig uten din tillatelse.
Far til 2 Skrevet 3. oktober 2008 #22 Skrevet 3. oktober 2008 Jamen kjære snille deg... Det går da an å være samværsfar uten å ha opplevd de overgrepene du snakker om. At jeg sier at JEG og mine kompiser som er samværsfedre har det bra og aldri har vært utsatt for det du snakker om så er da vel det bare kjempefint! Du sier i ditt innlegg at om barn og samværsforelder blir utsatt for samværstrenering, sitat: "...det er jo da det gjelder å vise at man er far og ikke en fjott som lar den type mødre (som du kjenner godt) ta styringa." Jeg viser til et konkret eksempel og spør deg hvordan jeg skal håndtere denne typen problemer. Du forsøker å børste bort reelle problemer med den største selvfølgelighet, men du har INGEN konkrete råd for hvordan dette skal løses. Derfor antar jeg at du ikke ønsker en endring av barneloven som kan sikre at barn ikke utsettes for dette. Jeg har i tillegg sagt at jeg vet om menn som dessverre ikke kan oppføre seg. Ja for det finnes menn som boikotter samværsavtalen de har og ikke stiller opp. I tillegg har jeg forsvart "Jomfrua" fordi jeg forstår henne ettersom jeg har en søster i samme situasjon. Du på din side kjenner mer til at det er kvinner som boikotter og driver med samværstrenering. Dette har jeg og mine heldigvis vært forskånet for. Joda. det er helt sikkert også fedre som trenerer samværet. Men jeg kan ikke se at dette gir bostedsforelder større rett til å påtvinge samværsforelder å delta på foreldremøter. En samværsforelder som trenerer samværet er i mine øyne en uegnet forelder. Å påtvinge denne forelderen en rolle som KAN være til skade for barnet kan jeg ikke se er heldig for barnet. Du mener tydligvis noe annet. Ja så finnes det sikkert fedre som blir satt på sidelinjen av maktsyke mødre. Men JEG vet ikke om og kjenner ingen slike! Det betyr da vel ikke det samme som at jeg forsvarer denne gruppen! Det er riktig. Men du sier klart og tydlig at "...det er jo da det gjelder å vise at man er far og ikke en fjott som lar den type mødre (som du kjenner godt) ta styringa." Jeg er imponert over at du tydligvis har løsninger på problemer du aldri har opplevd og som ingen i din bekjentskapskrets har opplevd. Det jeg ber om er en løsning på denne typen problemer ettersom du sier det du gjør. Og jeg venter fortsatt på svaret. Hvordan man kan unngå å gå til rettsak. Jeg har ordinært samvær og godt samarbeid med min eks og barna har det bra. Vi var enige om hvordan vi skulle ha det fra dag en. Da unngår man jo rettsak. Barna vil bo sånn som vi bor og ønsker ingen endring. Da er det vel ikke behov for noen rettsak. Min ekskone og jeg klarer fint å samarbeide om barna selv om vi ikke klarte å leve sammen. Derfor unngår vi rettsak. Jeg tror vel vi unngår rettsak fordi vi begge oppfører oss som folk! Slik er det for de andre i min omgangskrets også. Tror ikke dette er så uvanlig. Alle som er samværsfedre er nemlig ikke utsatt for maktovergrep fra sin ekskone eller fra myndighetene. Jeg unngikk også rettsak (fordi mekler mente jeg ville tape) og at mor da kunne flytte langt med barna. Jeg betalte meg ut av dette ved å overføre titusner av kroner hvert år uten at hun behøvde betale skatt av bidraget. At dere fant en løsning dere kan leve med er flott. Men 60.000 barn lever idag med minimalt samvær med samværsforelder pga flytting over lange avstander. Mange opplever at far ikke stiller på foreldremøter, etc av samme grunn som jeg har skissert tidligere. Mamnge tusen barn opplever en fraværende far fordi samværet treneres i nærmiljøet eller slik som i mitt tilfelle hvor jeg ikke fikk være sammen med barna på barnas fritid. Du snakker om "en fjott av en far" og jeg ber deg komme med konkrete tiltak for å forhindre problemer som skissert ovenfor. Uten konkrete løsninger er dine komentarer totalt verdiløse og tilsier at du bør holde dine påstander for deg selv.
Far til 2 Skrevet 3. oktober 2008 #23 Skrevet 3. oktober 2008 Herregud fartil2. Er det ikke lov å si at man har en samværsavtale som fungerer heller nå da? Er det heller ikke lov å si at man kjenner mange menn som er samværsfedre og som også har avtaler som fungerer? Eller går du rundt og tror at alle samværsfedre har opplevd opprivende rettsaker og maktovergrep fra myndighetene? Tror du også at alle mødre som har hovedomsorgen har tilranet seg dette på bekostning av stakkars fedre og barn? Nei det er ikke alltid sånn. Og man forsvarer da vitterlig ikke de mødrene som bedriver samværstrenering bare fordi man sier at man selv ikke kjenner til samværsfedre som er offer! Jeg synes det er godt å høre om folk som får det til jeg. De barna i de familiene må da ha det fint! Synes vi kan fokusere litt mer på det jeg og ikke alltid "jump to the conclusion" at alle som velger "tradisjonelt" samvær er tapere med barn som lider. Jovist er det lov. Jeg tror nesten 50% av befolkningen har samværsavtaler som alle er fornøyd med. Problemet er at innlegget insinuerer at det er snakk om en samværsfar som har en løsning "han" kan leve med, samtidig som "han" sier at problemene må løses av udugelige fedre som meg. Jeg ber om et konkret råd i en konkret sak som har skjedd med konkrete mennesker. Jeg får imidlertid bara svada svar, og da synes jeg innlegget til "samværsfar" blir for dumt.
Far til 2 Skrevet 3. oktober 2008 #24 Skrevet 3. oktober 2008 Fartil2 sier: Det "jomfrua" forteller om er ikke det samme som å utøve makt. Javisst, samværsforeldre som ønsker å ta del i det ansvaret det er å oppfostre barn skal naturligvis få lov til dette også i skolesammenheng og alle andre sammenhenger. Sier du at det ikke er bruk av makt å nekte samværsforelder å delta på foreldremøter ??? Men når vedkommende ikke oppfører seg som folk og hans/hennes oppførsel er til belastning for de andre så kan ikke vedkommende forvente seg å være velkommen! Man må da kunne få lov til å forvente folkeskikk? Og at samværsforeldre ikke kan oppføre seg ordentlig har ikke alltid årsak i at de føler seg tilsidesatt/mindreverdige eller i utgangspunktet bare avreagerer på grunn av at de er i en håpløs situasjon. Noen mennesker er ikke gode å ha med å gjøre og må ta ansvar for sin oppførsel selv og ikke skylde på andre. Helt enig. Men skal bostedsforelder få lov å "synse" på bakgrunn av subjektive meninger ? ALLE bostedsforeldre kan si at de synes samværsforelder oppfører seg dårlig og derfor skal h*n ikke få delta på møtene. Men vi vet også at det er bostedsforeldre (og samværsforeldre) som gjerne forsøker å straffe ex'en for det ene eller andre. Med din løsning skal vi akseptere at bostedsforelder nekter samværsforelder å delta på foreldermøte, kansje for samværsforelder var utro en gang for 4 år siden. Nå er det sikkert ikke dette som har skjedd i Jomfruas tilfelle, men løsningen som skisseres åpner for at denne typen maktmisbruk kan gjøres i tilfeller som jeg nevner. Hvis "jomfrua" forteller at hennes eks er en belastning så tror jeg på det. Hvorfor angripe henne og tro at det er hennes feil og at hun bør finne seg i bedriten oppførsel fra eksen. Tror dere barna har godt av det eller? Hvis faren er oppriktig interessert i å delta på foreldresamtale på skolen så får han vise at han er interessert i å samtale om barna da og ikke la denne tiden på skolen bli arena for krangel og diskusjoner som bare høyner konfliktnivået. Klarer han ikke å delta uten at det blir "bråk" så må han selv ta ansvar for situasjonen. Det er vel voksne folk vi snakker om her. Problemet er at det finnes andre tilfeller enn det jomfrua har opplevd. Og jeg kan med 100% sikkerhet si at dette skjer forholdfsvis ofte i tiden etter et samlivsbrudd, - uansett årsak. Da må vi gjøre noe med det og ikke akseptere løse påstander. Barn som ønsker en tilstedeværende far som tar ansvar skal få oppleve dette. Subjektive meninger er ikke en god løsning for å straffe disse barna.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå